قطعات خودرو

دلایل گرانی خودروهای وارداتی در بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، اگرچه قیمت خودروهای خارجی در ایران بسیار بالا و چند برابر کشورهای همسایه است اما عرضه این خودروها ولو اندک، تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت. با توجه به خلف وعده سیاستگزار مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی با تعرفه 25درصد درخصوص علل گرانی خودروهای وارداتی است.

 

از آنجا که قیمت جهانی خودرو و نرخ خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه و سایر کشورهایی که واردات خودرو به آن آزاد بوده، مشخص است پس می‌توان گفت مهم‌ترین عامل گران تمام شدن واردات خودرو در ایران، افزایش تعرفه و عوارض گمرکی است.

 

بلاتکلیفی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در رابطه با قیمت، مدل، استاندارد، کیفیت و همچنین تضمین خدمات پس از فروش این خودروها یکی از دغدغه‌های مهم خودروهای‌وارداتی است.

 

متاسفانه عدم تحقق وعده‌های سیاستگزاران چه در حوزه تولید و چه واردات خودرو موجب سلب اعتماد و بدبینی مشتریان و همچنین بلاتکلیفی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی شده است.

 

اگر هدف از واردات خودرو، ورود خودروسازان داخلی به بازار رقابت جهانی و استفاده از خودروهای اقتصادی روز دنیا به دنبال کاهش قدرت خرید مردم است قاعدتا تحقق چنین اهدافی با تعرفه‌های گمرکی چندبرابر قیمت خودرو عملا امکان‌پذیر نیست.

 

علاوه‌بر اینکه دولت با افزایش تعرفه واردات خودرو حاشیه امنی برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده و مانع رشد و توسعه صنعت خودرو شده است.

 

حضور واسطه‌گران در فرآیند واردات خودرو از دیگر علل افزایش قیمت خودروهای خارجی در کشور است. چنانچه واردات خودرو نیز به شرکت‌های خودروساز داخلی محدود شود، انحصار در بخش تولید به حوزه واردات نیز سرایت کرده و نتیجه آن چیزی جز افزایش قیمت خودرو نخواهد بود.

 

بازار فروش هر محصول نیازمند برقراری تعادل بین قیمت آن و قدرت خرید مصرف‌کننده است، متاسفانه در کشور به جز درصد کمی از مردم، اغلب افراد جامعه از سطح درآمدی پایین برخوردارند و در چنین شرایطی و با وجود سودهای هنگفتی که واردکنندگان خودرو به جیب می‌زنند حتی خرید خودروهای اقتصادی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *