قطعات خودرو

کدام خودروسازان هیچ شاسی‌بلندی را به بازار عرضه نکرده‌اند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، از ابتدای قرن 21 میلادی تا به امروز، شاسی‌بلندهای اسپرت ترکیبی یا SUV به سلاطین بی چون و چرای بازار خودرو جهان تبدیل شده‌اند. تولید یک شاسی‌بلند اسپرت ترکیبی آن‌قدر سودآور است که حتی شرکت‌های خاص دنیای خودرو همچون لوتوس و اسمارت نیز اقدام به تولید SUV کرده‌اند. با این حال هنوز خودروسازانی هستند که در مقابل تولید یک شاسی‌بلند اسپرت ترکیبی مقاومت می‌کنند.

ارزان بودن فرآیند تولید شاسی‌بلندها، بزرگترین دلیل روی آوردن خودروسازان به این سگمنت است. خودروسازان براساس یک پلتفرم که ممکن است آن‌هم اشتراکی باشد، مدل‌های مختلف از شاسی‌بلند را در ابعاد و کلاس‌های مختلف بدنه به تولید می‌رسانند و با قیمت‌های مختلف می‌فروشند. شکاف قیمتی بین کلاس‌های مختلف شاسی‌بلندها عامل سودآور برای رشد این بخش است و خودروسازان نیز به همین دلیل برای تولید شاسی‌بلندها شوق دارند.

با این حال سودآوری برای همه شرکت‌های خودروسازی مهم نیست، چرا که آن‌ها برای اصالت خود ارزش بیشتری قائل هستند. در حال حاضر 11 برند معتبر خودروساز جهانی وجود دارند که هیچ‌گونه خودرویی را در سگمنت شاسی‌بلند تولید نکرده‌اند. این برندها عبارتند از: آبارث، آلپاین، بوگاتی، کرایسلر، فراری، لانچیا، لوسید، مک لارن، پاگانی، پولستار و رام.

 

خودروسازانی که هیچ شاسی بلندی را تولید نکرده‌اند

 

انتظار می‌رود که برخی از این برندها طی سالیان آتی چند مدل شاسی‌بلند را به سبد محصولات خود اضافه کنند. آلپاین، فراری و پولستار بزودی از جمع این یازده خودروساز خارج خواهند شد. فراری پورسانگ نخستین محصول اسب ایتالیایی در سگمنت خودروهای شاسی بلند است. کرایسلر نیز مدل مفهومی ایرفلو را مدت‌ها پیش رونمایی کرد اما هنوز خبری از نسخه تولید انبوه آن در دست نیست.

موفقیت فراری پورسانگ به عنوان یک شاسی‌بلند سوپراسپرت، می‌تواند دیگر خودروسازان بزرگ همچون پاگانی و بوگاتی را به ساخت یک شاسی‌بلند علاقمند کند. با این حال می‌توان مطمئن بود که برخی برندهای تخصصی همچون رم و آبارث تا مدت‌ها هیچ شاسی‌بلندی را معرفی نخواهند کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *