قطعات خودرو

تحولات بنیادین، ضرورت امروز بازار کسب وکار های سنتی

اکبرپناهی پور در گفت وگو با « قطعات خودرو» مطرح کرد:

دارایی های شغلی کسبه شامل موارد زیر است:

موجودی کالا

وجوه نقد نزد بانک یا غیر آن

مطالبات (چک های مشتریان، حساب های دفتری)

اموال غیر منقول (دفتر، مغازه، انبار)

سایر دارایی ها مادی

دارایی ها معنوی (اعتبار کسبی، نام و نشان تجاری، مشتریان و تامین کنندگان قراردادی)

همه این دارایی ها باعث ایجاد درآمد اصناف توزیعی و همکاران ما در صنف فروشندگان لوازم یدکی می گردد. برخی از آن ها قدرت نقدشوندگی بالایی دارند، نظیر ردیف 1 تا 3  اما سه ردیف بعدی خصوصا ردیف 4 و 6  در بستر زمان و تحولات کوتاه، میان و بلند مدت ارزش مبادلاتی متفاوتی پیدا خواهند کرد. گاه بسیار رشد می کنند تا جایی که اساسا نمی توان آن را محاسبه کرد. یا تبدیل به وجه نقد نمود. مثلا فروشگاه، انبار و دفتری که سرجمع متراژ بسیار بالایی دارند. اما با وضعیت امروز مشتری ندارد. ارزش واقعی آن صدها میلیارد تومان و بلکه بالاتر است. به طور طبیعی این حجم از سرمایه باید بازدهی سالانه آن دست کم 30 تا 40 درصد باشد تا با تورم و سود انتظاری از سرمایه هم خوانی داشته باشد. اما این بازدهی قابل استصحال نیست. و به صورت ارزش انباشته به سرمایه غیر منقول اضافه می شود. در واقع سرمایه ای ایجاد می گردد که نمی توان از آن بهره برداری کرد.

خطر بیخ گوش واحدهای صنفی


نمی خواهم استرس به همکاران بدهم اما واقعا اعدادی که این روزها در مورد قیمت مغازه و خصوصا سرقفلی به گوش می رسد به شدت نگران کننده است. از طرفی واقعا این اعداد وجود دارند مثلا  سرقفلی یک مغازه به طور متوسط  10 میلیارد تومان است. صاحب این سرقفلی سرجمع سایر سرمایه های دراختیارش نیمی از این عدد هم نیست ولی نمی تواند و نباید این سرقفلی را به پول نقد تبدیل کند و به کار بزند، چون همین چند سال پیش ارزش آن کمتر از 20 درصد امروز بوده، از طرفی نمی تواند مطابق ارزش آن بهره برداری داشته باشد. شما این وضعیت را در 7 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه و سه هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب در تهران  ضرب کنید. اگر این اعداد و ارقام در تولید لوازم یدکی و خودرو قرار گیرد، آیا انقلابی در صنعت خودرو روی نخواهد داد؟
ما می دانیم کسبه افرادی بسیار با هوش و استعداد کاری، فعال و پیگیر، دارای فهم اقتصادی و تجاری و علاقمند به کشور و توسعه امور کسبی خود هستند. کافی است دولت و اتحادیه با کمک هم برنامه ای ملی برای تحول اساسی در صنعت خودرو داشته باشند. این سرمایه های عظیم در طول زنجیره ارزش صنعت خودرو در سراسر کشور می تواند خودروسازی و خدمات خودرویی شامل تعمیر و نگهداری را متحول سازد. رضایت عمومی ایجاد کند. بهره وری سرمایه های مادی و معنوی این صنف و صنوف مشابه و صنعت های مرتبط را به حداکثر برساند.  
این نوع نگرش به جامعه و ظرفیت های آن نیاز امروز کشور ماست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *