قطعات خودرو

دور آخر مذاکرات ایران و آمریکا؛ اختلافات هنوز ادامه دارد

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: با اینکه مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و نتیجه آن مشخص نیست، اختلافات مهم ایالات متحده آمریکا و ایران پس از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین همچنان ادامه دارد.


این مقام آمریکایی در تماس تلفنی با خبرنگاران گفت که اختلافات اصلی واشنگتن و تهران بر سر این است که ایالات متحده چه تحریم‌هایی را باید بردارد و ایران چه اقداماتی را باید برای از سرگیری تعهدات خود برای مهار برنامه هسته‌ای انجام دهد. وی افزود: گفتگوها به احتمال زیاد فرآیندی چند جانبه داشته باشند. همچنین ایالات متحده به کشور‌های حاشیه خلیج فارس توضیح می‌دهد که طرف‌های توافق ایران به دنبال پیشرفت مذاکرات هسته‌ای هستند.

ایران، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه، دور سوم جلسات را در وین آغاز کردند تا برای بازگشت به توافقی که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده متوقف شد گام‌هایی را بردارند و برجام را احیا کنند.
اختلافات اصلی در مورد این است که ایالات متحده چه تحریم‌هایی را باید حذف کند، ایران برای از سرگیری تعهدات خود برای مهار برنامه هسته‌ای چه اقداماتی را باید انجام دهد و اینکه چطور این فرآیند را برای جلب رضایت طرفین ترتیب دهند.
هیئتی آمریکایی در مکانی جداگانه در وین حضور دارد که نمایندگان پنج قدرت و اتحادیه اروپا را قادر می‌سازد، تا مذاکرات را هماهنگ کرده و بین دو طرف رفت و آمد کنند، زیرا ایران مذاکرات مستقیم را نپذیرفته است.
نمایندگان روسی و چینی گفتند که همه طرف‌ها برای «تسریع» در این فرآیند توافق کرده‌اند. طرفین مذاکره می‌خواهند تا اواسط ماه می ‌قبل از انعقاد قرارداد نظارت بین ایران و آژانس در اواخر همان ماه و پیش از انتخابات ریاست جمهوری در 18 ژوئن در ایران، به توافق مشخصی رسیده داشته باشند.
وانگ، نماینده چین در سازمان ملل متحد، پس از جلسه دیپلمات‌های ارشد به خبرنگاران گفت: ما امیدواریم که همه طرف‌ها حرکتی را که قبلاً در تلاش برای دستیابی به سریع‌ترین راه‌حل این مسئله پیگیری می‌کردند، حفظ کنند. آن‌ها افزودند که روز چهارشنبه دوباره برای بررسی بیشتر، تشکیل جلسه می‌دهند.
سه کارگروه تخصصی وظیفه دارند با پرده برداشتن از مهم‌ترین موضوعات و تهیه پیش‌نویس، راه‌حل‌ها را پیدا کنند.
در پایان گفتگو‌های هفته گذشته، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ما در مسیر درست هستیم اما چالش‌های سخت و جزئیات دشوار به قوت خود باقی است.» ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش معتقدند که به‌رغم پیشرفت آخرین مذاکرات غیرمستقیم، همچنان اختلافات جدی وجود دارد.
از جمله چالش‌های پیش رو برای ایالات متحده، متقاعد کردن متحدان اصلی عرب خود در خلیج فارس است که به نوعی خواهان توافق هسته‌ای قوی‌تر با مدت زمان طولانی‌تر هستند که به محدودسازی برنامه موشکی ایران نیز بپردازد.
قدرت‌های جهانی و ایران در روز سه‌شنبه 7اردیبهشت تلاش کردند تا تلاش‌ها را برای بازگشت موفقیت‌آمیز واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای 2015 سرعت ببخشند، زیرا، ایالات متحده به متحدان عرب خلیج فارس در مورد وضعیت مذاکرات اطمینان داد. کشور‌های غربی تأکید کرده‌اند که تمرکز اصلی آن‌ها بر احیای توافق موجود قبل از پرداختن به این مسائل است و در میان نگرانی‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از این استراتژی، نماینده ویژه ایالات متحده در پرونده ایران روز سه‌شنبه با آن‌ها تماس ویدئویی برقرار کرد.
راب ماللی در توئیتر با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: امروز صبح با شرکای شورای همکاری خلیج فارس در مورد وضعیت مذاکرات برجام و امنیت منطقه‌ای بحث خوبی شد. بازگشت به وین برای دور بعدی گفتگو‌ها به منظور دستیابی به هدف ما در بازگشت متقابل به برجام است.
منبع: رویترز

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است