قطعات خودرو

تغییر قیمت کارخانه ای خودروها

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، شورای‌رقابت اواخر فروردین امسال مجوز افزایش به‌طور میانگین ۴۹ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را صادر کرد تا خودروسازان بتوانند پس از حدود ۱۸ ماه قیمت محصولاتشان را اصلاح کنند.

 

 

هرچند خودروسازان امیدوار بودند شورای‌رقابت هر سه ماه یک‌بار یا حداقل دو بار در سال قیمت محصولاتشان را اصلاح کند؛ اما تا به‌امروز این اتفاق رخ نداده است.

 

درواقع به‌چند دلیل، بعید به‌نظر می‌رسد شورای‌رقابت تا انتهای امسال مجوز جدیدی بابت افزایش قیمت به‌خودروسازان بدهد. نخست این‌که بعید است شورای‌رقابت درحالی‌ که کمتر از سه ماه تا پایان سال باقی مانده، با صدور مجوز افزایش قیمت خودرو، خود را در معرض انتقاد قرار دهد. نکته دیگر این‌که هرچند شورای‌رقابت طبق روال رسمی تنها یک بار مجوز افزایش قیمت خودرو را در سال جاری صادر کرده، اما خودروسازان با مجوز این شورا و به‌عناوین مختلف، قیمت محصولاتشان را بالا برده‌اند.

 

 

به‌احتمال زیاد مجوز جدید افزایش قیمت خودروهای داخلی در اوایل سال آینده صادر خواهد شد؛ هرچند این احتمال که شورای‌رقابت در جلسه اخیر خود تصمیم غافلگیرکننده‌ای بگیرد نیز منتفی نیست.

 

شورای‌رقابت برای چندمین‌بار تاکید کرده که بازار خودرو انحصاری است و بنابراین شورا تا وقتی این انحصار از بین نرود، اختیار تعیین دستورالعمل قیمت خودروها را خواهد داشت.

 

 

از طرفی باید گفت چند ماهی است که رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم است و قیمت محصولات پرطرفدار نسبتا ثابت است. در دولت گذشته بازار خودرو به‌شدت دچار به‌هم ریختگی شد و قیمت‌ها سیر صعودی به‌خود گرفت. این فرآیند سبب شد خودرو مجددا در قالب ‌کالای سرمایه‌ای قرار گیرد و مردم با هدف کسب سود سراغ خرید و فروش خودرو بروند.

 

 

این امر در بازار خودرو، تقاضای کاذب ایجاد کرد و از آن‌جا که خودروسازان نمی‌توانستند تولید و تقاضا را برابر کنند، ‌بر قیمت‌ها در بازار افزوده شد و به‌صورت باور نکردنی قیمت انواع خودروهای داخلی تا ‌بیش از ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش یافت و با سرعت بسیار بالا از ۲۰۰ میلیون‌تومان نیز عبور کرد. سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، ‌معدن و تجارت برای آن‌که بازار خودرو در مدار درست قرار گیرد، راهکارهای کارشناسی را پذیرفت و درنهایت قرار شد به‌جای قرعه‌کشی، ‌سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ایجاد شود.

 

 

در این سامانه تمام متقاضیان در فواصل زمانی صاحب خودرو می‌شدند و خودروساز هم می‌دانست که برای ماه‌های آتی خود باید چه روالی را طی کند. اما می‌توان گفت موفقیت این سامانه از خردادماه سال‌ جاری نمایان شد. بازار خودرو تا حد زیادی آرام شد و مردم دیگر مانند گذشته عطش خرید ندارند. البته در این میان سفته‌بازان بارها تلاش کرده‌اند بازار خودرو را به‌هم بریزند تا قیمت‌ها دوباره افزایشی شود.

 

 

پارس سال سفارشی افزایش قیمت ۱۲ میلیون‌تومانی داشت

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۷ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۸۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۵ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

 

 

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۲ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۳۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۵۵ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۵۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

 

 

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش بهای ۱۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که قیمت لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *