قطعات خودرو

دست بالاتر ایران در بازار روسیه در قیاس با رقبا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، “ابراهیم دوست‌زاده” در گفت‌وگویی درباره حضور صنایع خودرو‌سازی و قطعه‌سازی در نمایشگاه اتوموبیلتی ۲۰۲۳ بازار روسیه گفت: امسال نیز مسئول اجرایی پاویون جمهوری اسلامی ایران انجمن همگن بود. در نمایشگاه امسال علاوه بر دو خودروساز اصلی کشور، ۳۰ قطعه‌ساز نیز در فضایی به اندازه ۱۸۰۰ متر مربع میزبان علاقه‌مندان به صنعت خودرو‌سازی ایران بودند.

وی ادامه داد: سال گذشته در حاشیه نمایشگاه، ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم‌نامه به امضا رسید که همه آنها منتهی به قراداد شد. امسال نیز چندین تفاهم‌نامه به امضا رسیده که به‌رغم گذشت یک ماه از امضای تفاهم‌نامه‌ها، به مرحله قرارداد رسیده است.

 

حذف سوئیفت از مبادلات ایران و روسیه
دوست‌زاده درباره مشکلات بانکی ایران و روسیه در شرایط تحریم و نحوه انتقال پول، توضیح‌داد: با مذاکرات صورت‌گرفته بین مقامات دو کشور، بانک‌های ایران مستقر در روسیه به سیستم بانکی این کشور متصل شده‌اند و به جای سوئیفت از یک سیستم اختصاصی برای مبادلات استفاده می‌کنند. بدین ترتیب تراکنش‌ها به صورت روبل و ریال خواهد بود. از طریق همین سیستم، هزینه برگزاری نمایشگاه پرداخت شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد.

 

عضو هیئت رئیسه انجمن همگن قطعه‌سازان در خصوص ظرفیت بازار روسیه برای ایران و حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه، گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، صنعت خودروسازی این کشور مجبور شد تغییراتی در سیستم تولید خود به وجود آورد. اگر این صنعت را به دو بخش خودرو و قطعات تقسیم کنیم، بخش قطعات چالش کمتری نسبت به خودرو داشته است. مردم روسیه سال‌ها خودروهای اروپایی و آمریکایی مصرف کردند و به آن کیفیت عادت کرده‌اند. اکنون با عدم تولید این خودروها در روسیه، یک خلأ به وجود آمده که این امر در شهرهایی مانند مسکو و سنت پترزبورگ کاملا مشهود است.

 

 

روس‌ها هزینه کیفیت خوب را می‌دهند
وی خاطرنشان‌کرد: خودرو‌های اروپایی و آمریکایی که اکنون در روسیه است، بدون قطعه نمی‌توانند حرکت کنند و قطعه‌سازان ایرانی با توجه به اینکه سال‌ها برای خودروهایی مانند پژو، رنو و سیتروئن قطعه تولید کرده‌اند، مدعی شده‌اند که می‌توانند در کمترین زمان استاندارد‌ها و کیفیتی که مورد نظر روس‌هاست را برآورده سازند.

دوست‌زاده ادامه‌داد: اکنون در حالی حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه قرار است پررنگ‌تر از هر زمانی شود که قطعات خودروهای داخلی به‌رغم دریافت استانداردهای ۸۵گانه از لحاظ فنی و مهندسی چندان مورد تائید کارشناسان نیست و همواره از آن‌ها به‌عنوان قطعات درجه سه یاد می‌شود.

وی اظهارداشت: با توجه به بدهی انباشته خودروسازان به قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد در این زمینه هم مباحث مالی مطرح است و تأمین‌کنندگان به دلیل تسویه نامناسب حاضر به همکاری جدی با تولیدکننده داخلی نیستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: به طورکلی اگر خودروساز هزینه کالای باکیفیت را بدهد، قطعه‌سازان مشکلی در تولید ندارند. این خودروساز است که مشخص می‌کند کیفیت یک کالا چگونه باشد. در آن مقطع هم که مهندسان رنو و پژو مسئول کنترل کیفیت قطعات بودند، آن‌ها نشان دادند که می‌توانند استانداردهای اروپا را پاس کنند.

دوست‌زاده در این زمینه هم توضیح داد: اکنون رقبای ایران در بازار قطعات روسیه، ترکیه و چین هستند؛ اما مزیت نزدیکی مسیر، ایران را در اولویت قرار داده و حل مشکل تبادلات بانکی، مسیر فعالیت را هموار‌تر کرده است. امضای چندین تفاهم‌‎نامه در نمایشگاه اتوموبیلتی روسیه و تبدیل به قراداد شدن آن نشان از سرعت بالای همکاری دو طرف دارد. ضمن آنکه انجمن همگن برای تسریع امور در نظر گرفته که ظرف هفته‌های آتی یک دفتر در مسکو دایر کند.

وی در خصوص قطعات صادر شده به روسیه، یادآور شد: با وجود آنکه چین و ترکیه در تولید قطعات خودرو به‌مراتب از ایران جلوتر هستند، اما برخی قطعات موثره‌ی خودرو، سیستم خنک‌کننده و داخل کابین را می‌توان به بهترین کیفیت تولید کرد. این همکاری‌ها به صورت مستقیم است. همزمان خودروسازهای ایرانی نیز در حال مذاکره و انعقاد قرارداد با خودروسازهای روسیه هستند که در این صورت، به صورت غیرمستقیم قطعه‌سازان ایرانی در روسیه حضور خواهند داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *