قطعات خودرو

خودروهای کلاسیک ایرانی، میراث جهانی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، اختصاص پلاک‌های تاریخی به خودروهای کلاسیک بخشی از این رویه بود که با هدف حفظ میراث‌های مکانیکی کشورمان انجام شد. اکنون و با تلاش سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این میراث‌های ملی در حال جهانی شدن هستند.

به گزارش پایگاه خبری عصر خدمات، مراسم رونمایی از شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی ایران با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و تیدو برسترس رئیس فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی در محل این وزارت خانه برگزار شد. این مراسم به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران انجام گرفت، نهادی که قدمت آن به سال 1314 می‌رسد.

استفاده از پلاک کلاسیک بین‌المللی که به طور رسمی شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی نامیده می‌شود، مالکان خودروهای کلاسیک را قادر می‌کند تا در رویدادهای بین‌المللی مرتبط با این خودروها شرکت کنند. در جریان این مراسم به یک دستگاه پیکان و یک دستگاه بی ام و کلاسیک شناسنامه بین‌المللی خودروهای تاریخی اعطا شد.

تیدو برسترس ریس فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی نیز با اشاره به جذابیت های ایران در این حوزه گفت: باعث خوشحالی است که ایران عضو فیوا است و احترامی که مردم و نهادهای دولتی برای خودروهای تاریخی دارند بسیار جالب است.

او ادامه داد: اگر فیوا و انجمن خودروهای تاریخی ایران در همکاری با کانون جهانگردی و اتومبیل رانی بتوانند خودروهای تاریخی را حفظ کنند یک اتفاق بزرگ برای آینده است.

او تصریح کرد: ایران عضو مهمی از فیواست و من به عنوان رییس فیوا باید بگویم سابقه فیوا از زمان اختراع خودرو است که در مقابل تاریخ ایران بسیار کوچک است.

ریس فیوا افزود: مفهوم خودروهای تاریخی از نظر فیوا این است که وسیله نقلیه ای با بیش از سی سال عمر باشد که اصالت خود را حفظ کرده باشد و به صورت روزمره استفاده نشود. به این ترتیب این وسیله نقلیه یک میراث تاریخی به حساب می آید و سازمان های بین المللی چون اتحادیه اروپا و یونسکو هم آن را قبول دارند و ما در فیوا نقش حفظ آنها را داریم.

برسترس ادامه داد: فیوا حدود پنج سال است که با یونسکو همکاری جدیدی را شروع کرده است و بیانیه مشترک ما این است که میراث صنعتی را برای نسل های بعدی حفظ کنیم.برای من بسیار مایه خوشحالی است که ایران این روند را ادامه می دهد.

او در خصوص اهداف فیوا نیز گفت: یکی از اهداف ما این است که خودروهای تاریخی بتوانند در جاده ها به صورت عادی تردد کنند. و صدور شناسنامه و پلاک تاریخی در همین راستاست. ضمن این که کارت و شناسنامه ای که در ایران صادر می شود امکان تردد بین المللی به خودروها را می دهد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است