قطعات خودرو

تکنولوژی تغییر رنگ بی ام و iX جزو بهترین نوآوری‌های ۲۰۲۲ مجله تایم انتخاب شد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، مجله تایم لیست سالانه بهترین نوآوری‌های سال خود را که شامل ۲۰۰ خلاقیت عجیب و فوق‌العاده است منتشر کرد. در میان این نوآوری‌ها تکنولوژی تغییر رنگ بی‌ام‌و iX نیز دیده می‌شود. این تکنولوژی اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه CES رونمایی شد و البته در ادامه شاهد حضور این خودرو در سایر نقاط جهان نیز بودیم. بی‌ام‌و بدنه شاسی‌بلند الکتریکی خود را با یک فویل حاوی چندین میلیون کپسول رنگی پوشانده بود. سیگنال های الکتریکی نیز باعث تحریک رنگ‌دانه‌ها می‌شدند تا رنگ بدنه iX تغییر یابد.

 

اوایل سال جاری میلادی، استلا کلارک مدیر پروژه این تکنولوژی اظهار داشت یکی از چالش‌های تیم توسعه تکنولوژی موردبحث در بی‌ام‌و iX ترکیب بخش‌های دو بعدی همچون پانل‌های رنگ با شکل سه‌ بعدی بدنه بود. مهندسان بی‌ام‌و مجبور بودند بدنه خودرو را به بخش‌های مختلف تقسیم کنند و سپس آن‌ها را با پانل‌های E Ink بپوشانند. این فرایندی سخت و پیچیده بود و تیم بی‌ام‌و تلاش‌های زیادی انجام داد تا به نتیجه نهایی برسد. البته که نتیجه نهایی نظرهای زیادی را به خود جلب کرد.

آیا این تکنولوژی کاربردی خواهد بود؟ برای مثال می‌توانیم به گرم شدن بخش داخل کابین اشاره ‌کنیم که در طول تابستان رخ می‌دهد و با تغییر رنگ بدنه به رنگی روشن می‌توان از جذب زیاد نور خورشید جلوگیری کرد تا به این ترتیب بدنه و کابین کمتر گرم شود. در هوای سردتر نیز می‌توان رنگ تیره‌تر را برای بدنه انتخاب نمود تا خودرو نور بیشتری را جذب کند. درست مثل تیره‌ترین شاسی‌بلند دنیا، تکنولوژی تغییر رنگ بی‌ام‌و iX هم راهی به خط تولید نخواهد یافت اما شاید ژرمن‌ها از این نوآوری برای نمایش نسخه‌های آتی از محصولات گوناگون خود استفاده کنند. فعلاً این تکنولوژی یکی از جذاب‌ترین کانسپت هایی است که در سال ۲۰۲۲ دیده‌ایم، اینطور نیست؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *