قطعات خودرو

خودروسازان بزرگ جهان گرفتار کمبود قطعه

کمبود جهانی قطعات خودرو به ویژه تراشه‌های نیمه‌رسانا، کارخانه‌های معتبر خودروسازی را مجبور به کاهش تولید کرده است. در 18 ماه گذشته، صنعت خودرو مجبور شده است تا معضل‌هایی مانند بلاتکلیفی Brexit (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و همه‌گیری جهانی کرونا را تحمل کند اما بحرانی دیگر وجود دارد که تازه شروع آن است؛ کمبود جهانی قطعات ریز تراشه.

درست مانند صنعت خودروسازی، صنعت نیمه‌رسانا‌ها نیز به دلیل همه‌گیری کرونا مجبور به اجرای محدودیت‌هایی شد که به کاهش تولید تراشه منجر شد. امروزه خودرو‌ها از فناوری‌های پیشرفته‌ای برخوردارند که بحران قطعات همه تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده است. کمبود تراشه به این معنی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند جنرال موتورز، رنو و دایملر در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی موقت برخی کارخانه‌ها هستند.

جگوار لندرور در حال حاضر برنامه تولید را در دو کارخانه از سه کارخانه خود در انگلیس محدود کرده است و در بیانیه‌ای اعلام نموده است: ما برنامه تولید را برای برخی از خودرو‌ها تنظیم کرده‌ایم که به این معنی است که کارخانه‌های تولیدی Castle Bromwich و Halewood‌ برای دوره‌ای محدود تولید نمی‌کنند. ما با تأمین‌کنندگان قطعات در هر کجا که ممکن باشد همکاری می‌کنیم تا تأثیر بحران در تحویل سفارش‌های مشتری به حداقل برسد.

ممکن است کارخانه‌های سازنده قطعات Ford در انگلیس نیز تحت تأثیر قرار بگیرند، با وجود اینکه قبلاً مجبور شده بودند کارخانه Otosan خود را در ترکیه تعطیل کنند. آن‌ها در بیانیه‌ای ابراز کرده‌اند: تا امروز تأثیر بحران کمبود جهانی قطعات با تلاش شریک اصلی ما، شرکت فورد موتور و همکاری نزدیک با تأمین‌کنندگان قطعات، به حداقل رسیده است اما به دنبال تحولات اخیر، تصمیم بر آن شد که تولید در کارخانه Gölcük به دلیل محدودیت در تامین برخی از قطعات متوقف شود.

 کارخانه آمریکایی تولید‌کننده پیکاپ فورد F-150 نیز کار را متوقف کرده است. دایملر، شرکت مادر مرسدس نیز ساعت کار کارکنان کارخانه‌های خود در برمن و راستات را کاهش می‌دهد. سخنگوی دایملر به رویترز گفت: در حال حاضر، در سراسر جهان کمبود تأمین نیمه‌رسانا‌ها وجود دارد. وضعیت بی‌ثبات است و نمی‌توان پیش بینی جالبی درباره آینده بازار داشت.

استلانتیس Stellantis شرکت بزرگی که شامل سیتروئن، پژو، جیپ و کرایسلر است، نیز تحت تأثیر کمبود تراشه قرار گرفته است و حتی شروع به تعویض قطعات در مدل‌های خاص کرده است.

رنو به دلیل عدم اطمینان از کمبود تراشه، از پیش بینی چند ماه آینده خودداری کرده است. کلوتیلد دلبوس، مدیر ارشد امور مالی، به FT گفت: ما نمی‌خواهیم خیلی سریع تخمین بزنیم، زیرا ممکن است اشتباه باشد.

در کنفرانس مطبوعاتی سالانه، هربرت دیس، مدیر عامل شرکت فولکس واگن فاش کرد که فولکس واگن به دلیل کمبود تراشه در سال 2020 قادر به ساخت صد هزار خودرو نبوده و این تعداد در سال 2021 نیز جبران نخواهد شد.

بنابراین، اگرچه ممکن است مشکلات تولید در چند ماه آینده به اندازه امروز حاد نباشد اما به احتمال زیاد تا سال آینده شاهد عادی شدن وضعیت در تولید قطعات و در نتیجه صنعت خودرو نخواهیم بود.

منبع: carmagazine

مترجم: حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است