قطعات خودرو

حذف نیمی از سهمیه بنزین خودروهای وانت و تاکسی از خرداد ماه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ هر چند خودروهای گازسوز به عنوان محصولی استراژیک برای مدیریت مصرف سوخت کشور به حساب می آیند، اما طی سال های اخیر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور با نرسیدن به برنامه تیراژ تولید سالانه خود نتوانستند برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این حوزه را عملی کنند. مقرر شده از خرداد ماه سهمیه سوخت خودروهای وانت و تاکسی نصف شود.

از همین رو عجیب نبود که در سال ۱۴۰۰ تولید خودروهای گازسوز که هم به حفظ محیط زیست و هم به کاهش مصرف بنزین کمک می کند در عمل متوقف شود. در این رابطه حذف بخشی از سهمیه بنزین برخی از خودروها مطرح شده است.

از این رو در سال جاری علاوه بر برنامه تولید ۵۰ هزار دستگاه خودرو گازسوز که با شرکت های خودروسازی منعقد شده، به نظر می رسد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قصد دارد برنامه های دیگری را در حوزه مدیریت مصرف سوخت خارج از خودروسازی ها اجرا کند.  در این خصوص نوید خاصه باف، مدیرعامل پارس ام سی اس در گفتگو با بازار توضیحات بیشتری را  در مورد سهمیه بنزین ارائه می کند که در ادامه خواهید خواند.

با توجه قراردادی که ایران خودرو قبل از سال با شرکت ملی پخش برای تولید ۵۰ هزار خودرو گازسوز امضا کرده، به نظر می رسد در سال ۱۴۰۱ برای تولید این تعداد خودرو گازسوز عزم شان بالاخره جزم شده باشد

* سال گذشته خودروسازان نتوانستند به برنامه تولید خودروهای گازسوز عمل کنند، به نظرتان امسال هم همین رویه را خواهند داشت یا تغییری در تولیدات آن ها ایجاد می شود؟

در مورد برنامه امسال خودروسازان برای تولید خودروهای گازسوز اطلاعات دقیقی ندارم اما با توجه قراردادی که ایران خودرو قبل از سال با شرکت ملی پخش برای تولید ۵۰ هزار خودرو گازسوز امضا کرده، به نظر می رسد در سال ۱۴۰۱ برای تولید این تعداد خودرو گازسوز عزم شان بالاخره جزم شده باشد.

پیرو همین موضوع نیز از شرکت های مخزن ساز برای انعقاد قرارداد دعوت کرده اند اما جمع قراردادهایی که بسته اند تقریبا یک چهارم ۵۰ هزار خودرو بوده است. شاید می خواهد فاز به فاز قرار داد ببندند اما تا آنجا که می دانم تعهد تحویل ۵۰ هزار خودرو گازسوز دارند اما تاکنون برای یک چهارم آن قرارداد بسته اند. حالا یا می خواهند فاز به فاز جلو بروند یا برنامه شان واقعا برای تولید یک چهارم است که عدد آن در حدود ۱۲ تا ۱۵ هزا دستگاه خودرو گاز سوز در شرکت ایران خودرو است.

علاوه بر گروه خودروسازی ایران خودرو، شرکت زامیاد امسال برنامه گسترده تری نسبت به سال گذشته برای تولید خودروهای گازسوز دارد.

ایران خودرو در سال ۹۸ هم قراردادی با شرکت پخش و پالایش داشت و رقم آن هم ۵۰ هزار دستگاه با هزینه میلیون دلاری برای تولید خودروهای گازسوز و تاکسیرانی بود، آن قرار داد به کجا رسید، آیا خودروهایی که قرار بود تولید شود اکنون راهی بازار شده اند؟

نه متاسفانه، اکنون هم همان قرار داد است به جریان افتاده و درباره اش صحبت می کنیم. همان قرار داد ۵۰ هزار دستگاه خودرویی هزینه های آن حدود ۲۰ میلیون دلار در آن زمان برآورد شده بود و بالاخره قرار است بعد از دو سال عملیاتی و اجرایی شود؛ یعنی سال گذشته امضا کردند و امسال اگر شرایط فراهم باشد و عزم شان جزم باشدعملیاتی و اجرایی خواهد شد.

* با توجه به اینکه امسال قیمت فولاد بالا رفت، دستمزدها همچون هر سال افزایش قیمت داشتند، نهاده های تولید، حامل انرژی و همه چیز در سال جاری با رشد قیمت مواجه شده است، این مسائل در سال جاری چقدر بر روی قیمت مخزن و ادوات خودروهای گازسوز تاثیر گذار است؟

بحث قیمت جهانی فولاد را هم به تمام مواردی که گفتید اضافه کنید، سال گذشته در همین ابتدای سال لوله ها و فولاد بدون درز را به ازای هر تن هزار و ۳۰۰ دلار خریداری می کردیم که اکنون این مواد اولیه را در هر تن هزار و ۵۰۰ دلار خریداری می کنیم. بنابراین قیمت جهانی فولاد بسیار افزایش یافته است.

اما عدد قراردادی که با شرکت ملی پخش داریم ثابت است مجاز به افزایش قیمت نیستیم و پیش بینی می کنیم با یک چالشی با شرکت ملی و پالایش پخش مواجه خواهیم شد. اما درباره ارائه آن به بازار حتما افزایش قیمت خواهیم داشت و پیش بینی مان این است که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت و روی زیان خواهیم رفت و توجیه پذیری تولید خدشه دار می شود.

علاوه بر این چالش ها، همانطور که اشاره کردید متاسفانه دستمزدها هم خیلی فشار آورده است؛ یعنی اثر دستمزد شاید گفته باشند ۵۰-۵۶ درصد باشد اما با توجه به سایر مزایایی همچون حق اولاد، سنوات و غیره که پرداخت می شود حدود ۶۰ درصد دستمزدها افزایش یافته است.

این ۶۰ درصد با توجه به شرایط تولید در همه محصولات تولیدی، نه تنها مخزن، چه سی ان جی و چه خارج از سی ان جی و حتی محصولات خارجی آسیب زیادی می زند و به نظر می رسد شاهد یک افزایش قیمت جدی خواهیم شد. کار سازمان حمایت و تعزیرات هم سخت می شود که باید بررسی کنند قیمت تمام شده هر کالایی چقد اثر می گذارد، برای مثال در مخزن سازی دستمزد حدود ۷ تا ۱۰ درصد قیمت تمام شده است.

بنابراین اثر این ۶۰ درصد افزایش دستمزد روی ۱۰ درصد از قیمت تمام شده می آید اما در برخی از محصولات می بینیم که ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت تمام شده باشد و ۶۰ درصد حداقل ۳۰ درصد محصول را گرانتر خواهد کرد. در محصول ما و در حوزه افزایش ۶۰ درصدی دستمزد، ۴ درصد محصول گران تر می شود.

* با توجه به اینکه طی سال های اخیر برنامه تولید خودروهای گازسوز به تعویق افتاده است، بفرمایید وضعیت مخزن سازان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه دو مخزن سازها از پارسال تا امسال احیا شده اند و دوباره شروع به فعالیت کرده اند. دلیل این موضوع هم این است که بازار سی ان جی که در چند سال گذشته راکد بود و از سال گذشته با انعقاد قرار دادهایی با ستاد ملی پخش دوباره این شرکت ها توانستند خودشان را برای تولید احیا کنند.

مقرر شده از خرداد ماه سهمیه بنزین وانت ها و تاکسی ها نصف شود. دلیل آن هم این است که طرح تبدیلی که دو سال است شرکت پخش برقرار کرده تا خودروهای وانت و تاکسی را رایگان گازسوز می کند با استقبال چندانی مواجه نشده است

* به نظرتان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی امسال گاز را گران می کند یا قیمت ها قرار است ثابت بمانند؟

طبق مصوبه ای که داشتند مقرر شده گاز قیمت مناسبی با سایر سوخت ها داشته باشد و قیمت جهانی آن رعایت شود؛ یعنی در اگر دنیا بخواهند گاز طبیعی را به عنوان سوخت دوم جایگزین کنند معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سهمیه بنزین محاسبه می کنند.

لذا اکنون این موضوع رعایت شده و قیمت گاز در حدود ۲۶ درصد بهای بنزین است. البته در گذشته این فاصله نبود و زمانی که بنزین گران شد و گاز گران نشد این بالانس ایجاد شد. قبل از این حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بود و خیلی طرح هایی همچون گازسوز کردن خودروها توجیه پذیری نداشت.

حالا هم اگر بخواهند قیمت گاز را گران کنند نشدنی است. اگر دولت برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی با فرض گران شدن بنزین و سایر سوخت ها داشته باشد تناسب آن باید در حدود ۲۰-۳۰ درصدی باشد. با این حال تا جایی که اطلاع دارم بحث افزایش نرخ بنزین مطرح نیست. بلکه بحث تغییر شیوه سهمیه بنزین در دستور کار است.

در این راستا کار گروهی تشکیل شده و بر اساس نتیجه آن مقرر شده از خرداد ماه سهمیه بنزین وانت ها و تاکسی ها نصف شود. دلیل آن هم این است که طرح تبدیلی که دو سال است شرکت پخش برقرار کرده تا خودروهای وانت و تاکسی را رایگان گازسوز می کند با استقبال چندانی مواجه نشده است.

چرا که هر کسی نسبت به گازسوز کردن خودرو به صورت رایگان اقدام کند سهمیه اش نصف می شود. لذا استقبال کمتر شده اما قرار است از خرداد ماه فارغ از گازسوز کردن یا نکردن سهمیه کارت سوخت این خودروها نصف می شود. با این تفاسیر به نظر می رسد به زودی دوباره روند تقاضا برای گاز سوز کردن خودروها افزایش یابد. از این رو پیش بینی می شود در خرداد و تیرماه حجم انبوهی از مراجعه کنندگان را برای تبدیل خودرو شان داشته باشیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است