قطعات خودرو

تمرین وزیر صمت برای دفاع خودرویی در مجلس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، یک هفته پیش فاطمی امین در بهارستان حضور یافت و به سوال‌های نمایندگان پاسخ داد، البته نمایندگان از پاسخ‌های فاطمی امین قانع نشدند و به این ترتیب اولین کارت زرد دولت سیزدهم به فاطمی امین تعلق گرفت. هر چند در این جلسه محور سوال نمایندگان غیر‌خودرویی بود اما به نظر می‌رسد در نامه استیضاح که با امضای تعدادی از نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس تحویل داده شده، چالش‌های مرتبط با خودرو و همچنین وعده‌های خودرویی وزیر صمت تبدیل به اصلی‌ترین محور استیضاح شده باشد. این مساله را محسن دهنوی عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز تایید می‌کند. دهنوی به «ایسنا» گفت در جلسه ۲۹خردادماه هیات‌رئیسه مجلس درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت هیات‌رئیسه مجلس موافقت کرد که این تقاضا در مجلس اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شود. دهنوی مهم‌ترین دلیل استیضاح فاطمی امین را عدم‌مدیریت صحیح صنعت خودرو و محقق‌نشدن وعده‌های خودرویی فاطمی اعلام کرد.

هر چند هنوز زمان استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مشخص نیست، با این حال یکشنبه‌شب وزیر صمت با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تمرین دفاع از صنعت خودرو و وعده‌های خودرویی خودپرداخت. علاوه بر این سعی داشت تا سخنانش در این برنامه برخی از نمایندگان معترض را مجاب کند که امضای خود را از زیر برگه استیضاح بردارند. وزیر صمت در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه وضعیت صنعت خودرو را قابل‌دفاع نمی‌داند، تاکید کرد عمر مشکلات و چالش‌‌های صنعت خودرو ۴۰‌ساله است و حل این مشکلات و چالش‌ها به صورت یک‌شبه امکانپذیر نیست. رضا فاطمی امین در ادامه به هشت فرمان خودرویی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت بخشی از فرامین رئیس‌جمهور مقطعی بود که اعمال شده و بخشی نیز زمانبر بوده که در حال اجراست. وزیر صمت دولت سیزدهم افزود: به طور مثال افزایش عمر گارانتی خودروها اعمال شد اما افزایش ۵۰درصدی تیراژ تولید خودرو برای سال جاری نسبت به سال گذشته مدنظر است که تا پایان سال دنبال خواهد شد. فاطمی امین با ارائه آماری تلاش کرد تا نشان دهد خودروسازان در جاده رشد تولید حرکت می‌کنند. او گفت: از ابتدای سال تا ۱۸ خرداد امسال ۲۲۳هزار خودرو تحویل داده شده، درحالی‌که پارسال ۱۷۰هزار دستگاه تحویل داده شده بود. وزیر صمت همچنین کاهش تیراژ تولید خودروی ناقص را از ۱۳۷هزار دستگاه در سال گذشته به ۴۵هزار دستگاه در سال جاری، نشان‌دهنده افزایش نظم در تولید دانست.

وزیر صمت با اشاره به برنامه دوساله تدوین‌شده برای اصلاح ساختاری خودروسازی کشور گفت: کسی عصای موسی ندارد که مشکلات ۴۰ساله صنعت خودرو را یک‌شبه حل کند بلکه باید گام به گام حرکت کرد. مرحله اول از پارسال تا پایان امسال انجام می‌شود و سال ۱۴۰۲ به سمت تنوع محصولات، کنار گذاشتن محصولات قدیمی و آغاز صادرات می‌رویم و تا سال ۱۴۰۴ تولید ۳‌میلیون دستگاه خودرو را عملیاتی می‌کنیم. واگذاری سهام خودروسازان نیز از نگاه فاطمی امین دور نماند و در این باره گفت: اینکه گفته می‌شود خودروسازان در اختیار دولت هستند هم درست است و هم درست نیست. وی افزود: برای شفاف‌سازی، مرکز  کارشناسان رسمی قوه‌قضائیه از پارسال فرایند قیمت‌گذاری تمام اموال ایران‌خودرو و سایپا را شروع کرد که ۷۰۰ ابلاغ برای ایران‌خودرو و ۶۰۰ ابلاغ برای سایپا ارسال شد. فاطمی امین افزود: تا هفته بعد قیمت‌گذاری این دو خودروسازی تمام و بلافاصله واگذاری آغاز می‌شود که در گام نخست سهام مدیریت پارس خودرو، سایپا سیتروئن و ایران‌خودروی خراسان واگذار می‌شوند و اصلاح مالکیت و مدیریت خواهیم داشت.

وزیر صمت در مورد قرعه‌کشی خودرو گفت: در خصوص قرعه‌کشی خودرو شائبه زیاد بود بنابراین پیشنهاد دادیم با تجمیع و یکپارچه‌سازی ثبت‌نام، قرعه‌کشی را انجام دهیم تا از این مسیر نظارت‌ها افزایش یابد. فاطمی امین بار دیگر به ایده خود برای حذف قرعه‌کشی تاکید کرد و گفت: برای حذف قرعه‌کشی باید عرضه و تقاضا به هم نزدیک شوند. این اتفاق فقط با رشد تیراژ تولید و واردات قابل‌حل است.فاطمی امین در مورد واردات خودرو گفت: آیین‌نامه واردات ۱۰ بند دارد که در هیات دولت مطرح شد. در مورد یک بند ابهاماتی بود که به کمیسیون اقتصاد برگشت و در حال حاضر در نوبت بررسی در هیات دولت است.به گفته وی، بعد از تصویب آیین‌نامه طی ۲ الی ۳ ماه واردات انجام می‌شود.

آن‌طور که فاطمی امین گفت قرار است خلاء حذف تیبا و سمند با ورود خودروهای زیر ۱۰هزار دلاری به بازار که لزوماً چینی هم نیستند و از اروپا نیز وارد خواهند شد، پر شود. حرف‌های فاطمی امین در این برنامه تلویزیونی درباره خودرو به احتمال زیاد همان حرف‌هایی خواهد بود که وزیر صمت در جلسه استیضاح خود بیان خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید چنانچه جلسه استیضاح برگزار شود، فاطمی امین می‌تواند با این استدلال‌ها از پیچ بهارستان به‌سلامت عبور کند یا اینکه مدال اولین وزیر اخراجی دولت با نظر نمایندگان مجلس را به سینه خواهد زد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است