قطعات خودرو

خودرو در پارکینگ بلاتکلیفی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طی هفته‌های پایانی بهار ۱۴۰۱ با پمپاژ اخبار مثبت مربوط به آزادسازی واردات خودرو، بازار در انتظار عملیاتی شدن فرمان رئیس‌جمهور به سر می‌برد. این وضعیت اما با اتمام مهلت مقرر (پایان آخرین ماه بهاری) و در کنار وعده‌های بی‌حاصل ابلاغ آیین‌نامه، بازار خودرو را در تیرماه در شرایط بلاتکلیفی قرار داد. به‌طوری‌که هم‌اکنون رکود معاملات بر این بازار سایه انداخته است.

در این زمینه برخی اخبار غیررسمی از مخالفت سیاستگذار ارزی با واردات خودرو خبر می‌دهد و برخی دیگر نیز از تحرکاتی برای امتیازگیری و محدود کردن واردات در راستای گارانتی تولید داخل تاکید دارد.

این در شرایطی است که انتظارات تورمی ناشی‌از ناامیدی نسبت‌ به آزادسازی ورود خودروهای خارجی می‌تواند منجر به آشفتگی و التهاب در دیگر بازارها شود.

در یک هفته گذشته اخبار متنوعی از بازار و صنعت خودرو منتشر شد. از رکورددار شدن تولید خودرو همراه با رشد ۱۸درصدی تا حذف سه خودرو از چرخه تولید خودروسازان و در نهایت قطعیت واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور. اما تاثیر این اخبار بر بازار و تقاضای خودرو در هفته گذشته چه بوده است؟

بازار این هفته خودرو با وجود این اخبار یک بازار رکودی بود که افزایش قیمت محسوس یا افزایش تقاضایی در آن دیده نمی‌شد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، مهم‌ترین عامل این رکود را بلاتکلیفی واردات می‌داند و در مقابل علیرضا پورحسنی، فعال بازار ماشین، قرعه‌کشی این هفته ماشین به قیمت کارخانه را عامل مهم‌تری در این زمینه قلمداد می‌کند.

 

سخنگوی وزارت صمت سه روز قبل اعلام کرد خودروسازی با رشد ۱۸درصدی در خردادماه رکورددار رشد در تولید کشور شد. علاوه بر این موضوع، واگذاری سهام مدیریتی دولت در ایران‌خودرو و سایپا از اخبار مناقشه‌برانگیز هفته جاری بود. برخی معتقد بودند که این موضوع به کاهش تصدی‌گری دولت کمک می‌کند و در مقابل برخی شرایط فعلی را برای چنین واگذاری‌ای مناسب نمی‌دانستند.

ثبت‌نام بیش از ۶میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو برای حدود ۷۶هزار و ۷۰۰ خودرویی که قرار است در این مرحله پیش‌فروش شود نیز از اخبار قابل‌توجه هفته گذشته بود.

به نظر می‌رسد این استقبال گسترده نه صرفا از طرف مصرف‌کنندگان بلکه از سوی سرمایه‌گذارانی صورت گرفته که بازار ماشین به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، برای آن‌ها همچنان جذابیت دارد. در این بین نه تنها ماشین بلکه فروش حواله این شبه‌لاتاری نیز می‌تواند برای آنها حدود ۴۰میلیون تومان سود بی‌دردسر به همراه بیاورد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *