قطعات خودرو

راهنمای خرید خودروی ایرانی و چینی با قیمت یک میلیارد تومان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شرایط اقتصاد ایران و افزایش نرخ دلار، منجر به گرانی خودروهای چینی در بازار کشورمان شده است. به همین دلیل، راهنمای خرید مدل‌های صفر کیلومتر با قیمت حدود میلیارد تومان اهمیت دارد.

 

دیگر عامل افزایش قیمت خودروهای چینی، بهبود کیفیت فنی و امکانات آن‌ها است. حالا مدل‌های متنوع ساخت چین با فناوری‌هایی مثل سیستم پلاگین هیبرید یا پیشرانه تمام برقی وجود دارند که نزدیک به استاندارد جهانی محسوب می‌شوند؛ اما طبیعتا نسبت به تولیدات سال‌ها قبل، با قیمت دلاری بالاتر فروخته می‌شود. حالا کاهش ارزش ریال ایران، مزید بر علت شده تا دست مصرف‌کننده‌ی ایرانی از خودروهای چینی باکیفیت هم، کوتاه شود.

حدود ۱۰ سال پیش، موج جدیدی از مدل‌های ساخت چین وارد ایران شد. تولیدات چری، جیلی، ام‌جی، جک، برلیانس و بی‌وای‌دی، با قیمتی کمتر از صد میلیون تومان به دست مصرف‌کننده رسیدند اما فروش چندانی نداشتند. حالا هم‌زمان با عدم واردات خودروهای خارجی ساخت کره و ژاپن، فرصت طلایی برای مونتاژکاران مدل‌های چینی فراهم شده است تا از انحصار در بازار استفاده کنند.

امروزه به لطف شرایط موجود، قیمت کراس‌اورهای چینی اندازه متوسط، ۲ تا ۳ میلیارد تومان است. به همین دلیل، اندک مدل‌هایی که قیمت  یک میلیارد تومان یا کمتر داشته باشند، به شدت مورد توجه مردم هستند. در ادامه فهرستی از مدل‌های مختلف ارائه شده و هزینه پرداختی در بازار ملاک قرار گرفته و همچنین با هدف بهبود اطلاع رسانی، بازه قیمتی ۹۰۰ تا ۱/۳ میلیارد تومن، مد نظر بوده است.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک

باوجود انتقادات فراوان به کیفیت ساخت ۲۰۷ جدید که عمدتا ایرادات فاحش در قطعات بدنه و روند مونتاژ را نشان می‌دهند؛ همچنان تقاضای بالا برای ۲۰۷ اتوماتیک وجود دارد. این هاچبک قدیمی، حالا ابزاری برای فخر فروشی محسوب می‌شود و بسیاری از افراد طبقه متمول، ۲۰۷ را به عنوان خودروی دوم استفاده می‌کنند.

 

پژو ۲۰۷ اتوماتیک (۲۰۶ پلاس) با پیشرانه ۱۵۸۷  سی‌سی ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس ۴ دنده خودکار، در زمان ۱۲/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌‌رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت ۲۰۷ اتوماتیک، ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا روی پلتفرم سمند شکل گرفت و حالا با نسخه توربو اتوماتیک، فراتر از دیگر خودروهای ایرانی به نظر می‌رسد. این مدل مجهز به موتور ۱۶۴۵  سی‌سی، قدرت  ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر دارد. دنا پلای توربو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌دهد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر است.

ایران‌خودرو تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

این خودرو هنوز یکی از کمیاب‌ترین تولیدات ایران خودرو محسوب می‌شود اما احتمالا در سال ۱۴۰۲، افزایش تیراژ خواهد داشت. تارا با موتور ۱۵۸۷  سی‌سی مشابه ۲۰۷، قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تارا اتوماتیک، ۱۳ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر است.

چری X22 پرو اتوماتیک مدیران خودرو

نسخه اسپرت اکسلنت  X22 پرو، یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی بازار ایران در بازه قیمتی یک میلیارد تومان است. این مدل، با پیشرانه‌ی ضعیف، ابعاد کوچک و کابین مشابه هاچبک‌های شهری، متقاضیان پرتعداد دارد.

بهترین خودروها برای سرمایه گذاری؛ بیشترین سود دلالان از کدام مدل است؟ | مجله پدال

موتور ۳ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی توربوشارژ برای X22 پرو، ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت با این خودروی مجهز به گربکس CVT، حدود ۱۵ ثانیه زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت، ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

چری X33 مدیران خودرو

ظاهرا عرضه X33 توسط مدیران خودرو متوقف شده و طی ماه‌های اخیر، پیش فروش برای این خودرو دیده نمی‌شود. احتمالا شرکت مونتاژکننده به خودروهای پرتقاضا و سودآور، مثل X22 و انواع فونیکس (تیگو ۷ و تیگو۸) توجه بیشتری دارد.

ایکس 33 ام وی ام X33

قیمت X33 صفر کیلومتر ساخت ۱۴۰۱ در بازار آزاد، حدود ۱/۲ تا ۱/۳ میلیارد تومان است.  این خودرو با موتور ۱۹۷۱ سی سی  و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک (متفاوت از CVT در نسخه‌های قبل) ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیر صفر تا صد کیلومتر برساعت، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه اندازه‌گیری شده و میانگین مصرف سوخت، ۹ لیتر در صد کیلومتر است.

جک S3 کرمان موتور

یکی از ناخوشایندترین کراس‌اورهای چینی بازار ایران، حالا با قیمت بیش از یک میلیارد تومان معامله می‌شود. این خودرو از نظر قدرت پیشرانه و توانایی فنی، ضعف‌های مهمی نسبت به X33 دارد اما همچنان قادر به جذب مشتری در ایران است.

جک JAC S3 کرمان موتور

جک S3 از موتور ۱۵۹۰ سی سی تنفس طبیعی، ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این کراس‌اور مجهز به گیربکس CVT در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.

جک J4 اتوماتیک کرمان موتور

فقدان سدان اقتصادی ساخت چین، منجر به یکه‌تازی J4 شده و حالا مدل دنده اتوماتیک CVT این خودرو در بازار آزاد، یک میلیارد تومان قیمت دارد.

جک جی 4 کرمان موتور

جک J4 با موتور ۱۴۹۹ سی سی، ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت با این خودرو، ۱۵ ثانیه زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

فردا ۵۱۱

معدود سدان‌های فردا ۵۱۱ در بازار، یک تا ۱/۱ میلیارد تومان قیمت دارند. این خودروها از نظر طراحی ظاهری و عملکرد گیربکس، برتر از جک J4 محسوب می‌شوند.

فردا 511

فردا ۵۱۱ مجهز به موتور ۱۴۸۰ سی‌سی و جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودرو با میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر، در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

کاپرا ۲ بهمن موتور

ارزان‌ترین خودروی دو دیفرانسیل بازار ایران، حدود ۱/۳ میلیارد تومان قیمت دارد. کاپرا ۲، نسخه‌ی جدید کاپرا قدیمی محسوب می‌شود که امکانات بیشتر، مثل مسیریاب ماهواره‌ای و نمایشگر لمسی ارائه می‌دهد.

کاپرا 2 CAPRA

کاپرا ۲، وانت دو کابین با موتور ۲/۴ میتسوبیشی چین و گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودروی ۱۸۰۰ کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۶ ثانیه زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. کاپرا ۲ با قدرت ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر در ایران مونتاژ می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *