قطعات خودرو

جای خالی خودروهای چهارچرخ محرک در میان کراس اوورهای چینی در ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، یکی از جذابیت‌های خودروهای شاسی بلند و کراس‌اوور چهار چرخ بودن آن‌هاست که در کنار فیزیک مناسب بدنه خودرو به قابلیت‌های حرکتی آن‌ها می‌افزاید و متاسفانه در میان عرضه این همه خودرو کراس‌اوور یا به قولی شاسی بلند از برندهای چینی در کشورمان همچنان جای خالی عرضه خودروهای چهارچرخ محرک (AWD یا 4WD)خالیست.

 

خودروهای چهارچرخ محرک با توان حرکتی بالا و 2 محور درگیر به خوبی با سطح مسیر حرکت درگیر شده و در مواقع لزوم از توان چهارچرخ برای حرکت در مسیرهای ناهموار یا مسیرهای لغزنده و جاده بهره می‌برند.

 

در سیستم 4WD توان تولیدی پیشرانه به صورت کاملا مساوی و دائمی بین 4 چرخ‌ خودرو تقسیم می‌شود اما در سیستم تمام چرخ محرک(AWD) توان تولید به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین کشش را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام می‌شود و دیفرانسیل مرکزی مسئول آن است‌ و نیروی تولید در بین دو چرخ جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه منتقل و از هرزگردی دیگر چرخ‌ها جلوگیری می‌شود.

 

 

سیستم تمام چرخ محرک یک سیستم ایده‌آل برای حرکت پایدار خودرو در شرایط جاده‌های لغزنده و همچین ناهموار است که به راننده این قابلیت را می‌دهد تا با چسبندگی و اطمینان بیشتر در مسیر مورد نظر خود حرکت کند.

 

 

در میان انواع خودروهای کراس‌اوور یا خودروهای چینی معرفی شده در بازار ایران همچنان هیچ خودرو تمام چرخ محرکی دیده نمی‌شود و متقاضیان این سبک از خودرو در بازار کشورمان با خلأ عرضه مواجه هستند در حالیکه که بسیاری از خودروهای عرضه شده در دیگر نقاط جهان با این قابلیت جذاب و کلیدی عرضه می‌شوند و از مزایای یک خودرو کراس‌اوور یا شاسی بلند می‌تواند باشد.

 

البته باید خاطر نشان کرد که این قابلیت تنها مختص خودروهای شاسی بلند نیست بلکه امروز بسیاری از خودروهای توانمند سدان از برندهای مطرح جهانی نیز به قابلیت تمام چرخ محرک مجهز هستند و این موضوع به هندلینگ و چسبدنگی بهتر آن‌ها به جاده کمک بسزایی می‌کند.

 

 

با توجه به علاقمندی مشتری ایرانی به این سبک از خودروها باید منتظر بود و دید که آیا شرکت‌های داخلی نیز بسراغ خودروهای تمام چرخ محرک خواهند رفت یا خیر.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *