قطعات خودرو

تولید 700 هزار دستگاه خودرو در سایپا طی 12 ماه

مدیرعامل ومدیران ارشد سایپا در نشستی با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی که در وزارت صمت مراحل پایانی خود را برای تصویب طی می کند؛ بررسی کردند.

موضوع اصلی جلسه، اتفاق نظر درباره وجود ظرفیت لازم برای تحقق افزایش تولید در گروه سایپا و صنایع همگن قطعه سازی کشور به شرط اجرای مفاد حمایتی بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی بود. تشکیل کمیته مشترک سایپا و انجمن صنایع همگن نیز مصوبه دیگر این جلسه بود که با هدف ایجاد هماهنگی های بیشتر جهت تحقق افزایش تولید صورت می گیرد.

در این جلسه سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به طراحی و تدوین بسته جهش تولید صنعت خودرو در وزارت صمت، گفت: این طرح مراحل پایانی خود را سپری می کند و جلسه امروز برای اجرای آن و بررسی موانع و مشکلات احتمالی در حوزه همکاری سایپا و قطعه سازان کشور برگزار شده است.

سلیمانی در تشریح اهداف تعیین شده در بسته جهش تولید صنعت خودرو اظهار کرد: در این طرح، تولید 330 هزار دستگاه انواع خودرو برای گروه خودروسازی سایپا در شش ماه نخست اجرای طرح و افزایش ده درصدی در شش ماه دوم پس از آن هدف گذاری شده است.

وی افزود: ناگفته پیداست که این هدف گذاری در تولید، لزوما با همراهی و همکاری قطعه سازان کشور محقق می شود، به همین منظور، جلسه امروز تشکیل شده تا با مشارکت کامل هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، راه های افزایش تولید بررسی شود.

محمدرضا نجفی منش، رئیس، آرش محبی نژاد، دبیر و سایر اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، مشکلات موجود در فضای کسب و کار صنعت قطعه سازی و پیشنهادهایی برای رفع آنها را مطرح کردند.

براساس موضوعات مطرح شده، عدم تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید، تعدیل نشدن قیمت و اصلاح قراردادهای ساخت قطعات،کندی و طولانی بودن فرآیند تخصیص ارز وهمکاری ضعیف بانک مرکزی در این زمینه و موضوع استفاده از سیستم مچینگ برای تامین فولاد مورد نیاز قطعه سازان، چهار مانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید صنعت قطعه سازی کشور عنوان شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به هر یک از خودروسازان کشور هنوز اجرائی نشده که در صورت دریافت تسهیلات، گروه خودروسازی سایپا آن را به طور کامل به قطعه سازان پرداخت خواهد کرد تا بخشی از مشکل تامین نقدینگی حل شود.

سلیمانی ادامه داد: علاوه بر پرداخت این تسهیلات، نحوه قیمت گذاری محصولات و شیوه های مختلف تامین منابع مالی در دستور کار قرار دارد که باعث می شود در آینده نیز پرداخت مطالبات قطعه سازان نظم بهتری پیدا کرده و مشکلی از این جهت ایجاد نشود.

وی افزود: در بحث تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای قطعه سازان نیز مشکلی وجود ندارد و مدیران عامل شرکت های سازه گستر و مگاموتور که در جلسه نیز حضور دارند، تمهیدات لازم برای تحقق این خواسته زنجیره تامین را در نظر خواهند گرفت.

مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت صمت برای تامین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید کشورگفت: با همکاری مشترک وزارت صمت، خودروسازان و انجمن صنایع همگن وقطعه سازان، امکان استفاده قطعه سازان از این اقدام وزارت صمت نیز فراهم می شود که تا اندازه زیادی می تواند به رفع مشکل زنجیره تامین خودروسازی در این بخش کمک کند.

سلیمانی در خصوص تامین مواد اولیه صنعت قطعه سازی از طرق سیستم مچینگ نیز گفت: این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد تا علاوه بر دو خودروساز کشور، فعالان صنعت قطعه سازی نیز امکان استفاده مجدد از این سیستم را داشته باشند.

در این جلسه با پیشنهاد رئیس انجمن صنایع همگن و موافقت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مقرر شد در پرداخت مطالبات قطعه سازان توجه ویژه ای به قطعه سازان کوچک تر که در شرایط فعلی آسیب پذیرتر هستند، صورت گیرد. همچنین موضوع چک های تضامنی قطعه سازان نزد گروه خودروسازی سایپا نیز مطرح شد که با دستور سلیمانی، مقرر شد شرکت های سازه گستر و مگاموتور این مشکل را به صورت کامل رفع کنند.

گفتنی است گرچه این جلسات یک گام به جلو محسوب می شود اما نمی توان انتظار اجرای کامل آنرا داشت. زیرا بسته جهش تولید صنعت خودرو حداقل به همکاری 4 نهاد دیگر خارج از وزارت صمت وابسته است. بانک مرکزی، گمرک و سازمان استاندارد و سازمان حفظ محیط زیست چهار دستگاهی هستند که میزان همکاری ایشان می تواند در موفقیت این طرح بسیار موثر باشد.

در صورت اجرای کامل این طرح گروه خودروسازی سایپا می‌تواند 700 هزار دستگاه خودرو در 12 ماه تولید کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است