قطعات خودرو

رشد 147درصدی تولید باری‌های سنگین در کشور

به گزارش «قطعات خودرو» : خودروهای مسافری که این روزها برای حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید با قدرت‌تر از گذشته در ناوگان داخلی کشور فعالیت کنند، با افت شدیدی در بخش تولید همراه هستند.

مشکلات اقتصادی چه نتیجه مسائل داخلی بوده و چه تاثیر تحریم‌ها، صنایع کشور را نشانه گرفته و توانسته است مشکلات گسترده‌ای را به صنایع مختلف تحمیل کند. البته که خودروسازان داخلی هم به تبع مواجهه با موضوعاتی مانند محدودیت‌ها و تحریم‌ها، در سال‌های اخیر مجبور به کاهش تولید و سهم بازار خود شدند. در همین راستا، همواره با انتشار آمار مربوط به تولید خودرو به‌ویژه در بخش تجاری، شاهد آن هستیم که همین معدود مدل‌هایی که در کشور تولید می‌شوند هم به‌شدت با کاهش تولید مواجه هستند. هرچند در یکی‌دو سال گذشته با کاهش خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین روبه‌رو بوده‌ایم، اما تازه‌ترین اخبار نشان از آن دارد سایه مشکلات داخلی و خارجی بر سر بخش مسافری کشور افتاده و به‌رغم آن‌که در روزهای شیوع کرونا، ناوگان مسافربری نیازمند ورود مدل‌های جدیدی است، اما دو بخش سبک و نیمه‌سنگین مسافری به‌شدت با کاهش تولید مواجه هستند.
1.کاهش بیش‌از 70 درصدی تولید ون‌

خودروهای مسافری که این روزها برای حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید با قدرت‌تر از گذشته در ناوگان داخلی کشور فعالیت کنند، با افت شدیدی در بخش تولید همراه هستند. در این بخش، کم‌لطفی دولت و افزایش بی‌رویه قیمت نهایی این محصولات هم دخیل است و می‌توان گفت کاهش تولید به‌تبع افت تقاضا به‌منظور تجهیز، تکمیل و نوسازی این ناوگان اتفاق افتاده است. 
براساس گزارش‌هایی که به‌تازگی از آمار تولید خودروهای تجاری از سوی وزارت صمت منتشر شده، تولید انواع ون در کشور با کاهش 70.4درصدی مواجه بوده، بر این اساس، در دی‌ماه سال جاری تنها 8 ون تولید شده این درحالی است که آمار تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته 27 دستگاه بود. 
نزدیک‌شدن تولید این خودروها به صفر، شاید باید زنگ خطری برای مسئولان باشد تا پیش‌ از توقف تولید این خودروها، به داد خودروسازان این سگمنت برسند. به‌نظر می‌رسد کاهش تولید این خودروها که به لطف کاربری‌های مختلف خود می‌توانند در سازمان‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، نیروهای انتظامی و… مورد استفاده قرار بگیرند، نیازمند حمایت‌ها و مداخله‌ به‌موقع دولت باشد.

2.افت 36درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس

تولید خودروهای نیمه‌سنگین مسافری نیز در کشور، شرایطی مشابه ون‌ها دارند؛ به‌رغم آن‌که این خودروها به‌عنوان نیروهای کمکی برای ناوگان اتوبوسرانی کشور می‌توانند به کار گرفته شوند، اما به نظر می‌رسد جز در مواردی انــــــدک، مورد غفلــــت دولت و سازمان‌های ذیربط قرار گرفته‌اند. 
افت بیش‌از 36درصدی در تولید مین‌بوس‌ها و میدل‌باس‌های داخلی، این گروه‌ خودرویی را در جایگاه دوم افت تولید خودروهای تجاری دی‌ماه کشور قرار داده است. در دی‌ماه سال گذشته درمجموع میان خودروسازان داخلی 80دستگاه انواع خودروهای مسافری نیمه‌سنگین تولید شده بود که این رقم با توجه به افت 36.3 درصدی در سال جاری به 51 دستگاه رسیده است. 

3.کمترین افت تولید در اختیار وانت‌ها

در میان تجاری‌های سبک به نظر می‌رسد بخت با وانت‌ها یار بوده و باعث شده است این سگمنت شاهد افت تولید کمتری در مقایسه با ون، مینی‌بوس و میدل‌باس شاهد باشد. شاید دلیل عمده این اتفاق را بتوان در افزایش قیمت باری‌های سنگین و کاهش تقاضا در این بخش دانست که سبب شده است بسیاری از خریداران خودروهای باری، با هزینه‌های کمتر به سمت بازار وانت‌ها سوق پیدا کنند. هجوم تقاضا به بازار وانت‌ها و البته برنامه‌های توسعه‌ای تولیدکنندگان این سگمنت در کنار افزایش میزان داخلی‌سازی این خودروها در مقایسه با سایر سگمنت‌های تجاری، باعث شده است وانت‌ها افت تولید کمتری را در دی‌ماه سال جاری شاهد باشند. طی ماه گذشته 7هزار و 135 دستگاه انواع وانت تولید شده است. 

4.رشد 147درصدی تولید باری‌های سنگین

به‌رغم افت تولید در بخش مسافری‌های سبک و نیمه‌سنگین و باری‌های، باری‌های سنگین اما با افزایش حجم تولید در دی‌ماه سال جاری همراه بوده‌اند. از دلایل افزایش تولید این خودروها می‌توان به سیاست‌های تجاری‌سازان داخلی برای افزایش تولید و ورود به بحث نوسازی اشاره کرد که به‌نظر می‌رسد در نتیجه این اقدامات، افزایش تولید در این بخش رقم خورده باشد. بر این اساس، تولید انواع کامیون، کشنده و کامیونت در کشور با رشد 147.1درصد همراه بوده است و تولید 274دستگاهی این خودروها در دی‌ماه سال گذشته به لطف این افزایش تولید به 677دستگاه در دی‌ماه امسال رسیده است. همچنین تولید اتوبوس نیز مشابه باری‌های سنگین پیش رفته و این بخش توانسته است با تولید 112دستگاه در دی‌ماه سال جاری رشد 36.6درصدی را در مقایسه با دی ماه گذشته رقم بزند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است