قطعات خودرو

جایگزینی خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ و خروج خودروهای احتراقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، مجید جلیلی، مدیرگروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی گفت: یکی از روندهای اساسی در صنعت خودرو و بخش حمل و نقل، توسعه خودروهای برقی و مهمترین وجه تمایزی که این خودروها با خودروهای احتراقی دارند، قوای محرکه است.

 

روند توسعه این خودروها در سال‌های گذشته بسیار پرشتاب بوده و کشورهای دنیا، خصوصاً کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری‌های عظیمی را به منظور تولید و بهره برداری از این خودروها انجام داده اند.

 

جلیلی ادامه داد: در بحث توسعه خودروهای برقی، موضوع کاهش آلاینده‌ها و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان و همچنین کاهش وابستگی این خودروها به سوخت‌های فسیلی مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

 

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی افزود: در سطح دنیا به واسطه‌ی همین ملاحظات، برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی برای مسیر پیشرفت و توسعه این خودروها در نظر گرفته شده است.

 

بر اساس پیش بینی بانک جهانی سال ۲۰۳۰، یعنی حدودا ۷ سال دیگر، تولید خودروهای برقی از خودروهای احتراقی پیشی خواهند گرفت.

 

جلیلی تاکید کرد: بر اساس تحقیقی که تیم ما انجام داده است، اگر فرض کنیم که در کشور، میزان پیمایش یک خودروی احتراقی در طول سال، ۲۰ هزار کیلومتر باشد، به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین هم نیازداشته باشد، این خودرو در سال، ۲ هزارو ۴۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

 

حال اگر قیمت صادراتی بنزین را بر اساس فوب خلیج فارس حدود ۶۵ سنت برای هر لیتر در نظر بگیریم و در عدد ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر ضرب کنیم به عدد هزار و ۵۶۰ دلار خواهیم رسید.

 

اگر این عدد را با دلار نیمایی، ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان ضرب کنیم، عدد ۵۹ میلیون تومان به دست می‌آید. از ۵۹ میلیون تومان به دست آمده مصرف کننده، با فرض اینکه، در طول سال، حدود ۷۲۰ لیتر بنزین را، هزار و ۵۰۰ تومان به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کند و هزار و ۶۸۰ لیتر را ۳ هزار تومانی خریداری می‌کند، عددی حدود ۶ میلیون تومان را در طول سال پرداخت می‌کند.

 

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی ادامه داد: در مورد خودروهای برقی هم با فرض پیمایش بالا در طول سال، ۴ هزار کیلووات ساعت برق مورد نیاز است.

 

با فرض اینکه، هرکیلو وات برق، حدود ۲ هزارو ۳۳۰ تومان بر اساس قیمت برق صادراتی شرکت توانیر در سال ۱۴۰۱ تعیین شود، حدود ۹ میلون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد قیمتی برق به دست می‌آید که از این میان مصرف کننده، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن را باید پرداخت کند.

 

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحات بالا و فرض در نظر گرفته شده و هزینه‌های میلیاردی بهداشت و درمان در کشور و آلایندگی‌های زیست محیطی در کلانشهرها به نظر می‌رسد توسعه خودروهای برقی در کشور باید با قدرت بیشتر انجام شود چرا که علاوه بر مزایای فراوان اقتصادی در سایر هزینه‌های خانوارهای ایرانی هم تاثیر گذار بوده و کشور را از وابستگی به سوخت‌های فسیلی نجات خواهد داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *