قطعات خودرو

رسانه‌های خارجی در مورد فایل صوتی ظریف چه گفتند

هفته گذشته برای تیم وزارت خارجه ایران هفته پرمشغله‌ای بود. آن‌ها برای دور دیگری از مذاکرات در وین حاضر می‌شدند اما در داخل کشور موجی شدید برعلیه وزیر خارجه برپا شده بود. فایل صوتی مصاحبه‌ای از ظریف به بیرون درز کرد که محتوایی جنجال‌برانگیز داشت و غوغای زیادی بر پا کرد. رسانه‌های خارجی نیز این فایل را مورد بررسی قرار دادند.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای در این‌باره نوشت که آقای ظریف گفت: ساختار وزارت خارجه ما بیشتر امنیتی است. او افزود که روسیه نمی‌خواهد توافق به موفقیت برسد و تمام توان خود را برای ایجاد موانع قرار داده زیرا عادی‌سازی روابط ایران با غرب به نفع مسکو نیست. او افزود که من دیپلماسی را فدای میدان‌های نظامی کرده‌ام و سپاه پاسداران بسیاری از تصمیمات دولت را نادیده گرفته و توصیه‌ها را گوش نمی‌دهد.

در ادامه یادداشت نیویورک تایمز اضافه می‌کند که این فایل صوتی در مقطع حساسی به بیرون درز کرد زیرا ایران در حال بحث در مورد چارچوب بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی است. حتی طرفداران ظریف ابراز نگرانی کردند که این نظرات می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری در اواخر ماه ژوئن تأثیر بگذارد و به نامزد‌های اصلاح طلبان آسیب برساند زیرا فایل ظریف به تقویت بی‌تفاوتی رأی‌دهندگان کمک کرده است و نیز به تفکری که معتقد است مقامات منتخب، مسئول و متولی واقعی امور نیستند.

یادداشت نیویورک تایمز می‌افزاید که برخی از تحلیلگران گفتند که این فایل قدرت دیپلمات‌های ایرانی را در مذاکرات حساس تضعیف می‌کند و نشان می‌دهد که ظریف فردی غیرقابل اعتماد در کشور است و سیاست خارجی ایران توسط سپاه قدس دیکته می‌شود و ظریف هیچ کاره است.

نیویورک پست هم در گزارشی به بخش صحبت‌های مرتبط با جان کری اشاره می‌کند که در زمان دولت ترامپ با ظریف در تماس بوده و در مورد حملات اسرائیل در سوریه به او اطلاعات داده است.

آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد منتقدان آقای ظریف خواستار استعفای وی شدند و گفتند که وی با آشکار کردن سیاست‌های داخلی کشور امنیت ملی ایران را تهدید کرده است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت که برخی معتقدند که هدف از انتشار این فایل صوتی بی‌اعتبار کردن ظریف در داخل است ولی عده‌ای گفته‌اند این مصاحبه تلاش ظریف برای مبرا کردن خود از ناکامی‌های سیاست خارجی است.

روزنامه واشنگتن پست هم نوشت، فایل صوتی ظریف به نبرد پشت پرده قدرت در ایران اشاره می‌کند.

فاکس نیوز با پوشش کامل خبری فایل صوتی درز شده بر بخشی که ظریف مدعی خبررسانی کری به او درباره حملات اسراییل شده بود متمرکز شده و عدم پوشش خبری فایل صوتی ظریف و گزارش‌دهی کری به او، توسط رسانه‌های دموکرات و چپ امریکا را برجسته کرده است.

بلومبرگ نیز در یادداشتی خواهان خروج روسیه از گروه 5 + 1 شد و نوشت اگر روسیه و پوتین خواهان عادی شدن و بهبود روابط ایران با غرب نیستند باید آن‌ها را از مذاکرات بیرون کرد. بلومبرگ معتقد است مهم‌ترین نکته در فایل ظریف اشاره او به ناخرسندی مسکو از عادی‌سازی روابط ایران با غرب است و اینکه ظریف برای نشان دادن مخالفت روسیه با توافق هسته‌ای به سفر ژنرال قاسم سلیمانی به مسکو در زمانی کوتاه پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید سفر سلیمانی برای تخریب دستاورد ما یعنی توافق هسته‌ای بوده است.

سی ان ان نیز گزارش داد که جواد ظریف درباره ژنرال سلیمانی صحبت و از اقدامات روسیه در مذاکرات هسته‌ای انتقاد می‌کند.

رویترز نیز در گزارشی از بازداشت 15 نفر در ایران در ارتباط با انتشار فایل صوتی ظریف خبر داد و نوشت ظریف بیان کرده است که او در حد صفر در سیاست خارجی ایران نفوذ دارد. این فایل موجب خشم تندرو‌های ایران شده است که این خبر را عملی جاسوسی خوانده‌اند و برخی از نمایندگان مجلس خواستار استعفای ظریف شده‌اند.

رویترز افزود که ظریف در یک پست اینستاگرامی اظهار کرده است که از اظهارات وی برداشت اشتباه شده است در حالی که ظریف در فایل صوتی افشا شده گفته بود قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سعی کرده است با توافق با روسیه دستاورد‌های برجام را خراب کند. رویترز در پایان اشاره می‌کند که برخی از منتقدان اظهار داشتند که گفته‌های ظریف برای جلب آرای ایرانیانی است که از رکود اقتصادی و نبود آزادی‌های سیاسی و اجتماعی ناامید شده‌اند.

مترجم: حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است