قطعات خودرو

رانندگی با بنتلی بنتایگا EWB، جانشین شاسی‌بلند برای مولسان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، هرچند مدت‌ها است که بنتلی بنتایگا در بازار حضور دارد و شاید کمی تکراری شده باشد اما سازندهٔ بریتانیایی به‌تازگی نسخهٔ کشیدهٔ این خودرو را با نام EWB به بازار فرستاده تا دوباره توجهات را به شاسی‌بلند خود جلب کند. این نسخه ۱۸۰ میلی‌متر طول بیشتری نسبت به بنتایگای معمولی دارد که کل آن در پشت ستون‌های B و فقط برای سرنشینان عقب اعمال شده است. این نزدیک به ۲۰ سانتی‌متر طول بیشتر باعث شده بنتایگا EWB بهتر از قبل به نظر برسد زیرا سقف و درهای عقب کشیده‌تر، ظاهری زیبا به خودرو بخشیده‌اند که در نسخهٔ استاندارد دیده نمی‌شود.

 

درواقع، بنتایگا EWB را می‌توان جانشینی برای سدان مولسان دانست زیرا این خودرو به‌عنوان بالاترین محصول برند بریتانیایی، مناسب کسانی است که می‌خواهند گران‌ترین و مجلل‌ترین بنتلی را داشته باشند. در داخل خودرو، این شرکت با ارائهٔ سه ترکیب مختلف برای صندلی‌های عقب، واقعاً سنگ تمام گذاشته است. این سه ترکیب شامل صندلی نیمکتی سه‌نفرهٔ استاندارد، ترکیب ۲+۱ با یک صندلی کوچک میانی برای استفاده‌های موقتی و یا دو صندلی باشکوه هواپیمایی می‌شود. در مورد آخر، صندلی‌های عقب از قابلیت خواباندن پشتی تا ۴۰ درجه و تنظیم ۲۲ جهته برخوردار هستند. همچنین در سمت شاگرد می‌توان صندلی جلو را به جلو خم کرد تا یک زیر پایی اضافی برای سرنشین عقب فراهم گردد.

اما ویژگی‌های چشمگیر بنتایگا EWB به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا بنتلی برای تمرکز بیشتر روی آرامش سرنشینان، از متخصصان مغز و اعصاب کمک گرفته است. بدین منظور، توجه زیادی به کاهش سروصدا، لرزش و ارتعاش خودرو شده است. علاوه بر این، صندلی‌های هوشمند عقب برای فراهم کردن نهایت آرامش و راحتی، به‌طور خودکار دمای گرم‌کن یا تهویه و همین‌طور شکل صندلی را تنظیم می‌کنند. همچنین سرنشینان عقب برای بستن درها نیازی نیست دستشان را دراز کنند زیرا برای انجام این کار دکمه‌هایی روی کنسول مرکزی عقب تعبیه شده است.

این کنسول مرکزی که اصلاحاتی را تجربه کرده، به یک نمایشگر کوچک قابل جابجایی مجهز شده که تنظیمات صندلی‌ها، سیستم تهویه و سیستم صوتی را کنترل می‌کند؛ و درنهایت، سقف شیشه‌ای پانورامای خودرو هم تغییر مکان داده است تا برای سرنشینان عقب نمای بهتری از بالا را فراهم کند. همهٔ این ویژگی‌ها با کیفیتی باورنکردنی همراه است که در طول عمر بنتایگا بهتر و بهتر شده است. توجهی که در اینجا به کیفیت چرم، دوخت‌ها و تک‌تک دکمه‌ها شده بهتر از چیزی است که در هر خودروی دیگر با هر قیمتی دیده‌ایم.

بنتلی ادعا می‌کند که کابین بنتایگا EWB طول بیشتری نسبت به رولزرویس کولینان یا رنجروور کشیده دارد و به نظر می‌رسد این ادعا درست باشد زیرا سرنشینان عقب از فضای بسیار زیادی برخوردار هستند خصوصاً زمانی که صندلی‌های عقب در حالت استراحت قرار می‌گیرند و صندلی سرنشین جلو به سمت جلو کشیده می‌شود. همچنین حتی زمانی که صندلی‌های عقب در حالت بیزنس قرار می‌گیرند، هنوز هم هکتارها فضای پا وجود دارد درحالی‌که ورود و خروج به خودرو نیز از مولسان آسان‌تر است. با توجه به این ویژگی‌ها، راننده حق دارد که به میزان تجمل و راحتی صندلی‌های عقب بنتایگا EWB حسادت کند.

تمام تیپ‌های این نسخهٔ کشیده به‌صورت استاندارد به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز هستند که در سرعت‌های پایین با زاویه دادن به چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو، باعث بهبود مانور پذیری خودرو می‌شود. به لطف این سیستم، دایرهٔ چرخش این بنتایگای کشیده به رقم چشمگیر ۱۱.۸ متر رسیده است. در سرعت‌های بالاتر نیز این سیستم موجب افزایش پایداری خودرو می‌شود. در همین حال، غیر از هنگام پارک کردن، کنترل و هدایت بنتایگا EWB آسان‌تر از قبل شده زیرا به لطف سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب در کنار کنترل بادی‌رول فعال ۴۸ ولتی، ورود به پیچ‌ها حتی با سرعت‌های بالا نیز با اطمینان بیشتری انجام می‌گیرد تا جایی که احساس می‌کنید پشت فرمان یک کانتیننتال GT نشسته‌اید.

بنابراین، انتظار می‌رود سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب به‌زودی برای نسخهٔ معمولی بنتایگا هم ارائه شود. البته این دو نسخه شخصیت‌های متفاوتی دارند زیرا EWB سواری نرم‌تری داشته و بهتر از روی ناهمواری‌های مسیر عبور می‌کند درحالی‌که نسخهٔ معمولی حس اسپرت‌تری دارد. پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو نیز بسیار نرم و روان است با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور، خودرو را ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم می‌کند. این شتاب تنها یک‌دهم ثانیه از بنتیگای معمولی با پیشرانهٔ V8 است درحالی‌که این نسخهٔ کشیده ۹۸ کیلوگرم وزن بیشتری دارد.

اختلاف قیمت این دو نسخه اما بیش از این است زیرا بنتایگا EWB در تیپ آژور با قیمت ۲۱۱,۳۰۰ پوندی، حدود ۱۶ هزار پوند از بنتایگا آژور استاندارد گران‌تر است. البته این بهایی است که باید برای خودرویی که حداقل در صندلی‌های عقب بهترین شاسی‌بلند لوکس بریتانیایی است پرداخت کرد.

جمع‌بندی

از زمانی که بنتلی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد، به‌طور مداوم در حال تکامل و بهبود بوده است و EWB بهترین نسخهٔ آن است. این ماشین از تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای استفاده می‌کند که آن را در صندلی‌های عقب به مجلل‌ترین شاسی‌بلند بازار تبدیل کرده است درحالی‌که روی صندلی راننده نیز خودروی بسیار خاصی به‌حساب می‌آید.

مشخصات فنی
Bentley Bentayga EWB 2022
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر ترکیبی
وزن ۲۵۱۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۲۱۱,۳۰۰ پوند
امتیاز ۴.۵ از ۵.۰

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *