قطعات خودرو

رقابت کادیلای سایپا با لوگان 2023 داچیا/ رونمایی از نسخه اروپایی تندر 90

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت نیوز، شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه‌های سایپا به شمار می‌رود که ابتدای امسال از تندر 90 ایرانی با نام کادیلا رونمایی کرد. اخیراً نیز شرکت اروپایی داچیا، محصول لوگان 2023 را به نمایش گذاشت که مدل جدید تندر 90 به شمار می‌رود.

مدل سدان این خودرو تنها در اروپای شرقی و قسمت‌هایی از آمریکای لاتین که از  قدرت خرید پایین‌تری برخوردار هستند، عرضه می‌شود. درنتیجه لوگان جزو خودروهای اقتصادی داچیا به شمار می‌رود.

بنابراین به دلیل رونمایی هم‌زمان این دو محصول، بد نیست که به شباهت‌ها و تفاوت‌های نسخه ایرانی و اروپایی بپردازیم.

 

مشخصات فنی

کادیلا، از پیشرانه ME16 مگاموتور بهره می‌برد که همان پیشرانه TU5P ایران‌خودرو است. این پیشرانه 16 سوپاپ با حجم 1587 سی‌سی، توانایی تولید 115 اسب‌ بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه فعلا قرار است به یک گیربکس پنج‌سرعته دنده دستی مجهز شود.

اما در مقابل، داچیا لوگان اروپایی از یک پیشرانه یک لیتری سه سیلندر 12 سوپاپ استفاده می‌کند که توانایی تولید حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه با گیربکس‌های متفاوتی ترکیب می‌شود که پرطرفدارترین آن‌ها، گیربکس CVT است.

متأسفانه اطلاعات دقیقی از شتاب صفر تا 100 و مصرف سوخت تندر 90 ایرانی در دسترس نیست. اما داچیا لوگان مصرفی برابر با 6 لیتر در 100 کیلومتر و شتاب صفر تا 100 حدود 13.8 ثانیه دارد. بنابراین از لحاظ قدرت و گشتاور تولیدی، اولویت با تندر 90 ایرانی است.

طراحی ظاهری

کادیلای پارس‌خودرو به نوعی فیس‌لیفت همان تندر 90 قبلی به شمار می‌رود. طوری‌که از قسمت جانبی، دقیقاً همان تندر 90 قبلی بوده و تنها چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب تعویض شده است. اما تغییرات انجام‌گرفته به عنوان فیس‌لیفت نسخه قبلی، قابل قبول است.

در بخش دیگر ماجرا، داچیا لوگان قرار دارد که تفاوت‌های اساسی نسبت به نسخه‌های پیشین خود دارد. طراحی مکعب‌گونه قبلی به یک طرح با خطوط نرم تبدیل شده و داخل چراغ‌ها، ال‌ای‌دی‌ها به صورت فلش طراحی شده است.

car02

اما رینگ‌ها در هر دو خودرو از نوع 15 اینچی و آلیاژی در نظر گرفته شده است.

از لحاظ ابعاد، کادیلا دارای 4250 میلی‌متر طول، 1740 میلی‌متر عرض و 1525 میلی‌متر ارتفاع است. در مقابل، داچیا لوگان 2023 دارای 4396 میلی‌متر طول، 1848 میلی‌متر عرض و 1501 میلی‌متر ارتفاع دارد.

بنابراین لوگان از طول و عرض بیشتری برخوردار بوده و در مقابل، ارتفاع پایین‌تری دارد که در نتیجه باعث تعادل بهتر این خودرو نسبت به تندر 90 ایرانی می‌شود.

طراحی داخلی

داخل کابین سایپا کادیلا شباهت بسیاری به کابین تندر 90 قبلی دارد؛ اما تفاوت‌هایی از جمله نمایشگر، پشت‌آمپر متفاوت و غربیلک فرمان طرح جدید روی نسخه جدید به چشم می‌خورد. نکته عجیب در طراحی داشبورد کادیلا، استفاده از کانال‌های تهویه مدل پرایدی روی یک خودروی جدید است.

در مقابل، داچیا لوگان نیز از یک داشبورد نسبتاً ساده بهره می‌برد که طراحی غربیلک فرمان و کلیدهای کنترلی وسط داشبورد، به مراتب زیباتر و به روزتر از نسخه ایرانی طراحی شده است.

car03 1

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

خودروی سایپا کادیلا به دلیل رعایت استانداردهای 85 گانه، دارای آپشن‌هایی همچون کنترل کشش و پایداری، نمایشگر لمسی، سنسور فشار باد تایرها، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، چراغ روز و دوربین دنده عقب اشاره کرد.

اما در طرف دیگر ماجرا، داچیا لوگان که یک خودروی اقتصادی اروپایی به شمار می‌رود، از آپشن‎‌هایی همچون کنترل کشش و پایداری، دوربین دنده عقب، هشدار برخورد از جلو و عقب، حالت رانندگی اکو، اتوهلد، ترمز پارک برقی و نمایشگر لمسی برخوردار است.

قیمت تندر 90 ایرانی و اروپایی

داچیا لوگان 2023 با قیمت پایه 16 هزار یورو در بازار اروپای شرقی عرضه می‌شود که بدون احتساب هزینه‌های گمرکی و… قیمتی برابر با 873 میلیون تومان خواهد داشت.

از سوی دیگر، قیمت دقیق سایپا کادیلا فعلاً از سوی پارس خودرو اعلام نشده است. اما با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، احتمال می‌رود این خودرو قیمتی بین 850 میلیون تا یک میلیارد تومان داشته باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *