قطعات خودرو

افزایش قیمت چشمگیر خودروهای لوکس‌ در بازار آزاد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،درشرایطی که بازار خودرو روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد، خودروهای لوکس‌ خارجی  با افزایش قیمت شدیدی در بازار آزاد مواجه شده‌اند. کارشناسان دلیل این امر را عدم‌وجود خودروهای لوکس‌ در بازار به‌میزان کافی می‌دانند که عدم همخوانی میان عرضه و تقاضا در این بخش از بازار همچنان به‌این معضل دامن می‌زند و سبب افزایش قیمت این مدل خودروها به‌شکل روزانه می‌شود.

 

متاسفانه درچنین شرایطی مشخص نیست چرا واردات خودروهای کارکرده از مصوبه مجلس در بودجه 1402 حذف شد! شاید اگر واردات خودروهای کارکرده اتفاق می‌افتاد و تعداد خودروهای خارجی در بازار جوابگوی تقاضای مشتریان بود، می‌توانستیم به‌کاهش قیمت این مدل خودروها در بازار آزاد امیدوار باشیم.

 

درهمین رابطه یکی از کارشناسان بازار خودرو دلیل حذف مصوبه مجلس از بودجه 1402 را ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست. این درحالی است که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد: «نمایندگان مجلس درجریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوبه‌ای در موضوع واردات خودروهایی با عمر کمتر از پنج سال داشتند که مورد ایراد شورای‌نگهبان قرار نگرفت؛ اما به‌دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص، این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد. همچنین به‌دلیل محدودیت زمان، امکان این‌که ما بتوانیم آن را در صحن مجمع پیگیری کنیم، وجود نداشت.» وی در ادامه افزود: «اگر در مصوبه مجلس عمر 5 ساله در واردات خودرو در نظر گرفته می‌شد، با این کار هم عطش بازار برطرف می‌شد و هم تنوع خوبی در بازار به‌وجود می‌آمد و شاهد کاهش مصرف سوخت، کنترل آلودگی هوا و کاهش سوانح جاده‌ای بودیم. از این رو باید این مساله در هیات دولت مطرح و دنبال شود.

 

همچنین مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ واردات خودرو کارکرده را آزاد کرده بود؛ اما این بند به‌دلیل مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد. هزار بار هم از ما بپرسید، باز هم به‌هر راهکاری که انحصار تولید را بشکند، رای مثبت می‌دهیم.»

 

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد قیمت 2 تا 17 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس دوگانه با 17 میلیون‌تومان افزایش 703 میلیون‌تومان، پادرا پلاس با 16 میلیون‌تومان افزایش 621 میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای فول با 14 میلیون‌تومان افزایش 765 میلیون‌تومان و نیسان دوگانه آپشنال با 12 میلیون‌تومان افزایش 602 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

 

از طرفی ارزش دنا پلاس توربو (6 دنده) با 10 میلیون‌تومان کاهش به 900 میلیون‌تومان رسید. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای 10 تا 200 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو 8 پرومکس با 200 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 850 میلیون‌تومان‌، دیگنیتی پرستیژ با 100 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 750 میلیون‌تومان و فیدلیتی 5 نفره با 80 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 200 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

 

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای 50 تا 200 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر با 200 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیارد و 300 میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با 100 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 600 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

 

 

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز رشد بهای 100 تا 500 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و 730Li فول با 500 میلیون‌تومان افزایش به 25 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، لکسوس RX200 fsport توربو فول با 400 میلیون‌تومان افزایش به 17 میلیاردتومان و مرسدس‌بنز E200 با 300 میلیون‌تومان افزایش به 15 میلیارد و 300 میلیون‌تومان رسید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *