قطعات خودرو

روند فروش به بنكدار را به‌درستي حفظ كرده‌ايم

امید سلمانی كه صاحب برند «آي تي‌پي‌كو پلاس» است، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو اظهار كرد: ما در این چند سال تلاش کرده‌ایم تا روند بنکداری را حفظ کنیم. به اين شكل كه ما مستقیم قطعات را به بنکداران می‌فروشیم و از طریق آن‌ها كالا را به مغازه‌دارها عرضه می‌کنیم، یعنی فروش مستقیم نداریم.
او در پاسخ به اين پرسش كه فروش قطعات خودرو در مكانيكي‌ها گاهي باعث نارضايتي فعالان اين عرصه مي‌شود، ديدگاه شما در اين‌باره چيست؟ گفت: مشتری هدف در نهایت، همان مکانیک‌ها هستند. من برخلاف کسانی که معتقدند مکانیک‌ها نباید به این حوزه ورود کنند، معتقدم که مشتری ما افراد شخصی نیستند، چون این کار تخصصی است و در نهایت، مکانیک درباره آن نظر می‌دهد. البته ما هيچ‌گاه قطعات را به‌شکل مستقیم به مکانیک‌ها نمی‌فروشیم.
وي توضيح داد: من قطعات را به بانکدار می‌فروشم، آن‌ها به مغازه‌دار می‌فروشند و مغازه‌دار به مکانیک. البته برخی همکاران ما این روند را حفظ نکرده‌اند.
سلمانی درباره فروش اينترنتي قطعات لوازم يدكي خودرو نيز اظهار كرد: ما به سمت فروش اینترنتی رفته‌ايم، اما برای سفارش‌گذاری بنکدارها. ما در اينترنت تبلیغات مجازی انجام می‌دهیم و برای مشتری هدف، توضیحات لازم را می‌دهیم، ولی به‌شکل مستقیم فروش اینترنتی براي آن‌ها نداریم.
مدير شركت تهران پارت درباره كارش توضيح داد: ما تولیدکننده قطعات فنی، جلوبندی، هیدرولیک و … هستیم. مجموعه ما تولیدکننده و توزیع‌کننده قطعات خودرو است. همچنين چند ثبت اختراع هم داشته‌ايم. سبد کالایی ما شامل حدود يك‌هزار قلم کالاست.
وي با اشاره به اين‌كه مواد اولیه مورد نیاز ما از خارج از کشور می‌آید، گفت: در این زمینه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وابستگی به کشورهای دیگر داریم.
او اظهار كرد: ما در چند سال اخیر، مشکل نوسان قیمت داشته‌ايم. به همین دلیل، در آنالیز مواد و آنالیز قیمت مشکل داشته‌ايم. ما نمی‌توانیم از طریق بورس مواد اولیه را تامین کنیم و باید آن‌ها را از طریق شخص ثالث بخریم.
وي در اين‌باره توضيح داد: از وقتي مواد اوليه می‌رسد و بخش تولید فعال مي‌شود تا زماني كه قطعه بیرون مي‌آيد، دو یا سه بار نوسان قیمت داریم و قیمت مواد اولیه تغییر می کند. از آنجايي که مواد اولیه، کارگر و تجهیزات ما نقد است، ما به‌خاطر رقابت برای فروش قطعات دچار مشکل می‌شویم.
سلمانی در پاسخ به اين پرسش كه آيا قطعات مشابه توليدات شما به كشور وارد مي‌شود؟ گفت: متاسفانه مشابه برخی قطعاتي که تولید می‌کنیم، از کشورهای دیگر وارد می‌شود. حالا که دلار بسیار گران شده است، آوردن قطعه صرف نمی‌کند؛ ولی در برخی موارد قطعه خارجی بی‌کیفیت چینی را به بازار می‌آورند و بازار کالاهای ما به‌هم می‌خورد.
صاحب برند «آي تي‌پي‌كو پلاس» تاكيد كرد: ما مجبور هستیم در زمینه تولید قطعه استانداردهای لازم را داشته باشیم؛ ولی کسی که در چین قطعه تولید می‌کند، چارچوب مشخصی ندارند. وقتي قطعات چيني به بازار ما می‌رسد، به مشکل می‌خوریم.
اين عضو اتحاديه لوازم یدکی گفت: ما همکاری خوبی با اتحادیه داشته‌ايم. البته توقع برخي افراد از اتحادیه درست نیست؛ جایگاه اتحادیه، یک جایگاه اجرایی نیست و برخی افراد از اتحادیه توقع جایگاه اجرایی دارند که به نظر من، این کار درست نیست.
او با بيان اين‌كه تعداد توليدكنندگاني مانند ما كه روند را به‌دقت انجام مي‌دهند و قطعات را به بنكدار مي‌فروشند، بسيار كم است، گفت: تعداد ما در صنف لوازم یدکی انگشت‌شمار است. اتحادیه هم این را می‌داند. توقع ما این است که اتحادیه از ما حمایت کند. البته منظورم حمایت مادی نیست؛ ولی زمانی که می‌آیند قطعه ما را تقلبی می‌زنند، اتحادیه با ما هیچ‌گونه همکاری نمی‌کند. در نهایت، از طرف مقابل ما می‌خواهد دیگر این کار را نکند. توقع ما این است که اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهند و از ما بیشتر حمایت کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *