قطعات خودرو

دولت بگذارد کارمان را انجام دهیم؛ حمایت نمی‌خواهیم!

مدیر عامل آیدین موتور درگفتگو با قطعات خودرو مطرح کرد:

ما اعتقادی به حمایت دولت نداریم؛ فقط پاپیچ  ما نشوند واذیت نکنند و بگذارند کارمان را انجام دهیم، حمایت نمی‌خواهیم. این جمله ها را “جواد رهنمای شندی” مدیر عامل شرکت صنایع آیدین موتوربا خنده می‌گوید.

مدیر عامل آیدین موتور شرایط امروزه تولیدکنندگان را به‌صحنه جنگ تعبیر می‌کند ومی‌گوید: واقعا ما داریم می‌جنگیم چون بیشتر قطعاتی که ما استفاده می‌کنیم، وارد می‌شود وتکنولوژی ساخت قطعاتی مانند ترانزیستورها، آی‌سی‌ها، مگنت‌ها ومقاومت‌ها و … در ایران وجود ندارد و تولید کنندگان به سختی این قطعات را وارد می‌کنند.

زمان طولانی برای ترخیص در گمرک چه معنا و مفهومی دارد؟

 وی مشکل اصلی تولیدکنندگان را ترخیص قطعات خودرو از گمرک می‌داند ومی‌گوید: به عنوان مثال 8 ماه طول کشیده تا مگنت‌هایی‌که برای سنسورها استفاده می‌شود از گمرک ترخیص شود.

رهنما تاکید می‌کند: باید لااقل قطعاتی که مورد مصرف صنایع هستند وامکان تولید درکشور را ندارد بدون‌وقفه ومشکلی ازگمرک خارج شوند، ولی این کار را نمی‌کنند. باید مشکل بوروکراسی درگمرک برای واردات قطعات حل شود. مسئولان باید بدانندکه قطعه‌ای‌مانند ترانزیستور به درد مردم عادی که نمی خورد یا مردم آی‌سی را می‌خواهند چکار؟ یا قطعات واسطه‌ای ماشین‌آلات  نباید در بوروکراسی گمرک گیر کند. این قطعات فقط به درد صنعت می‌خورد.

 وی با اشاره به اینکه تمام سیبل‌های استخوانی یا فایبرگلاس‌ها وارداتی‌است وتکنولوژی تولیدش درایران وجود ندارد؛ می‌گوید: شاید تولید این قطعه‌ها درکشور اصلا مقرون به صرفه نباشد ودولت اگربتواندکاری کند تا این قطعات به راحتی وارد شود باعث پیشرفت صنعت و اقتصاد کشورخواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال برای کارخانه، قطعه‌ای برای لامپ‌های خودرو سفارش دادیم و 8 ماه است درگمرک مانده حالا سوال اینجاست که این همه زمان برای ترخیص درگمرک چه معنا و مفهومی دارد؟

مَدوئل بخاری درصدر تولیدات

رهنما با اشاره به اقلامی‌که‌در دست تولیددارند؛ می‌گوید: درحال‌حاضر مَدوئل بخاری (مدول) تولید می‌شود که نوعی واحد کنترل بخاری درخودروهای زانتیا، پرشیا و سمند و سایرخودروهاست و در کنارآن قالب‌های یونیت شیشه بالابر آماده شده وبه زودی به تولید انبوه می‌رسد. مرحله تحقیقات را گذرانده و در برنامه تولید قرار گرفته است.

گفتنی است؛ درمجموعه فن اتاق خودرو، قطعه‌ای برقی به نام مَدول فن(مدول بخاری) وجود دارد که وظیفه آن، فرمان‌دهی وکنترل اتصال برق برای به جریان درآوردن پره‌های فن اتاق‌خودرو است. این قطعه از اجزای اصلی مجموعه اتاق خودرو است.

وی افزود: انواع سنسورها شامل سنسورهای سوپاپ، سنسورکیلومترها و شیرسنسورها درحال تولید است.

توسعه بازار

رهنما در پاسخ به این سوال که با توجه  به تمرکز بر تولید داخلی آیا برای توسعه بازار محصولات برنامه‌ای دارید؟ می‌گوید:

از آنجایی که فعالیت و تخصص ما در بخش برق خودرو است در نظرداریم برای توسعه بازار، سبد اقلام برقی مان را کامل کنیم و هرآنچه که مورد نیاز برق خودروهاست را تولیدکنیم.

وی در پایان می‌‌گوید: شرکت صنایع آیدین موتوراز سال 1375 درحوزه قطعات استارت ودینام شروع به‌کار کرد وپس‌از مدتی وارد تولید سنسورها وقطعات برقی خودرو شدیم. برای تولیدکلیه کلیدها، تایمرها و شیشه بالابر و… فعالیت می‌کنیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است