قطعات خودرو

تعیین قیمت خودرو در دنیا چگونه انجام می شود؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  بازار، تئوریسین های رویه های مختلف فروش و عرضه خودرو، برای کنترل ریسک بازار این کالا اقدام به قیمت گذاری دستوری کردند. شیوه هایی که از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت برای عرضه و قیمت گذاری خودرو تعیین شده است، نشان از عدم آگاهی مسئولان به بازار خودرو دارد. چرا که طی دو سال گذشته با شیوه «آزمون و خطا» هدف کاهش قیمت را دنبال می کنند، تداوم این وضع نیز فقط منجربه جهش قیمت خودرو در بازار، کاهش قدرت خرید مشتریان و افزایش زیان خودروسازان شده است. اکنون نیز شورای رقابت بدون آگاهی کافی از صنعت و بازار خودرو به دنبال افزایش التهاب بازار است.

در دنیا تعیین قیمت خودرو چگونه انجام می شود؟| دخالت شورای رقابت زمینه ساز احتکار و افزایش قیمت

مدنی: وظیفه شورای رقابت تعیین قیمت خودرو نیست، این شورا باید به طور شفاف به خودروسازان و مشتریان در بازار اعلام کند که چگونه به نتیجه انحصار رسیده است؟

وظیفه شورای رقابت چیست؟

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت به خبرنگار «بازار» گفت: قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت توجیه ندارد، وظیفه شورای رقابت تعیین قیمت خودرو نیست، این شورا باید به طور شفاف به خودروسازان و مشتریان در بازار اعلام کند که چگونه به نتیجه انحصار رسیده است؟ مدیران در راس این شورا باید پاسخ دهند چرا به قیمت گذاری پرداختند؟

مدنی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس به نفع یا ضرر مشتریان است، اظهار داشت: زمان عرضه خودرو در بورس خودروسازان، دلالان، مشتریان و دولت همزمان سود کردند، از زمان توقف عرضه خودرو در بورس شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم. به نظر می رسد مافیایی نانوشته در خصوص عرضه خودرو ایجاد شده که منافع آن ها ایجاب می کند، دولت بیشتر از گذشته در قیمت گذاری خودروسازان دخالت داشته باشد.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» در خصوص کاهش قیمت خودروها با عرضه در بورس، بیان کرد: در شرایط فعلی بازار خودرو کشور مکانیزم عرضه خودرو در بورس مشروط بر عملکرد شفاف و رقابت پذیر بودن، می تواند فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار را کاهش دهد. هرچند نقدهای در خصوص عرضه خودرو در بورس وجود دارد، اما دولت باید به این رویه را به عنوان راه حل کوتاه مدت در نظر بگیرد.

وی افزود: به نظر می رسد پشت پرده جریان های وجود دارد که علاقه به رشد و توسعه بخش خصوصی ندارد، هیچ یک از طرح های شورای رقابت تحلیل یا بررسی نشده است، این شورا به دنبال استفاده از تجارب گذشته یا نظر کارشناسان نیست.

در دنیا تعیین قیمت خودرو چگونه انجام می شود؟| دخالت شورای رقابت زمینه ساز احتکار و افزایش قیمت

نصیری: شورای رقابت و بورس، زمینه افزایش دو یا سه برابری قیمت خودرو را فراهم و سبب احتکار خودرو توسط سود جویان می شود

شیوه های عرضه خودرو نادرست

صیاد نصیری عضو هیات علمی دانشگاه شریف در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر تاثیر دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو، گفت: قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت و عرضه آن در بورس کالا شیوه های درستی نیست. چرا که خودروساز باید براساس هزینه های تمام شده و سود منطقی اقدام به قیمت گذاری کند. از سوی نیز عرضه خودرو در بورس کالا می تواند سبب ایجاد قیمت های کاذب فروش شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شریف با اشاره به اشتباه بودن هر دو رویه قیمت گذاری و عرضه به «بازار» توضیح داد: در بازارهای جهانی نه تنها خودرو بلکه هر محصولی توسط خودروساز قیمت گذاری و عرضه می شود، در کشور ما نیز برای برخی از محصولات این موضوع صادق است. اما در خصوص صنعت خودرو، اما رویه های از سوی وزارت صمت اتخاذ می شود که زمینه افزایش دو یا سه برابری قیمت خودرو را فراهم و سبب احتکار خودرو توسط سود جویان می شود.

وی افزود: شورای رقابت با هدفی مشابه شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تشکیل شد، اما امسال این شورا نشان داد از هدف تشکیل خود فاصله گرفته و کمترین میزان آگاهی نسبت به صنعت خودرو دارد.

در دنیا تعیین قیمت خودرو چگونه انجام می شود؟| دخالت شورای رقابت زمینه ساز احتکار و افزایش قیمت

برنابادی: کشورهای مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا قوانین سختگیرانه در خصوص قیمت گذاری و فروش خودرو دارند، اما هیچ یک از دولت های این کشورها در امر فروش خودرو یا مکانیزم های عرضه آن دخالت نمی کنند

در دنیا قیمت خودرو چگونه تعیین می شود؟

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص شرایط فعلی بازار خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: بازار خودرو کشور در دنیا بازار «نوظهور» با نگاه به تولید داخل است. باتوجه به اینکه بانک مرکزی خودرو را در سبد تورمی خود قرار داده است، دخالت های دولت به ویژه وزارت صمت در برنامه فروش این محصول را بیشتر از گذشته به یک کالای سرمایه ای با سود آنی تبدیل کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودروها به «بازار» توضیح داد: سیاست های اشتباه صنعتی و اقتصادی دستوری به صنعت خودرو التهابی در این بازار ایجاد کرده است که اگر کل تقاضای انباشته شده در این بازار یعنی ۳ میلیون دستگاه خودرو سواری و سنگین به صورت هم زمان تامین نشود، بازار به سمت کاهش قیمت میل نمی کند.

برنابادی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت دستوری برای خودروسازان، بیان کرد: قیمت خودرو در دنیا توسط خودروسازان براساس هزینه تولید، نوآوری، رقابت با سایر تولیدکنندگان، مالیات و تعامل عرضه و تقاضا تعیین می شود. کشورهای مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا قوانین سختگیرانه در خصوص قیمت گذاری و فروش خودرو دارند، اما هیچ یک از دولت های این کشورها در امر فروش خودرو یا مکانیزم های عرضه آن دخالت نمی کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با ارائه پیشنهاد تغییر سیاست های وزارت صمت با حضور وزیر صمت جدید، اظهار داشت: دولت های اروپایی با ایجاد طرح های تشویقی از تولید داخل حمایت می کنند، اما در کنار این موضوع نیز برنامه های صنعت خودروسازی را به دقت پایش و حتی قوانین سختگیرانه مانند رعایت استانداردهای آلایندگی برای آن وضع می کنند. این نوع دیدگاه سبب شده که خودروسازان علاوه بر رشد تولید، تنوع محصول و افزایش نوآوری به دنبال پویایی واحدهای توسعه و تحقیقات باشند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *