قطعات خودرو

زیان‌های خودروسازان؛ مثل‌آوار روی‌ سر اقتصاد ایران خراب می‌شود

فربد زاوه در گفتگو با خبرنگارقطعات خودرو با اشاره به وضعیت صنعت خودرو‌در سال گذشته اظهار کرد: صنعت خودرو در سال گذشته به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی و کوته فکری مدیریتی که در آن رخ داد، دچار مشکلات اساسی شد.

بدهی خودوسازان از مرحله خطر عبور کرده است

وی‌ با اشاره به اینکه میزان بدهی و زیان شرکت‌های خودروساز از مرحله هم خطر عبور کرده گفت: شرایط به گونه‌ای است که در بسیاری از موارد مردم  تمایل چندانی به تکمیل کردن وجه در بخش پیش فروش خودرو ندارند. هر لحظه ممکن است این مشکلات مانند آواری بر سر صنعت خودرو و حتی اقتصاد ایران خراب شود وشوربختانه  این اتقاق کمابیش درحال رخ دادن است و نشان می‌دهد که این نگرانی به مرحله واقعیت نزدیک می‌شود.

دولت سیزدهم در راستای تغییر فضای کسب و کار بکوشد

این کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت آینده باید ابتدا در راستای تغییر فضای کسب و کار تلاش کند. از طرفی ثبت یک شرکت جدید در صنعت خودرو در وضعیت کنونی بازار یکی دو سال زمان می‌برد‌.

داخلی سازی؛ تولید را از مقیاس‌پذیری خارج کرده است

وی بیان کرد: بزرگترین چالش صنعت خودرو وجود توهمی است که می‌گوید باید تمامی قطعات خودرو را خودمان تولید کنیم. متاسفانه این طرز فکر، تولید از مقیاس پذیری خارج کرده است. زیرا تمامی توجه‌ها، صرفاً بر تولید داخل متمرکز شده است بازار به لطف محدودیت‌های تعرفه‌های و گمرکی عملا تعطیل است. به همین منظور آنچه که قرار است در داخل کشور تولید و عرضه شود، از حالتی که بخواهد به نقطه سربه‌سر اقتصادی تولید مقیاس پذیری خود برسد خارج‌ شده است.

سیاست‌گذاری‌های کلان به سمت تولید‌خودرو در مقیاس جهانی حرکت کند

زاوه خاطرنشان کرد: برای اینکه این شرایط در صنعت خودرو ایران تغییر کند، باید قوانین و سیاست‌گذاری‌های کلان به گونه‌ای اصلاح شود که به سمت تولید خودرو در مقیاس جهانی حرکت کنیم.

بازار داخلی خودرو باید مستقل از بازار تولید آن باشد‌

وی‌ با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید دو یا سه مدل خودرو با تیراژ یک میلیون دستگاه تولید و به کشورهای دیگر صادر کنیم. به اعتقاد من، بازار داخلی خودرو باید مستقل از بازار تولید آن باشد‌. از طرفی‌ این امکان وجود داشته باشد که هر فرد هر خودرویی که دوست دارد را خریداری کرده و سوار شود. این ایده باید در کوتاه مدت به اجرا برسد؛ زیرا وضعیت بازار مصرف خودرو بسیار وخیم است و‌ از لحاظ تولید خودرو نیز با مشکل مواجه هستیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *