قطعات خودرو

راه‌اندازی شرکت بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم یدکی خودرو

قطعات تقلبی

نایب رئیس دوم اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران در گفت‌و‌گوی تفصیلی با «قطعات خودرو» :

ضرورت تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی تولید

به اعتقاد غلامحسین حمزه تا زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک نشود، تولید سامان نخواهد گرفت. متاسفانه در حال حاضرصنعت، معدن و تجارت سه آیتم تفکیک شده و جدا محسوب شده اما یک وزیر دارد. غلامحسین حمزه نایب رئیس دوم اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران و نامزد انتخابات اتحادیه برای دوره جدید است، این انتخابات در 7 بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

حمزه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعات خودرو» به تشریح معضلات تولید، تهدیدها و فرصت‌های صنف لوازم یدکی پرداخت و به عنوان کاندیدای این انتخابات، به برنامه‌های اجرایی خود در آینده اشاره کرد. مشروح این گفت‎و‌گو به شرح زیر است.

بیوگرافی

غلامحسین حمزه متولد 1331، در شهر نراق در استان مرکزی به دنیا آمدم. دیپلم فنی از کلاس شبانه به طور آزاد اخذ کردم. در نوجوانی وارد صنف لوازم یدکی شده و به فروش ابزار مشغول شدم. در سال 1350 مدیر عامل شرکت تلکا که در زمینه لوازم یدکی مرسدس بنز کامیونی فعالیت می‌کرد شدم.

افتتاح فروشگاه مستقل

پس از انقلاب در سال 1358 موفق به افتتاح فروشگاه لوازم یدکی شدم. از ابتدا دوست داشتم در زمینه تولید لوازم یدکی مشغول به کار شوم تا بتوانیم محصولات را به خارج از کشور صادر کنیم؛ زیرا زمانی که محصول در داخل کشور تولید شود، پول در کشور خودمان به گردش در می‌آید، اما زمانی که اجناس به خارج از کشور صادر می‌شود، ارز را وارد کشور می‌کنیم.

قدم در راه صادرات

پس از این مقطع، به واردات، تولید و صادرات مشغول شدم. من اولین شخصی بودم که لوازم کامیون را به خارج از کشور صادر کرد. ضمن این موارد رئیس شورای حل اختلاف اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران بودم. از زمانی که وارد اتحادیه شدم؛ این وظیفه به من محول شد و از دفتر خودم امور مربوطه را پیگیری می‌کردم.

عضویت در هیئت مدیره

از سال 1391 در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران حضور داشته و برنامه‌های مختلفی را پیگیری کرده‌ام. البته از نظر خودم هیچ کاری انجام نداده‌ام و اگر فعالیتی از سوی من صوررت گرفته، بدون منت بوده است. من دانسته وارد اتحادیه شدم واز زمانی که وارد هیئت مدیره شدم تمامی فعالیت‌های دیگر را تعطیل کردم. زیرا بر این باورم که با فعالیت‌های متعدد نمی‌توان کار را به خوبی پیش برد.

تا کنون چه خواسته‌هایی داشته‌اید که به مرحله عملیاتی نرسیده است؟

متاسفانه من موفق نشدم تمامی خواسته‌هایی که می‌دانستم از جمله نیازهای یک اتحادیه به‌شمار می‌رود را به مرحله عملیاتی برسانم. در حال حاضر نیز تمایلی به کاندید شدن برای انتخابات اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات را نداشتم اما ممکن است با خداحافظی ازاتحادیه، امتیازهایی که برای این بخش گرفته بودم از بین برود. به عنوان مثال من در حال حاضر به عنوان نماینده کشوری لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در سازمان ملی استاندارد مشغول به فعالیت هستم. همچنین حق فک  پلمب را از دادستانی گرفته‌ام، یعنی پلمب مغازه‌ای با ظن قاچاق صورت می‌گیرد تا اموال مغازه‌دار را نبرند و به آن رسیدگی شود، زیرا می‌گویند اموال تملیکی شامل مواردی مانند از بین رفتن هزینه و کالا می‌شود.

اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات تهران به عنوان یک اتحادیه معین مشغول به فعالیت یوده و از قدرت خوبی برخوردار است؛ به‌طوری که بسیاری از ارگان‌ها روی آن حساب می‌کنند. فرصت را مغتنم می‌شمارم از وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و تهران، امنیت اقتصادی، اداره آگاهی، نیروی انتظامی، فرمانداری و غیره تشکر کنم، تمامی این ارگان‌ها به ما محبت داشتند و با همکاری آنان توانسته‌ایم افراد را در منطقه ایمن نگه داریم.

از نظر شما صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو با چه مشکلات، تهدیدها و فرصت‌هایی روبروست؟

تا زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک نشود، تولید سامان نخواهد گرفت، در حال حاضر متاسفانه صنعت، معدن و تجارت سه آیتم تفکیک شده و جدا محسوب شده اما یک وزیر دارد. هم‌اکنون با ارگان‌های مختلف در زمینه این تفکیک در حال بحث هستیم و در صورتی که به مرحله عملیاتی برسد، صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات از بلاتکلیفی رهایی می‌یابد.

از طرفی صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات با نداشتن برنامه وزارت صمت مواجه است، هر روز با یک بخشنامه معضل جدیدی را پیش روی ما و تمامی هم‌صنفان قرار می‌گیرد. بارها در جلسات متعدد از مسئولان خواسته‌ام که با بخشنامه‌هایی که از بالا به پایین صادر می‌شود، به ما نگویند که باید چه کارهایی انجام دهیم، بلکه بهتر است نظر اصناف نیز لحاظ شود و یک بار هم که شده از ما نظرخواهی کنند که باید چه کاری را انجام دهند؟ کم نیستند افرادی که  با بیش از 50 سال سابقه در صنف لوازم یدکی مشغول به کار هستند و تجربه زیادی دارند، مسئولان بهتر است با افراد با تجربه در این زمینه نیز مشورت کنند، برنامه‌ای در راستای حضور نماینده اتحادیه  در تصمیم‌گیری‌های وزارت صمت، شهرداری و غیره که کمی پیش‌تر به آن اشاره شد، برای این امر در نظر گرفته شده است.

صنف لوازم یدکی نقاط ضعف زیادی ندارد، هیئت مدیره باید کمی فعال‌تر عمل کنند، برخی دوستان تصور می‌کنند فعالیت اصلی آنان در دادن جواز خلاصه می‎شود، این موضوع از دید من غلط است.

بیشترین تهدید صنف لوازم یدکی، کالای تقلبی، کالای بی‌کیفیت و قاچاق است که منجر به بدنامی  صنف شده است. از سویی دیگر تصمیم‌گیری‌های غلط درباره صنف لوازم یدکی بدون مشورت با ما از جمله موارد ضعف به شمار می‌رود.

صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات از جمله حساس‌ترین اصناف در کشور به‌شمار می‌رود. به عنوان مثال اگر دارویی در کشور وجود نداشته باشد، می‌توان برای آن جایگزینی در نظر گرفته شود. برای غذاها و لباس‌های خاص نیز می‌توان جایگزین در نظر گرفته شود اما لوازم یدکی خودرو تنها کالایی است که نمی‌توان برای آن جایگزین در نظر گرفته شود به همین منظور باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد؛ زیرا لوازم یدکی با جان راننده و سرنشینان اتومبیل سر و کار دارد.

وضعیت تولید لوازم یدکی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر زمانی که دولت از لحاظ ارزی در وضعیت مطلوبی قرار داشته، به تولیدکنندگان توجه چندانی نداشته اما از زمانی که از لحاظ ارزی در وضعیت مناسبی نبوده، برای تولیدگنندگان ارزش ویژه‌ای قائل شده است. بعضی از تولیدکنندگان نیز در این شرایط دچار جوزدگی شده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را آغاز می‌کنند که ممکن است به سرانجام نرسد. به نظر من اگر چنین مواردی مدیریت نشود، احتمال ورشکستگی 80 درصد تولیدکنندگان وجود دارد. به عنوان مثال در زمان شیوع ویروس کرونا اتحادیه لوازم یدکی و ماشین آلات تنها اتحادیه‌ای بود که تمام مواد بهداشتی را از طریق اتاق اصناف و وزارت صمت با کمترین قیمت و بهترین کیفیت برای اعضا تهیه کرد. همان‌طور که می‌دانید در روزهای اولی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده بود، با کمبود ماسک مواجه شده بودیم. به همین منظور نهادها و ارگان‌های متفاوتی نسبت به تولید ماسک اقدام کردند، اما در حال حاضر تولیدکننده‌ای که یک ماسک را با قیمت هزار و صد تومان تهیه کرده؛ مجبور است این ماسک را با قیمت 700 تومان به فروش برساند، طبیعتاً سرمایه این تولید کننده بر باد می‌رود.

برای اینکه شاهد چنین مشکلاتی در حوزه تولید نباشیم، در ابتدا باید چندین نفر یا ارگان برای تولید ماسک انتخاب شده و دوخت ماسک تنها توسط آنان انجام می شد و باقی ارگان‌ها در زمینه سایر موارد بهداشتی مانند مواد ضدعفونی و غیره گام برمی‌داشتند. به طور کلی تولید در کشور کار دشواری به نظر می‌رسد، امیدوارم وزارت صمت چنین پیشنهادهایی را بشنود، تمامی ارگان‌ها با همفکری یکدیگر تصمیم‌گیری کنند تا تولید در چارچوب خود صورت گیرد.

معاونین نادیده گرفتند

به وزرای چند دوره گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهای خود را ارائه دادیم، اما متاسفانه معاونان آنها این پیشنهادها را نادیده گرفتند. به عقیده من، معاونان یک مدیر باید به امور مربوط به حوزه خود مسلط باشند تا پیشرفت خوبی اتفاق بیفتد، متاسفانه دربسیاری از موارد این موضوع اتفاق نمی افتد.

متاسفانه در ایران به جای حمایت از تولید، از تولیدکننده حمایت می‌شود. ما در شرکت قدس نجف آباد در حال حاضر تنها کارخانه‌ای هستیم که به کارمندان بر اساس کیفیت، مزایای تشویقی ارائه می‌دهیم و این میزان بر اساس تعداد کالای تولید شده توسط آنان صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال اگر فردی به جای تولید 100 کالا در روز، 120 کالا تولید کند، مزایا و امتیازات بر اساس افزایش تعداد کالای تولید شده به این فرد تعلق نخواهد گرفت، بلکه امتیازات در صورت مطلوب بودن کیفیت کالا در اختیار آنان قرار می‌گیرد. طبیعتاً بسیاری از قطعات لوازم یدکی خودرو به خارج از کشور صادر می‌شوند، پس باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند، به همین منظور توجه به کیفیت به جای کمیت، باید از اولویت‌های تولیدکنندگان باشد.

شما برای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی چه برنامه‌ای را در نظر دارید؟

در حال حاضر صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات دچار 2 معضل کالای قاچاق و تقلبی است. من به عنوان کاندیدای اتحادیه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای این امر را درنظر گرفته ام که در موعد مقرر آن را رسانه‌ای خواهم کرد. ما بارها به عنوان اتحادیه به مسئولان اعلام کردیم در امور مربوط به آنان هیچ دخالتی نمی‌کنیم، وزارتخانه‌ها و سازمان استاندارد امور مربوط به خود را بر اساس روال خود پیش ببرند، اما امور مربوط به تاییدیه کیفیت را از اتحادیه بخواهند. ما باید در زمینه حل این معضلات گام برداریم.

 مردم در حال حاضر نسبت به صنف لوازم یدکی خودرو بدبین هستند، من به آن‌ها حق می‌دهم اما مردم باید بدانند که ما قدرتی نداریم، اگر ما فردی خاطی را دستگیر و به ارگان‌های مربوطه تحویل داده ایم، باید این مجازات به اندازه ای گزنده باشد که سایر اشخاص نیز حساب کار دستشان بیاید که متاسفانه چنین اقدامی رخ نمی‌دهد. از طرفی کاسبان درستکار صنف لوازم یدکی نیز کم‌کم خود را بازنشسته می‌کنند و این امر برای صنف ما بسیار خطرناک است، زیرا کاسبانی که دارای تجربه در حوزه لوازم یدکی هستند؛ کنار می‌روند. این امر نه تنها برای صنف لوازم یدکی بلکه برای کشور معضلی بزرگ محسوب می‌شود.

در گذشته جنس به ظن قاچاق توقیف و اجناس به همراه کامیون به پارکینگ منتقل می‎شد. بخشنامه‌های لازم از سوی فرمانداری بنا بر درخواست اتحادیه در این زمینه صادرشد. براساس این بخشنامه در صورتی که کالایی به ظن قاچاق توقیف شود، نباید کامیون به پارکینگ انتقال داده شود، به عنوان مثال انتقال کامیون به پارکینگ، روزی 300 هزار تومان هزینه دارد. طبیعتاً چنین هزینه‌هایی در نهایت باید توسط مصرف کننده پرداخت شود.

امیدوارم بتوانم با همیت هیئت مدیره آینده اتحادیه و لطف ارگان‌ها با کالای قاچاق و تقلبی مبارزه کنم، این کالا بالاترین بدنامی را برای فروشندگان لوازم یدکی در جامعه داشته است. پلتفرم‌های لازم برای این امر نیز در نظر گرفته شده که در موعد مقرر اعلام خواهد شد.

در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس اتحادیه چه برنامه‌هایی را پی‌گیری می‌کنید؟

من در حال حاضر 31 خواسته دارم که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است، در صورتی که مدیران آینده اتحادیه همدل و همفکر باشند این 31 خواسته را می‌توان به خاطر مردم و اعضای اتحادیه، به مرحله عملیاتی رساند، که در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهم کرد.

در صورتی که اعضای اتحادیه همدل و همفکر نبوده و هیئت مدیره‌ای نباشد که بخواهد به این خواسته‌ها رسیدگی کند، احتمال دارد 6 ماه در اتحادیه بمانم و پس از راهنمایی‌ها و انتقال تجربیات، اتحادیه را ترک کنم.

برخی از دوستان دائما در زمینه تولید صحبت می‌کنند، حتی برخی از کاندیداها به قوانین نظام صنفی آشنا نیستند، از آن‌ها خواهش می‌کنم ابتدا وظایف اتحادیه و قانون نظام صنفی را مطالعه کرده سپس ایده‌ها و شعارهای خود را بر مبنای این قانون مطرح کنند، نه اینکه ایده‌هایی عنوان شود که قابلیت اجرایی شدن آن‌ها در آینده وجود ندارد و منجر به سرافکندگی ایشان شود.

ضرورت پیگیری تجمیع اتحادیه‌های همگن

اگر هیئت مدیره جدید هم‌فکر، همدل و هم‌توان باشند می‌توان برنامه‌های خوبی را در صنف لوازم یدکی خودرو به اجرا درآورد. یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار دارم، تجمیع اتحادیه‌های همگن است. من معتقدم تمامی این اتحادیه‌ها موازی کاری می‌کنند. ناگفته نماند این تجمیع صورت گرفته است اما باید پی‌گیری‌های لازم در راستای اجرای آن انجام پذیرد.

تولید کالاهای ارزبر و صدور آن به خارج از کشور

فرزندان بسیاری از هم صنفان ما ممکن است در رشته دیگری به ادامه تحصیل مشغول بوده و به شغل ما علاقه چندانی نداشته باشند، در این راستا برنامه‌ای را مد نظر قرار داده‌ایم، بر اساس این برنامه فرزندان با سرمایه‎ای که از طریق اعضای اتحادیه تامین شده، وارد عرصه تولید شده و در زمینه تولید کالاهای مورد نیاز مملکتذ با تمرکز بر مواردی که ارز بر هستند فعالیت می‌کنند. با اجرایی شدن این برنامه، از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. هم‌چنین فرزندان اعضای اتحادیه می‌توانند در زمینه فروش این کالاها مشغول به کار شوند. از طرفی این افراد در سود کارخانه سهیم خواهند شد. هم‌چنین زمانی که کارخانه کالای تولیدی خود را ارائه می‌دهد؛ فرزندان اعضا اجناس را دریافت و به‌فروش می‌رسانند و سود می‌کنند. به زبانی دیگر می‌توان گفت این برنامه برای فرزندان هم صنفان معامله سه سر سود محسوب می‌شود.

راه‌اندازی شرکت بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم یدکی خودرو

در نظر دارم بین توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان شرکتی را با سرمایه‌گذاری مشترک طرفین راه‌اندازی کنم که تولیدکنندگان از لحاظ وجود خریدار برای اجناس خود دلگرم باشند، هم‌چنین فروشندگان نیز بدانند چه کالایی را خریداری می‌کنند، این امر موجب می‌شود تولیدات لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات نیز به سطح کیفی بالایی برسد.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مرجع در صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات

درنظر دارم یک فروشگاه اینترنتی کلی در صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات راه اندازی کنم، بسیاری از افراد در سایت‌هایی همانند دیوار وغیره لوازم یدکی مورد نیاز مردم را با یک خط اعتباری به فروش رسانده و زمانی که به مشکل برخورده‌اند، خط تلفن همراه را از دسترس خارج کرده‌اند. در چنین شرایطی مردم، اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران را مسئول می‌دانند. در صورتی که این افراد متخلف، هیچ جوازی را از اتحادیه دریافت نکرده بودند. طبیعتاً زمانی که سایتی مرجع برای فروش لوازم یدکی راه‌اندازی شود، فروشندگان زیر نظر اتحادیه اجناس خود را به فروش می‌رسانند و احتمال وقوع تخلفاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، کاهش پیدا می‌کند. مردم باید مصرانه راه‌اندازی چنین سایتی را از اتحادیه بخواهند.

وجود شورای عالی تصمیم‌گیری در صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات

باید شورای عالی برای تصمیم‌گیری در صنف ما وجود داشته باشد تا بتوانیم بسیاری از امور خود را به‌صورت خانوادگی حل کنیم، در حال حاضر چنین شورایی وجود ندارد و نیاز به فعالیت این شورا در صنف لوازم یدکی خودرو احساس می‌شود.

باید به شوراهای مختلف اتحادیه قدرت بیشتری داده شود

در نظر دارم به شوراهای مختلف اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران اختیار بیشتری داده شود، همان‌طور که می‌دانید شوراها بازوهای توانمند اتحادیه به شمار می‌روند. زمانی که به این شوراها قدرت بیشتری داده شود، می‌توانند بسیاری از مسائل را حل و فصل کنند.

تصور کنید در یک پاساژ 571 مغازه وجود داشته باشد، بین تمامی این مغازه‌ها نقطه نظرات مشترک وجود دارد اما ممکن است با دیدگاه‌های متفاوتی به برخی مسائل بنگرند. در صورت قدرت دادن به شوراها، مسائل کوچک توسط اعضای شورا حل و فصل شده و مسائل بزرگ‌تر آن‌ها به اتحادیه کشیده می‎شود، به زبانی دیگر می‌توان گفت هیئت مدیره برای حل و فصل مسائل کوچک در یک پاساژ زمان صرف نکرده و بیشتر تمرکز خود را به فعالیت‌هایی با مقیاس بزرگتر و در راستای رفع نیازهای جامعه متمرکز می‌کند.

بیمه آتش‌سوزی و درمانی برای هم‌صنفان اجباری شود

اجباری کردن بیمه آتش‌سوزی و درمانی برای تمامی هم‌صنفان از جمله مواردیست که در دستور کار قرار خواهم داد. همان‌طور که می‌دانید امکان آتش‌سوزی در یک پاساژ وجود دارد و یک آتش‌سوزی کوچک ممکن است منجر به از بین رفتن صاحب مغازه و حتی چندین مغازه دیگر نیز شود. تصور می‌کنم با اجباری کردن بیمه آتش‌سوزی از وقوع اتفاقات این چنینی و از بین رفتن مال افراد تا حد امکان جلوگیری شود.

حضور نماینده اتحادیه در جلسات تصمیم‌گیری ارگان‌های مربوط

درخواست دارم فردی به عنوان نماینده اتحادیه در تصمیم‌گیری‌های وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی و شهرداری حضور داشته باشد.

برگزاری جلسات در اتحادیه برای پاسخگویی به اعضا

در نظر دارم یک روز در هفته برای مراجعه مستقیم اعضا برای پاسخگویی و انتقاد اختصاص پیدا کند. همچنین باید ماهانه از یکی از رسته‌های لوازم یدکی برای شرکت در جلسه پرسش و پاسخ دعوت به‌عمل بیاید تا همه افراد نظرات خود را آزادانه بیان کنند و اتحادیه نیز بتواند از ایده‌های آنان بهره ببرد.

ایجاد امکانات خدماتی رفاهی با ساختن زمین اتحادیه

یکی از اولویت‌های من به عنوان کاندیدای اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران، ساختن زمین اتحادیه است. همان‌طور که می‌دانید زمین این اتحادیه در گذشته با پول اعضا خریداری شده است، حال برخی از اعضا فوت شده و برخی از کشور خارج شده‌اند. ما می‌توانیم کاربری‌های بسیار مناسبی در زمین اتحادیه ایجاد کنیم، حتی زیرساخت‌های مربوط به این کاربری‌ها در نظر گرفته شده و در حد ایده نیست.

به عنوان مثال ما می‌توانیم با ساختن زمین اتحادیه و در نظر گرفتن سالن‌های مختلف، در شادی و غم اعضای اتحادیه شریک باشیم و به نوعی به تمامی اعضا خدمات رفاهی بهتری ارائه کنیم. همچنین می‌توان خدمات ورزشی و درمانی مناسبی را در زمین اتحادیه در نظر گرفت. امیدوارم بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم، قطعا مردم نیز در اجرای آن با ما همراه خواهند شد.

پتانسیل ایجاد بانک خصوصی در صنف لوازم یدکی خودرو

همان‌طور که می‌دانید صنف فروشندگان لوازم یدکی خودروو ماشین‌آلات توانمند است، ارگان‌ها به ما قول مساعد دادند تا بتوانیم صندوق اتحادیه را به بانک خصوصی صنف تبدیل کنیم، صنف توانمند است و می‌تواند در این زمینه اقدامات قابل توجهی داشته باشد.

جمع‌آوری اطلاعات اعضای اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات

در نظر داریم مجددا اطلاعات تمامی اعضای اتحادیه را جمع‌آوری کنیم، به طوری که رسته‌های آنان مشخص باشد، توانایی‌های افراد نیز سنجیده شود تا زمانی که یک مشتری تماس می‌گیرد و نمی‌داند قطعات ماشین را از کجا تهیه کند، بتوانیم به خوبی این فرد را راهنمایی کنیم. با این اقدام همکاران نیز با یکدیگر آشنا می‌شوند و وحدت رویه‌ای بین اعضا نیز ایجاد خواهد شد. این امر در گذشته نیز پیگیری شده اما رها شده بود.

اتحادیه برای افرادی که در شهرستان‌های تابعه دارای انبار هستند، نامه‌های لازم را اخد کرده است، در صورتی که انبار آن‌ها شخصی باشد، نیازی به جواز اتحادیه انباردارها نیست.

نمایشگاه لوازم یدکی خودرو بار دیگر فعال می‌شود

ایجاد مجدد نمایشگاه، گردهمایی صنفی و چاپ سررسید را در دستور کار داریم، با این اقدام می‌خواهیم مردم را با یکدیگر بیشتر مرتبط کنیم تا یکدیگر را بشناسند. در گذشته نمایشگاه وجود داشته که فعالیت آن طی 4 سال گذشته  کان لم یکن شد. دوست دارم چنین اقداماتی بار دیگر از سر گرفته شود.

صدور جواز تولیدی‌های کوچک لوازم یدکی توسط اتحادیه به‌منظور افزایش کیفیت و کاهش قیمت

از وزارت صمت می‌خواهم کارگاه‌های تولیدی کوچک لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات را به اتحادیه واگذار کنند تا بتوانیم بر لوازم یدکی تولیدی به طور کامل تسلط  داشته باشیم، این امر منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت قطعات خواهد شد. به زبانی دیگر می‌توان گفت جواز تولیدی‌های کوچک لوازم یدکی توسط اتحادیه صادر شود.

با این اقدام از فعالیت خودسرانه افرادی که با لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات هیچ‌گونه آشنایی ندارند، جلوگیری خواهد شد، از طرفی افرادی که می‌خواهند جواز دریافت کند، باید در امتحان شناخت لوازم که از سوی اتحادیه برگزار می‌شود نیز شرکت کنند.

از طرفی وارد کننده لوازم یدکی خودرو خودرو، برای اینکه بتواند واردات کالا در این حوزه داشته باشد، باید حتما فروشنده باشد. با این اقدام هم از واردات لوازم یدکی توسط افراد مختلف و خارج از صنف جلوگیری می‌شود، هم اجناس قابل پیگیری خواهند بود. این موضوع از پیشنهاداتی بود که تصور می‌کنم هم‌اکنون به مرحله اجرایی رسیده باشد.

از نظر شما اعضای هیئت مدیره در یک اتحادیه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند تا بتوانند به صنف لوازم یدکی خودرو کمک کنند؟

در کشور ما 2 نوع مدیریت وجود دارد که نوع اول مدیریت تخصصی یک نفره و نوع دوم مد یریت گروهی است. در مدیریت گروهی باید همه اعضای هیئت مدیره، هم‌توان، همدل و همفکر باشند که همدلی و همفکری آنان در اولویت قرار دارد.اعضای هیئت مدیره یک اتحادیه مانند حلقه زنجیر هستند. تصور کنید 2 نفر از اعضای هیئت مدیره بیش فعال باشند و امور را بر این اساس پیش ببرند، اما باقی اعضا نتوانند مانند آن‌ها عمل کنند. طبیعتا سایر افراد تلاش می‌کنند این 2 نفر را در سطح فعالیت‌های خود نگه دارند، موضوعی که اغلب در کشور شاهد آن هستیم.

من ترجیح میدهم جوانان به میدان بیایند و جای ما پیرمردها را بگیرند. در همین راستا به تمامی جوانان توصیه می‌کنم در گام اول قانون نظام صنفی را مطالعه کنند، در برخی سایت‌ها و گروه‌ها با افرادی مواجه شدم که بدون خواندن قانون نظام صنفی، شعارهایی را مطرح می‌کنند که قابلیت اجرایی شدن ندارد.

همان‌طور که  پیش‌تر به آن اشاره شد، اعضای هیئت مدیره اتحادیه باید همفکر و همدل و هم توان باشند، همدلی و هم‌توانی میان اعضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اگر این 2 فاکتور در میان اعضا وجود داشته باشد، باقی موارد نیز حل خواهد شد.

تحلیل شما از وضعیت لوازم یدکی در حال حاضر و آینده چگونه است؟

در حال حاضر بازار لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات بسیار مشوش لست و با سیر صعودی و نزولی ارز به هم می‌ریزد. این موضوع هم برای تجار و هم برای مصرف کننده خطرناک است، بر این باورم دولت باید در راستای ثبات قیمت ارز هر چه سریع‌تر اقدام کند تا اتحادیه بتواند بر واردات لوازم یدکی خودرو و فروشندگان نظارت داشته باشد.

 با نوسانات ارز امکان این نظارت بر لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات وجود ندارد، زمانی که قیمت لوازم یدکی کاهش پیدا می‌کند، مردم از خرید این لوازم خودداری کرده و منتظر می‌مانند تا قیمت لوازم باز هم کاهش پیدا کند، اوضاع نیز با افزایش قیمت دلاز نیز به‌گونه‌ای دیگر به‌هم میریزد. امیدوارم دولت در زمینه ثبات قیمت ارز هر چه سریع‌تر  اقدام کند.

و سخن آخر...

من به دلیل خستگی ذاتی نمی‌خواستم در انتخابات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات شرکت کنم، اما با توجه به زحماتی و امتیازاتی که برای اتحادیه گرفته شده تصمیم گرفتم در این انتخابات شرکت کنم. از طرفی با توجه به مقیاس بزرگ صنف لوازم یدکی، فعالیت در آن نیازمند صبر بیشتری است. اگر بدانم چندین مدیر خوب و با تجربه کافی در راس امور قرار می‌گیرند، پس از انتقال دانسته‌هایم به عنوان مشاور از اتحادیه خداحافظی می‌کنم در غیر این صورت، تلاش می‌کنم آنچه به نظرم آمده با مشورت اعضای صنف به مرحله اجرا برسانم.

من معتقدم می‌توانیم در شورای شهر، شورای محله و مجلس شورای اسلامی فردی را داشته باشیم، میتوانیم خودمان عضو این نهادها باشیم. در حال حاضر حدود 8 هزار عضوجوازدار فعال در حوزه لوازم یدکی وجود دارند، حدود 2 هزار عضو نیز در حال گرفتن جواز هستند که مجموع آنها به 10 هزار نفر می‌رسد. اگر تلاش کنیم هر روز بر این تعداد نیز افزوده خواهد شد.

به طور میانگین شرکت‌های فعال در حوزه لوازم یدکی با 40 تا 50 کارمند مشغول به فعالیت هستند و تعداد هر کارمند با خانواده و فرزندان به 100 هزار نفر می‌رسد. زمانی که همکاران بدانند مدیر یک اتحادیه می‌تواند از منافعشان دفاع کند، همکاری لازم به به عمل خواهند آورد. از طرفی مجموع اتحادیه‌های همگن به 14 اتحادیه می‌رسد. ما اگر اتحاد داشته باشیم، میتوانیم با نمایندگان این اتحادیه‌ها صحبت کنیم که کمک‌های لازم به آنان از سوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات صورت می‌گیرد و آن‌ها در مقابل باید اجرایی شدن خواسته‌های به حق اتحادیه را پیگیری کنند، این معامله دو سربرد خواهد بود . تصور می‌کنم این توانایی در صنف لوازم یدکی خودرو وجود دارد.

ترجیخ می‌دهم از حوزه قطعات و لوازم یدکی از تولید حمایت شود، نه از تولید کننده. اجازه دهند اتحادیه با تکیه بر پتانسیل کارشناسان خود، بر تولیدی‌های کوچک نظارت کافی داشته و جواز برای آن‌ها صادر کند زمانی که این موارد تجمیع شوند، یه یکدیگر در راستای بهبود کیفیت کمک می‌کنند.

به جای عملگرایی در حوزه تولید، شعار‌زده شده‌ایم

در ایران باید تولید کالاهایی پیگیری شود که پرمصرف باشد. همچنین ادعا نکنیم که می‌توانیم هر چیزی را بسازیم. یکی از ضعف‌های تولید این است که ادعا می‌شود همه چیز را می‌توان ساخت، این جمله صحیح است اما ساختن همه چیز با چه قیمتی ممکن خواهد بود؟ طبیعتاً  قالب‌سازی برای خودرویی که تنها 200 دستگاه آن در ایران وجود دارد، مقرون به صرفه نیست. پس اینکه ادعا کنیم «همه چیز را می‌توان ساخت» یک شعار است، متاسفانه ما مدتی است که به جای عملگرایی شعار زده هستیم و این امر برای تولید کشور سم است؛ زیرا عده‌ای با سرمایه‌گذاری‌های اشتباه در حوزه تولید، شکست می‌خورند و سرمایه‌های خود را از دست می دهند، از طرفی اما امید سرمایه‌گذاران با سرخوردگی از ببین می‌رود که برای آینده مملکت بسیار خطرناک است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است