قطعات خودرو

ترمز پارک برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، اوایل قرن ۲۰ بود که شرکت خودروسازی آئودی از سیستم Electronic Brake Parking (EBP) رونمایی و در محصول A8 خود استفاده کرد. ترمز پارک برقی به‌مراتب از نمونه‌های مکانیکی (اهرمی- پدالی) بروزتر و پیشرفته‌تر است. اصلی‌ترین تفاوت ترمز پارک برقی با نمونه‌های مکانیکی، دخالت ECU است؛ به‌طوری‌که هریک از چرخ‌های عقب به‌طور مجزا یک موتور الکتریکی دارد که ECU با بهره‌گیری از این دو موتور الکتریکی، چرخ‌های عقب را قفل می‌کند.

 

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سیستم EBP نسبت به نمونه‌های مکانیکی، استهلاک و میزان خرابی کمتر است؛ زیرا در تکنولوژی EBP اصطکاک فقط بین لنت و دیسک ترمز است ولی در نمونه‌های مکانیکی از اکسل خودرو برای قفل کردن چرخ‌ها استفاده می‌شود، درنتیجه به‌مرور زمان باعث هرز شدن جوینت‌ها و دیگر اتصالات اکسل می‌شود، از دیگر مزیت‌های ترمز پارک برقی می‌توان به نیاز نداشتن به فشار دست برای فعال کردن ترمز و سیستم فعال و یا غیرفعال کردن ترمز فقط توسط راننده اشاره کرد.

 

نحوه کار با ترمز برقی این‌گونه است: زمانی که خودرو را روشن می‌کنید و پدال گاز را می‌فشارید ترمز پارک به‌صورت اتوماتیک غیرفعال و زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید ترمز پارک به‌صورت اتوماتیک، فعال می‌شود که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود، البته در مواقع نیاز می‌توان ترمز پارک را به‌صورت دستی فعال یا غیرفعال کرد.

جالب است بدانید: در برخی خودروها که به این سیستم مجهز هستند ECU(سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو) در شیب‌ها به‌صورت خودکار ترمز پارک را سفت‌تر می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *