قطعات خودرو

قطعه‌ها با نظارت و تایید خودروسازان تحویل می‌شود

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در گذشته و تا چند وقت اخیر هر بار با هر حادثه‎ای همه متهم می‎شدند به‎ جز تولیدکننده؛ سخنانی نظیر «صاحب خودرو قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده، قطعات وارداتی و قاچاق مشکل‎ساز شده  و…». اما با حادثه زنجیره‎ای بهبهان-رامهرمز دیگر موضوع به این سادگی قابل رفع ‎و رجوع نبود. شاید مخالفت وزیر صنعت، معدن و تجارت با واردات خودرو با وجود کیفیت پایین و قیمت بالا، موردی بود که سبب شد تا نمایندگان خانه ملت شمشیر را از رو ببندند.

این بار وجود موافقان و مخالفان در نهادهای دولتی تصمیم‎گیر سبب شد موضوع به نفع مردم تمام شود و برخی از مدیران و مسوولان از مواضع خود در حوزه کیفیت خودرو کوتاه نیایند، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمانی پذیرفت کیفیت خودروها پایین است که مدیریت خودروسازان در حال تغییر بود و نیز توپ بی‎کیفیتی نیز در زمین قطعه ‎سازان رها شد.

سیدرضا فاطمی ‎امین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد به دلیل مشکلات مالی و مطالبات معوق زنجیره تامین، قطعه ‎سازان از کیفیت قطعات می‎زنند و با وجود ممنوعیت واردات کالاهای تولید داخل، خودروساز چاره‎ای جز استفاده از این قطعات ندارد.

محمدمهدی شکورزاده، رئیس انجمن قطعه‎ سازان همگن خراسان‎رضوی و مدیرعامل شرکت پمپ و فرمان توس در پاسخ به این پرسش که آیا قطعه ‎سازان به دلیل کمبود نقدینگی از کیفیت قطعات کاسته‌اند، گفت: نخست لازم است مرجعی  برای کیفیت تعریف شود. آیا معیار ما برای سنجش کیفیت خودرویی مانند BMW۲۰۲۲ است؟ یا اینکه پژو۴۰۵ امروز را با خودش در دوره‎ای که در فرانسه تولید می‎شد قرار است مقایسه کنیم.

منطق می‎گوید این خودرو باید با نمونه اولیه آن و با استانداردهای همان دوره مورد ارزیابی قرار گیرد. پراید دهه ۹۰ میلادی  را نمی‌توان با تویوتا کمری۲۰۲۲  مقایسه کرد. وی اظهار کرد: البته این را هم می‎پذیرم که پراید تولید سال قبل کشور در مقایسه با نمونه اولیه آن که در کره ‎جنوبی تولید می‎شد از سطح کیفی پایین‎تری برخوردار است.

سیاست‎های غلط دولتی

حال پرسش این است چرا این خودروها به لحاظ کیفیت حتی از نمونه اولیه آن که بعضا دو یا سه دهه قبل در کشور مبدأ تولید می‎شد پایین‎تر است؟ پاسخ نخست به سیاست‎هایی برمی‎گردد که در خودروسازی کشور رخ داده است.

در دهه ۸۰ بیشتر قطعه‎ سازان برای ساخت محصولات با شرکت‎های اروپایی وارد مشارکت شدند و در سطح پایین‎تر، همکاری با شرکت‎های کره ‎جنوبی را آغاز کردند.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این موضوع که در دوره‎ای بیشتر شرکت‎های قطعه‎ ساز با قطعه‎ سازان بین‎ المللی در ارتباط بودند، ادامه داد: انعقاد قراردادهای جوینت‎ونچر، دانش فنی به‎روز را وارد واحدهای صنعتی کرد. به عنوان مثال اگر پراید سال ۱۳۷۸ را با نمونه کره ‎ای آن مقایسه کنیم به لحاظ کیفیت و استاندارداختلاف زیادی با یکدیگر ندارند. اگرچه در آن برهه زمانی قطعات با حجم بالا مانند امروز داخلی‎ سازی نشده بودند، اما همان تعداد کم قطعات بومی‎ سازی شده در مقایسه با نمونه‎ های کره‎ای و فرانسوی اختلاف زیادی نداشتند. در این دوره بسیاری از قطعه ‎سازان محصولات خود را به پژو صادر می‎کردند. اما از دهه ۸۰ به بعد تقریبا سیاست‎های خودروسازی و مدیریت داخلی این شرکت‎ها دچار تغییرات چشمگیری شد. تمام دولت‎ها بعد از این دوره دارای سیاست‎های خاصی بودند که خودروسازی به این سمت که شاهد آن هستیم هدایت شد.

فرمول از خودروساز، تولید از قطعه‌ساز

مدیرعامل شرکت پمپ و فرمان توس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بر اساس استانداردها و خواسته ‎های خودروسازان در حوزه فنی، قطعات تولید و تامین می‎شود، گفت: زنجیره تامین با توجه به کیفیت خواسته شده از سوی خودروساز محصولات را می‎سازد. اگر به روند تولید از سال ۸۴ به بعد توجه شود می‎بینیم به تدریج منابع  زنجیره تامین تغییر کرده است. قطعه ‎سازانی که محصولات را با مواد اولیه اروپایی تولید می‎کردند به دلیل سیاست‎های بی‎منطق قیمت‎گذاری در قراردادهای قطعه‎سازی به سمت خریدهای ارزان سوق داده شده‌اند، زیرا با تغییر سیاست‎های دولتی خودروسازان به نوعی قیمت قطعه‎ سازان را در کنترل خود نگه داشتند.

