قطعات خودرو

تجهیزات خودرویی که احتمالاً در ۲۰ سال آینده ناپدید می‌شوند!

فعال‌سازی حرکتی و کنترل ژست

پدال – در اواخر دهه ۸۰ میلادی نینتندو یک کنترلر گیم با نام U فورس را عرضه کرد. این کنترلر از حسگرهای حرکت مادون‌قرمز برای بازی‌ها و بدون لمس کنترلر استفاده می‌کرد. این دستگاه عملکرد ضعیفی داشت اما یک نوآوری جالب به شمار می‌رفت. ما حس می‌کنیم همین سرنوشت در انتظار کنترل‌های بدون لمسی خودروها می‌باشد. اولین بار که توانستیم درب پشتی فورد اسکیپ را با بردن پا زیر سپر عقب باز کنیم فکر کردیم این یک ویژگی جالب است. تصور می‌کنیم اکثر کنترل‌های حرکتی کابین خودروها همانند U فورس ناپدید خواهند شد و احتمالاً جای آن‌ها را تله‌پاتی کاذب الکترونیکی خواهد گرفت اما شاید پتانسیل استفاده از این ویژگی برای درب‌ها، شیشه‌ها و درب‌های پشتی وجود داشته باشد.

قضاوت ما: احتمالاً جذاب

پوشش‌های محافظتی بدنه

پوشش‌های محافظتی بدنه

چنین تجهیزاتی جدید نیستند اما قطعاً همه‌گیرتر از هر زمان دیگری شده‌اند. تقریباً تمامی کراس اوورها دارای پلاستیک‌های مشکی و رنگی در بدنه خود بوده و به نظر می‌رسد حتی خودروهای استیشن و ساده‌تر نیز روی به استفاده از این پوشش‌ها آورده‌اند. اگرچه استفاده از این پوشش‌ها در خودروهای ارزان منطقی است اما در استیشن‌های لوکس با قیمت ۶۵ هزار دلار احمقانه به نظر می‌رسند اما خب مشتریان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

قضاوت ما: ناپدید خواهند شد

نورپردازی

همه‌جا چراغانی شده است. بیرون خودرو، کابین و حتی جاهایی که معمولاً انتظارش را ندارید. نورپردازی داخلی را می‌توان به آسانی جزو محبوب‌ترین روندهای طراحی چند سال اخیر محسوب کرد. تمامی خودروها از هاچبک های کوچک گرفته تا سدان های لوکس دارای نورپردازی داخلی هستند و حتی راننده‌ها می‌توانند رنگ و نوع آن‌ها را تغییر دهند. گاهی اوقات چنین ترفندهایی جذاب هستند و گاهی هم نه اما خوب یا بد باید اذعان کرد چنین مواردی همه‌گیر شده‌اند. لامپ‌های پدالی به ویژه در بین برندهای لوکس محبوب هستند و برخی کانسپت های جدید نیز دارای نورپردازی پشت جلوپنجره و لوگوها هستند. آیا این تجهیزات در ۲۰ سال آینده هم جذاب خواهند بود؟ شاید.

قضاوت ما: ترکیبی/احتمالاً جذاب

جیر مصنوعی

آلکانترا، میکرو جیر، جیر مصنوعی و هر چیزی که دوست دارید بنامید در آغاز راه محبوبیت قرار دارد. آنچه به عنوان جایگزین چرم در خودروهای لوکس و سطح بالا مطرح شده هم‌اکنون به اکثر خودروها راه یافته است. قطعاً جیر مصنوعی مزیت‌هایی دارد چراکه از همان ظاهر و حس جیر واقعی سود برده و بادوام‌تر است؛ اما آیا همین متریال در ۲۰ سال آینده هم پابرجا خواهد بود؟

قضاوت ما: اکثراً ناپدید خواهد شد

تریم فیبر کربن و پیانو بلک

تریم فیبر کربن و پیانو بلک

فیبر کربن در معرض خطر از رده خارج شدن قرار دارد. هر خودرویی که می‌خواهد اندکی حس و حال اسپورت داشته باشد سریعاً از فیبر کربن و جیر مصنوعی استفاده می‌کند. اگرچه این تریم بر جذابیت کابین می‌افزاید اما همیشه این‌گونه نیست.

تریم پیانو بلک نیز به عنوان قطعاتی با ظاهر مشکی براق بیشتر در خودروهای رده متوسط دیده شده‌اند. این تریم نه‌تنها باعث اذیت چشم در هنگام تابش آفتاب می‌شود بلکه گردوغبار و اثرانگشت را هم به خود جذب می‌کند.

قضاوت ما: ناپدید خواهند شد

واقعیت افزوده

قطعاً این تکنولوژی نقاط مثبت زیادی دارد. به نظر می‌رسد واقعیت افزوده هماهنگی بسیار خوبی با نسل جدید خریدارانی دارد که خواهان ارتباط بهتر با محیط هستند. این تکنولوژی همانند سیستم‌های کنترل حرکتی در خودروهای لوکس بکار رفته و حدس می‌زنیم این تکنولوژی همانند ناوبری به عنوان یک ویژگی مستقل و هوشمند در خودروها باقی بماند.

قضاوت ما: شاید جذاب

تکنولوژی نیمه خودران

اتوپایلوت، FSD، سوپر کروز، بلو کروز و… همگی یک معنای مشخص دارند. این‌ها نام سیستم خودران و نیمه خودران برندهای مختلف بوده اما خب در برخی جزئیات کاملاً متفاوت هستند. قطعاً در بازار سیستم‌های برجسته‌ای وجود دارد اما هیچ‌کدام از آن‌ها خودران کامل نیستند. مهم نیست که صنعت خودرو چقدر از وجود این تکنولوژی هیجان‌زده می‌شود زیرا زیرساخت‌های جهانی همیشه چالش‌هایی را خواهند داشت. اگرچه این تکنولوژی سریعاً در حال بهبود است اما هنوز هم فاصله زیادی با عرضه سیستم‌های خودران کامل داریم.

قضاوت ما: اکثراً ناپدید خواهند شد

رنگ مات

رنگ مات قبلاً محبوبیت خوبی به دست آورده ولی خودروهای جدید هم هر از گاهی با این رنگ‌ها معرفی می‌شوند. ما فکر می‌کنیم رنگ مات در حال حاضر جذاب بوده اما مطمئن نیستیم که همین وضعیت را در ۲۰ سال آینده هم داشته باشد. خودروهای کارکرده اگر مراقبت کافی نداشته باشند شاهد خرابی رنگ خواهند بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *