قطعات خودرو

زیرساخت خودروهای برقی با الگوی جایگاه‌های CNG

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، اگرچه روند رو به رشد پیامدهای ناگوار تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان بسیاری از کشورها را به سمت توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی برای کاهش مصرف سوخت فسیلی سوق داده است، اما بازار خودروی ایران هنوز آمادگی لازم را برای گسترش استفاده از آن دریافت نکرده است. محصولات البته؛ در طرح جدید واردات خودرو، علی رغم تاکید قبلی، سهم خودروهای برقی بسیار ناچیز است. این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو و بازار معتقدند در زمینه واردات خودروهای برقی; این کشور فاقد زیرساخت برای استفاده گسترده از وسایل نقلیه الکتریکی است.

 

محمد بیاتیان، کارشناس صنعت خودرو، عضو کمیسیون صنعتی مجلس نهم، «به وعده‌های دولت در خصوص عرضه گسترده محصولات با کیفیت خارجی اشاره می‌کند» که می‌تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو در کشورهای پیشرو جهان به عنوان صنعت پیشرو محسوب می شود و سرمایه گذاری در این بخش را نمی توان به راحتی نادیده گرفت، افزود: هر چند صنعت خودرو نتوانسته توجه مسئولان دولتی و مصرف کنندگان نهایی را به خود جلب کند. این نارضایتی به عوامل زیادی بستگی دارد و در این مرحله چاره ای جز حمایت از این صنعت وجود ندارد.زیرا سرمایه گذاری در صنعت خودرو باید محقق شود و نتیجه آن برای مردم ملموس باشد.بنابراین اگر بخواهیم به صنعت خودرو بپردازیم. یک صنعت مبتنی بر واقعیت، این صنعت را نمی توان رها کرد یا تعطیل کرد.”
وی تصریح کرد: متأسفانه امروز ما نه تولید کننده، نه مصرف کننده، نه ملت و نه دولت هستیم. اما در عین حال نمی توان از صنعت خودرو چشم پوشی کرد و فقط برای آن خط و نشان کشید و گفت ما دیگر خودروی داخلی نمی خواهیم و تمام خودروهایی که نیاز داریم باید وارد شود.
بر اساس سیاست دولت طی سال گذشته واردات خودرو با اولویت خودروهای برقی آزاد شد. روند اجرای دستورالعمل واردات خودرو به کشور تا چه اندازه در راستای اهداف دولت در این دوره بوده است؟
در طرح جدید واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی بسیار کمتر از بنزین خواهد بود زیرا نقش مهمی در کاهش آلاینده های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت فسیلی دارند. همانطور که در مورد خودروها که تحت طرح واردات جدید هستند، گمان می رود که تعرفه خودروهای بنزینی بسته به حجم موتور و مصرف سوخت حدود 45 تا 70 درصد باشد، اما تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی تنها 10 درصد است. و البته قول صدور مجوز برای واردات خودروهای برقی بدون تعرفه به منطقه. به صورت رایگان ارائه می شود. اگرچه بر روی کاغذ حمایت قانونی کافی برای واردات خودروهای برقی به کشور وجود دارد، اما با توجه به اینکه ایران به شدت در زیرساخت استفاده از این خودروها کمبود دارد و تقریباً هیچ ایستگاه شارژ خودروی برقی در کره وجود ندارد، در واقعیت وجود دارد. هیچ محدودیتی برای خودروهای برقی وجود ندارد حمایت قانونی به مرحله ای رسیده است اما هنوز اجرایی نشده است و انتظار می رود با آزادسازی جدید واردات خودرو سهم کمی به واردات خودروهای برقی اختصاص یابد.
کدام سازمان یا نهاد مسئول توسعه زیرساخت های مورد نیاز برای حمایت از خودروهای برقی از سوی متقاضیان است؟
به گفته وزیر صمت، بر اساس اجماع وزارتخانه‌های نفت و صمت و شهرداری تهران، باید گام‌های اساسی در احداث جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت برداشته شود. در گذشته که از خودروسازان خواسته می شد خودروهای گازسوز بسازند، خودروهای دوگانه سوز اولین خودروهایی بودند که به تعداد زیاد در کشور تولید می شدند، اما از آنجایی که زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از این خودروها یعنی پمپ های CNG کافی نبود. در کشور، بسیاری از متقاضیان مایل به خرید این خودروها نبودند . اما بعدها که جایگاه‌های CNG در ایران توسعه یافت، افراد بیشتری تمایل به خرید خودروهای دوگانه سوز داشتند و به تدریج استفاده از این خودروها در کشور رایج شد. با توجه به اینکه در حال حاضر دنیا به سمت کاهش مصرف سوخت های فسیلی پیش می رود و بسیاری از کارخانه های خودروسازی در کشورهای پیشرفته به تولید انبوه خودروهای برقی روی آورده اند و قطعاً صنعت خودروسازی داخلی ما در آینده محصولاتی از این بخش معرفی خواهد کرد، دولت و شهرداری ها نیاز دارند. برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این خودروها، به دنبال ایجاد ایستگاه‌های شارژ عمومی و اتصالات برقی مناسب در پارکینگ‌های خصوصی است تا در سال‌های آینده شاهد افزایش تمایل مردم به خرید خودروهای برقی در منطقه باشیم. کشور.
در شش سال گذشته، سیاست‌های صنعت خودروسازی، شرکت‌های فعال در این حوزه را به زیان انباشته و کاهش کیفیت محصولات تولیدی سوق داده است. چه اقداماتی می تواند برای برآوردن انتظارات طرفین عرضه و تقاضا موثر باشد؟
معتقدم این صنعت علاوه بر مشکلاتی که صنعت خودرو را فلج کرد، می توانست در سایر زمینه ها نیز نقش موثری داشته باشد. واضح است که برخی فعالان بازار و حتی بوروکرات ها معتقدند واردات خودرو برای کشور بهتر از سرمایه گذاری در این صنعت است. در حالی که این موضوع از منظر حرفه ای دقیق نیست، اما شرایط ممنوعیت صادرات ایران، فروش خودرو و تامین قطعات یدکی را برای خودروسازان خارجی با مشکل مواجه می کرد و علاوه بر این، این کار فرصت های شغلی در صنعت خودرو را برای خارجی ها ایجاد کرد. برای رفع نارضایتی ها در بازار خودرو، وزارت کشور باید بر تولید داخلی تمرکز کند. امروزه اگرچه تولید برخی از مدل‌های خودرو در کشور سابقه طولانی دارد، اما تولید همچنان از وابستگی بیرونی بخش‌ها رنج می‌برد و در آغاز دور جدید، کمتر کسی داستان نقص خودروها را فراموش کرده است. تحریم ها در دهه 90. بنابراین ساخت داخلی باید عمیق تر شود. البته این سیاست به معنای جلوگیری از واردات نیست، بلکه به معنای انتقال فناوری و تاکید بر تولید ملی است.
برخی از فعالان بازار خودرو تفاوت قیمت محصولات خودروسازان جهان در بازارهای کشور با قیمت آنها در بازارهای کشور را ناشی از نرخ تعرفه گمرکی می دانند. به نظر شما آیا برای کاهش التهاب در بازار خودرو لازم نبود که دولت رژیم نرخ تعرفه را زودتر تغییر دهد؟
در رابطه با مقایسه های انجام شده توسط مردم بر روی قیمت خودروهای وارداتی و بازارهای خارجی، باید توجه داشت که این مقایسه ها بسته به متغیرها و شاخص های اقتصاد کشور از جمله هزینه های اضافی انجام می شود که برخی از آنها در اختیار خریداران قرار نمی گیرد. و دولت علاوه بر این، کنترل این هزینه ها برای حمایت از تولید داخلی کاملا ضروری است. معتقدم باید برنامه ریزی لازم برای افزایش سطح تولید داخلی با انتقال فناوری و دانش روز و کاهش هزینه ها انجام شود و در حال حاضر مهمترین قدم تعمیق طراحی داخلی خودرو و قطعات آن است. که بتواند با صنعت خودرو به سطحی برسد که بتواند در بازار رقابت کند. برای رقابت در سطح جهانی. .

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *