قطعات خودرو

جلسه امروز دولت با تایرسازان برگزار می شود؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ شنیده ها حاکی از آن است که امروز در ساختمان وزارت صمت، جلسه ای برای بررسی مشکلات تولید لاستیک و قیمت گذاری با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت و تایرسازان برگزار می شود.

تایرسازان در ماه های گذشته گزارشات متعددی از کمبودها و چالش ها به وزیر صمت ارائه داده اند، ایشان نیز با گفتار درمانی و ارائه نظر مثبت تاکنون اقدام عملی در راستای حل مشکلات تایرسازان ارائه نداده اند. هرچند که دولت سیزدهم نسبت به دولت های دیگر سعی داشته بیشترین تسهیلگری در راستای حل موانع تولید یا عرضه محصول به بازار را انجام دهد. به عنوان مثال در شهریور ماه سال جاری مجوز صادرات تایر به تولیدکنندگان ابلاغ شد، اما سیاست بروکراسی تاکنون فرصت ارز آوری را سلب کرده است.

 

برگزاری جلسات مشابه جلسه مذکور در بدنه وزارت صمت مسبوق به سابقه است، گاهی شاهد لغو جلسات وزیر صمت با تایرسازان نیز بوده ایم، اما در کل وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی کشور باید این مورد را به خوبی درک کند که زنجیره تامین خودروسازان به ویژه تولیدکنندگان تایر شرایط مطلوب اقتصادی را سپری نمی کنند.

 

تایر به عنوان یک کالای استراتژیک در صنعت خودرو و حمل و نقل شناخته می شود، هرگونه کوتاهی دولت در خصوص حل مشکلات صنعت و بازار تایر می تواند منجر به چالش برای سازندگان و مصرف کنندگان شود.

 

جلسه امروز دولت با تایرسازان برگزار می شود؟ | افت تولید و خطر واردات در سایه بی توجهی

در صورتی که تداوم سرکوب قیمت از سوی وزارت صمت برای تایرسازان ایجاد شود، دولت باید سالانه ۴۵۰ میلیون دلار تایر برای پاسخگویی به نیاز کشور وارد کند

خطر خروج ۴۵۰ میلیون دلار ارز بیخ گوش دولت

آمارها نشان می دهد که سهم مواد اولیه در تولید تایر به ۸۵ درصد رسیده است، این مورد بیانگر آن است که سود تولیدکنندگان تایر حدود ۸۰ درصد کاهش یابد. این مورد ناشی از قیمت گذاری دستوری است که سال گذشته صدها میلیارد تومان ضرر مالی به صنعت تایر وارد کرده است. در صورتی که تداوم سرکوب قیمت از سوی وزارت صمت برای تایرسازان ایجاد شود، دولت باید سالانه ۴۵۰ میلیون دلار تایر برای پاسخگویی به نیاز کشور وارد کند.

 

برای پیشگیری خروج ارز از کشور وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باید اقدامی عاجل در راستای حمایت از تولید تایر انجام دهند. روند فعلی می تواند در گام نخست به تولید ضربه پس از آن کمبود اساسی تایر در بازار کشور ایجاد کند.

 

براساس آمار کدال سودتایرسازان به کمتر از ۷ درصد رسیده است، این مورد منجربه عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها به تولیدکنندگان این صنعت شده است. سیاستگذاری صنعتی اشتباه برای سبب شده که تایرسازان نیز مانند خودروسازان تبدیل به یک صنعت زیان ده شوند.

 

 

به گفته برخی از تایرسازان، صادرات درگیر بروکراسی است، زیرا تولیدکنندگان بازارهای خارجی قابل توجهی را شناسایی کرده اند، اما حمایت های لازم انجام نمی شود

جنگ اوکراین و نرخ ارز چالش های بین المللی تایرسازان

صنعت تایر حدود ۳۰ درصد مواداولیه خود را از طریق واردات تامین می کند، قیمت برخی از مواداولیه به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین در بازارهای بین المللی روند افزایش قیمت را در پیش گرفته است. این مساله منجربه افزایش هزینه تولید لاستیک در کشور شده است، از سوی تایرسازان مجبور هستند برای واردات مواداولیه مورد نیاز از ارز با نرخ نیمایی استفاده کنند. استفاده از ارز نیمایی نیز منجربه افزایش قیمت تولید می شود، دو پارامتر مذکور در بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان چالش جدی ایجاد کرده است.

بارها دولت اعلام کرده است که برای صادرات تایر حمایت های ویژه ای در نظر خواهد گرفت، براساس سیاستگذاری ها تایرسازان مجوز صادرات ۱۰ درصدی برای محصولات سواری و ۳۰ درصدی برای لاستیک های کشاورزی را دارند. به گفته برخی از تایرسازان، صادرات درگیر بروکراسی است، زیرا تولیدکنندگان بازارهای خارجی قابل توجهی را شناسایی کرده اند، اما در مقام عمل حمایت لازم در راستای ارزآوری انجام نمی شود.

جلسه امروز دولت با تایرسازان برگزار می شود؟ | افت تولید و خطر واردات در سایه بی توجهی

براساس آمار ۱۱ شرکت تولید کننده تایر طی شش ماهه نخست سال جاری توانستند ۱۴ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۰ حلقه انواع لاستیک تولید کنند

تولید تایر چه میزان بوده است؟

براساس آمار ۱۱ شرکت تولید کننده تایر طی شش ماهه نخست سال جاری توانستند ۱۴ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۰ حلقه انواع لاستیک تولید کنند. این آمار از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است، اما سه درصد رشد تعدادی داشته است. حدود ۶۲.۵ درصد از آمار مذکور مربوط به لاستیک خودروهای سواری است. در آمار مذکور تولید تایر اتوبوس توسط لاستیک سازان حدود ۱۱ درصد افت را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

 

افت تولید ناشی از قیمت گذاری دستوری برای لاستیک بوده که شرایط اقتصادی نامطلوبی را برای سازندگان ایجاد کرده است.

 

اگر جلسه تایرسازان و دولت امروز برگزار شود و نسبت به قیمت گذاری دستوری به بهانه عرضه لاستیک در بورس برای وزیر صمت کم اهمیت باشد، در آینده نزدیک دولت بایدخود را برای کمبود شدید لاستیک در بازار و تعدیل نیروی کار شاغل در این صنعت آماده کند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است