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: تا پیش از این موضوع، برای تهیه و تامین قطعات شاید یک تا دو سال زمان صرف مطالعه و برآورد همکاری‎های بین‎المللی می‎شد. با تایید کیفیت قطعه از سوی خودروسازان خارجی حتی در بعضی مواقع خودروساز از قطعه ‎ساز ایرانی خرید می‎کرد. شکورزاده یادآور شد: البته تحریم‎ها هم در همکاری‎های بین‎ المللی تاثیر زیادی داشتند. در چنین شرایطی قطعه ‎سازان به سوی شرکت‌هایی  با سطح تکنولوژی پایین‎تر از  چین و چند کشور دیگر آسیایی  سوق داده شدند (اگر چه گفتنی است چین در چند سال اخیر در حوزه خودروسازان بسیار رشد کرده و امروز شرکت‎های قدرتمند قطعه‎ سازی آن برای خودروسازان جهانی تامین قطعه دارد).

به هر روی سیاست‎های دولتی خودروسازان از دهه ۸۰ قطعه‎سازان را به سوی تولید قطعات ارزان‎قیمت سوق داد. در کنار این موضوع عدم سرمایه ‎گذاری ثابت برای نوسازی ماشین ‎آلات مزید بر علت شد، چراکه تمام نقدینگی قطعه ‎سازان نزد خودروسازان بلوکه شده است. به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی خودروساز و معوق شدن مطالبات قطعه‎ سازان، سرمایه ‎گذاری برای به‎روز شدن دانش فنی و تغییرات تکنولوژیک انجام نشده است.

تولید خودروهای تاریخ گذشته

شکورزاده با تاکید بر اینکه دوران تولید بسیاری از خودروهای فعلی داخلی در کشورهای مادر آنها گذشته است، گفت: به عنوان نمونه پژو۴۰۵ برای اواخر دهه ۸۰ میلادی است.

یا زمانی که تولید پژو۲۰۶ در ایران آغاز شد جزو خودروهای روز بود. این خودروها در دوره خود دارای استاندارد روز همان دوره بودند و امروز با گذشت چند دهه طبیعی است این خودروها با تحولاتی که در صنعت خودروی جهانی رخ داده دیگر دارای کیفیت مطلوب نباشند.

یا پژو۲۰۶ SD در دوره خودش که در ایران تولید شد ۵۰ درصد برای صادرات بود. اما پروژه به دلیل برخورد با تحریم متوقف شد. البته قطعه‎ سازان در دوره‎ای که همکاری‎های بین ‎المللی داشتند دانش فنی مورد نیاز را کسب کردند، از این‎رو با وجود تحریم‌ها صنعت خودرو توانست به فعالیتش ادامه دهد.

او گفت: اگر مقایسه‎ای بین دو دوره اواخر دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ و سال‎های بعد انجام شود متوجه افت کیفیت به مرور زمان با تغییر سیاست‎های دولتی خودروسازی می‎شویم. این افت کیفیت ارتباطی به صنعت قطعه نداشته و مربوط به مدیریتی است که در خودروسازی رخ داده است.

قطعه ساز تنها مطابق «سفارش»، می‎سازد

در ادامه موضوع بی‎کیفیتی خودروها و ارتباط آن با قطعات، مهدی مطلب‎زاده، عضو انجمن قطعه‎سازی همگن البرز و مدیرعامل شرکت آذر‎موتور مبین گفت: قانون در زنجیره تامین صنعت خودرو این‌گونه است که شرکت خودروساز قطعه را سفارش می‎دهد و او می‌سازد.

البته پیش از اینکه بین خودروساز و قطعه‎ ساز قراردادی منعقد شود خودروساز امکان‎سنجی می‎کند و کیفیت و تجهیزات قطعه‎ساز را مورد ارزیابی کامل قرار می‎دهد؛ اینکه قطعه‎ساز مورد نظر با کیفیتی که او می‎خواهد می‎تواند تولید داشته باشد یا خیر.

او تصریح کرد: هنگامی که قرارداد برای ساخت قطعه ‎ای منعقد می‎شود بر اساس نقشه‎ای که خودروساز می‎دهد و کیفیتی که می‎خواهد قطعه تولید می‎شود و قطعه‎ ساز موظف است بر اساس تست‎پلن، آزمون‎های لازم را انجام دهد. از سوی دیگر خودروساز و شرکت‎های بازرسی، کیفیت این قطعات را مورد بررسی قرار داده و روند تولید را کنترل می‎کنند.

همچنین هنگامی که قطعات برای شرکت‎های خودروساز ارسال می‎شود به شکل تصادفی، قطعات دوباره تست شده و آزمون‎ها تکرار می‎شوند. این روندی معمول  در شرکت‎های خودروساز و زنجیره تامین است. بنابراین قطعه‎ سازان هر آنچه به آنها سفارش شود همان را تولید می‎کنند.

کیفیتی کمتر از خواسته خودروساز، «نادر» است

مدیرعامل آذرموتور مبین در ادامه گفت: البته خودروساز دانش فنی تمام قطعات را در اختیار ندارد اما واحدهای قطعه‎سازی  را که به عنوان زنجیره تامین انتخاب شده‎ اند از نزدیک مورد بازرسی و ارزیابی قرار داده و با برآوردی که از واحد تولیدی قطعه‎ ساز داشته، تایید کرده این قطعه‎ ساز می‎تواند قطعه مورد نیازش را با استاندارد و کیفیتی که می‎خواهد تولید کند.

مطلب‎زاده در پایان سخنان خود گفت: نمی‎توان منکر شد که ممکن است در خیلی مواقع نادر، قطعه‎ سازی از استانداردها و کیفیت مورد درخواست شرکت خودروساز عدول کرده باشد اما این موضوع خیلی انگشت‎شمار است و نمی‎توان آن را به کل قطعه‎سازی ارتباط داد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است