قطعات خودرو

خسارت 110 میلیارد دلاری تراشه ها به صنعت خودرو

کمبود نیمه هادی ها و پردازشگرها در سال 2021 خسارت 110 میلیارد دلاری به بار می آورد طوری که فورد و جنرال موتورز پیش بینی سود خود را به ترتیب 2.5 و 2 میلیارد دلار کاسته اند. اکثر نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش اعتقاد دارند که این کمبود برای مدت زمان طولانی تر از آن چه تصور یا برآورد می شد ادامه پیدا می کند.

تراشه یا پردازشگرهای نیمه هادی در صنایع بسیار متنوعی از جمله الکترونیک، کامپیوتر،‌ تبلت،‌ گوشی تلفن همراه،‌ لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد اما کمبود آن اکنون بیشتر از همه صنایع در صنعت خودرو رُخ نشان داده است.

برآوردهای جدیدی که شرکت مشاوره ای آلیکس پارتنرز AlixPartners‌ انجام داده است، نشان می دهد امسال زیان خودروسازان 110 میلیارد دلار است در حالی که در برآوردهای پیشین 60 میلیارد دلار عنوان شده بود.

مارک ویکفیلد مدیر خودرویی شرکت مشاوره ای آلیکس پارتنرز می گوید: «بحرانی که پاندمی [جهانگیر شدن ویروس کرونا] در عرصه تراشه ها به وجود آورد با رویدادهایی وخیم تر شده که در شرایط نرمال حکم دست انداز یا سرعت گیر را در صنعت خودرو داشته اند مثل توفان در تگزاس، آتش سوزی در کارخانه و خشکسالی در تایوان.»

این شرکت مشاوره ای می گوید، این وقفه ای که کمبود تراشه ایجاد کرده، باعث می شود نزدیک به 4 میلیون دستگاه خودرو در سال 2021 کمتر از برنامه ای که خودروسازان جهانی داشته اند، تولید شود.

به گفته ی آلیکس پارتنرز، یکی از دلایلی که صنعت خودرو بیشتر تاوان پس می دهد این است که محصولات آنها از تراشه هایی با فناوری پایین استفاده می کند و به همین دلیل سود آن هم پایین است و از سویی به ازای هر خودرو حداقل 1400 تراشه لازم است.

اگر تراشه سازان ظرفیت خود را به خودروسازان اختصاص دهند، مزیت رقابتی خود را از دست می دهند و دیگر قادر نخواهند بود در عرصه محصولات پیشرفته تر با سود بالاتر رقابت کنند. در حال حاضر نیاز فناوری های ابر Cloud Computing‌ و رمز ارز ها cryptocurrency به تراشه های رو به فزونی است و سود بیشتری هم برای تراشه سازان دارد.

چون تراشه بخش جدایی ناپذیر همه کالاهای الکترونیکی است از سامانه های ایمنی گرفته تا موتورها، خیلی از کارخانه های خودروسازی، خودرو را تکمیل نشده تولید می کنند و در پارکینگ ها منتظر رسیدن تراشه می مانند. برای مثال همین حالا فورد بیش از 20 هزار خودروی تولید شده دارد که در پارکینگ های کارخانه منتظر تراشه هستند. این موضوع برای نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش بسیار ناگوار است مخصوصاً که تابستان نزدیک است. برای مثال دیوید کِلِهر David Kelleherدر مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته است در حالی که تا تابستان حدود یک ماه باقی مانده این نمایندگی فقط 98 خودرو در انبار و پارکینگ خود دارد در حالی که ظرفیت آن 700 دستگاه خودرو است. کِلِهر می گوید این معضل خیلی طولانی تر و دشوارتر از آن چه مردم تصور می کنند خواهد بود.

کلواد برنز نمایندگی فورد به وال استریت ژورنال گفته است انبار خودروهای نوی وی با یک سوم ظرفیت در حال کار کردن هستند. او می گوید: «اواسط ماه ژوئن [اوایل تیر] از لحاظ انبار خودروهای نو به قعر جهنم می رسیم.»
منبع: سایپا نیوز

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است