قطعات خودرو

خودروی الکتریکی تویوتا با باتری ساخت بی وای دی عرضه می‌شود

پدال – طبق گزارش‌های جدید، تویوتا با همکاری بی‌وای‌دی (BYD) در حال توسعه سدان کاملا الکتریکی جدیدی برای بازار چین است. به گزارش carscoops به نقل از رویترز، دومین خودروی الکتریکی تولیدی تویوتا در اواخر سال ۲۰۲۲ با قیمت رقابتی، کابین جادار و بدنه سدان که هنوز در بین خریداران چینی بسیار محبوب است، راهی بازار می‌شود.

طبق این گزارش، سدان الکتریکی تویوتا کمی بزرگتر از کرولا مجهز به پیشرانه احتراقی خواهد بود و فضای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این خودروی الکتریکی از آخرین فناوری باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات LFP Blade بی‌وای‌دی استفاده کند؛ چیزی که به آن امکان می‌دهد نسبت به محصولات الکتریکی خود تویوتا مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. منابع رویترز ادعا می‌کنند که این خودرو پایین‌تر از سدان‌های ممتاز مانند تسلا مدل ۳ یا نیو ET7 قرار خواهد گرفت و قیمت اولیه‌ی آن کمتر از ۳۱،۳۹۲ دلار (۲۰۰،۰۰۰ ین) است و آن را به رقیب مستقیم محصولات برقی تسلا تبدیل می‌کند.

سدان الکتریکی جدید، دومین مدل تمام برقی تویوتا پس از شاسی‌بلند bZ4X مبتنی بر eTNGA خواهد بود که اخیراً به صورت تولیدی عرضه شده است.

خودروی الکتریکی / Electric Car تویوتا و بی وای دی

رویترز با استناد به منابع خود می‌گوید تویوتا «سال‌ها تلاش کرده تا خودروی الکتریکی کوچکی تولید کند که هم از نظر هزینه در چین قابل رقابت باشد و هم از نظر راحتی به خطر نیفتد». استفاده از فناوری بی‌وای‌دی به خودروساز ژاپنی کمک می‌کند تا به تجربه‌ی بیشتری درباره‌ی استراتژی‌های کاهش هزینه دست یابد؛ تجربه‌ای که مدل‌های چینی را مقرون‌به‌صرفه‌تر و کاملاً رقابتی‌تر می‌کند، زیرا آن‌ها دیگر طراحی و کیفیت قبلی را در مقایسه با خودروسازان معتبر اروپایی، آمریکایی، ژاپن و کره جنوبی ندارند.

یکی از عوامل مهم مقرون‌به‌صرفه بودن مدل جدید، باتری‌های لیتیوم فسفات بی‌وای‌دی است که به باتری‌های مورد استفاده تسلا در مدل‌های چینی شباهت دارد. تولید و ارائه‌ی این باتری خودروی الکتریکی با وجود چگالی انرژی پایین‌تر نسبت به مدل‌های لیتیوم یونی، ارزان‌تر است و از پروفیل باریک‌تری بهره می‌برد.

یکی دیگر از دلایل ارزان‌تر بودن مدل‌های بی‌وا‌ی‌دی نسبت به تویوتا، تفاوت در استراتژی‌های توسعه بین این دو شرکت است، زیرا تویوتا زمان و تلاش بسیار بیشتری را برای آزمایش هر قطعه سرمایه‌گذاری می‌کند. نشان‌دهنده‌ی تعهد تویوتا به کیفیت این است که سه نمونه اولیه طراحی و سه نمونه اولیه از هر مدل را قبل از رسیدن به تولید می‌سازد، درحالی‌که بی‌وای‌دی در طول این فرایند فقط دو نمونه اولیه می‌سازد.

تویوتا کرولا / Toyota Corolla قرمز رنگ

در هر صورت، واضح است که بی‌وای‌دی از کپی‌برداری از تویوتا کرولا با بی‌وای‌دی F3 مدل ۲۰۰۵ تا تبدیل شدن به شریکی برای مدل الکتریکی بعدی تویوتا راه زیادی را طی کرده است. مهندسان تویوتا خودروهای بی‌وای‌دی را در گذشته آزمایش کرده‌اند و منابع داخلی پیشرفت‌های این سازنده چینی را از نظر کیفیت، استایل و عملکرد، با هزینه‌ی بسیار پایین‌تری در مقایسه با مدل‌های مشابه تویوتا تأیید کرده‌اند. این امر ژاپنی‌ها را بر آن داشت تا پس از بازی با این ایده از سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری مشترک تحقیق و توسعه را با بی‌وای‌دی آغاز کنند. امروز، ۲۴ مهندس از تویوتا و ۱۰۰ مهندس دیگر از بی‌وای‌دی با هم در شنژن کار می‌کنند.

انتظار می‌رود این خودروی الکتریکی که هنوز نامی از آن برده نشده است، در قالب مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو پکن طی ماه آوریل ۲۰۲۲ رونمایی شود و نسخه‌ی تولیدی آن اواخر همان سال عرضه شود. درباره‌ی در دسترس بودن این سدان برقی، حداقل در حال حاضر قرار است به‌طور انحصاری در چین در دسترس باشد. سخنگوی تویوتا و بی‌وای‌دی از اظهار نظر درباره‌ی این گزارش خودداری کردند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *