قطعات خودرو

زیکر ۰۰۱ با باتری کانتمپ و توان پیمایش ۱۰۳۲ کیلومتر روانه بازار شد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، به نظر می‌رسد خودروساز نوپای زیکر موفق شده با همراهی بزرگ‌ترین باتری‌ساز جهان، CATL، خودرویی برقی با توان پیمایش ۱۰۳۲ کیلومتر بسازد.

زیکر به‌عنوان زیرمجموعه برند مشهور جیلی، تحویل نخستین دستگاه‌های مدل تازه ۰۰۱ به مشتریان را آغاز کرده است. این خودرو به باتری‌های شرکت «کانتمپ امپرکس» یا «CATL» با نام «کیرین» مجهز شده و روی کاغذ، بیشتری برد را در میان خودروهای الکتریکی چین و جهان دارد.

باتری زیکر ۰۰۱ یک واحد لیتیوم‌یونی ۱۴۰ وات ساعتی به شمار می‌رود که بر پایه چرخه رانندگی CLTC می‌تواند با هر بار شارژ کامل، خودرو را تا ۱۰۳۲ کیلومتر حرکت دهد. این رقم برای یک خودروی درون‌سوز معمولی هم تحسین برانگیز محسوب می‌شود اما باید درنظر داشت که چرخه رانندگی چین، CLTC، بسیار خوش‌بینانه است. حاصل تست عمر باتری این خودرو تحت نظر EPA و با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت کاملا نامشخص است. اگر زیکر ۰۰۱ بتواند در دنیای واقعی تا ۸۰۰ کیلومتر مالکانش را پشتیبانی کند، به یکی از خوش‌عمرترین باتری‌های صنعت خودرو مجهز شده است.

زیکر در میانه سال ۲۰۲۲ وعده دست‌یابی به مسافت قابل‌پیمایش بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را داد و حال با فرارسیدن نیمه دوم سال ۲۰۲۳، موفق به عملیاتی‌کردن وعده خود شده است. باتری بزرگ و تازه زیکر ۰۰۱ درکنار دو نمونه ۸۶ و ۱۰۰ کیلووات ساعتی دیگر، سه انتخاب را برای مشتریان این برند فراهم خواهند کرد. متاسفانه کانتمپ تنها تعداد محدود هزار عدد از باتری‌های کیرین را می‌سازد که موجب تولید محدود زیکر ۰۰۱ با برد طولانی تا زمانی مشخص خواهد شد.

استفاده از باتری کیرین تنها برای نسخه دیفرانسیل عقب زیکر ۰۰۱، WE، دردسترس است و خریداران نمونه‌های ME و YOU با سیستم چهارچرخ محرک به انتخاب از میان باتری‌های ۸۶ و ۱۰۰ کیلووات ساعتی محدود می‌شوند. باتری ۱۴۰ وات ساعتی کانتمپ به‌شکل چشمگیری از نمونه ۱۰۰ کیلووات ساعتی گران‌تر است. در ادامه لیست قیمت مربوطه را مشاهده خواهید کرد:

نسخه قیمت (دلار) گستره پیمایش (Km)
زیکر ۰۰۱ WE (دیف عقب، باتری ۱۰۰KWh) ۴۲,۷۵۰ ۷۴۰
زیکر ۰۰۱ WE (دیف عقب، باتری کیرین ۱۴۰KWh) ۵۷,۴۲۶ ۱,۰۳۲

بنابراین به ازای ۲۹۰ کیلومتر مسافت قابل‌پیمایش اضافه (یعنی ۳۹ درصد مسافت بیشتر) قیمت باتری ۴۰ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر هر کیلووات ساعت ظرفیت باتری ۳۶۷ دلار قیمت خورده است.

باتری کانتمپ کیرین نسل سوم محصولات بر پایه سیستم CTP (سلول به بسته) این شرکت به شمار می‌رود که برای دستیابی به چگالی بیشتر انرژی، احتمالا از سلول‌های لیتیوم منشوری تشکیل شده‌اند (LFP یا NCM شیمیایی)؛ به این ترتیب، نمونه NCM می‌تواند تا ۲۵۵ وات ساعت بر کیلوگرم انرژی ذخیره کند.

تولید انبوه این محصول در ماه مارس سال جاری میلادی آغاز شد و به استناد از رسانه‌های چینی، نخستین‌بار در مینی ون زیکر ۰۰۹ استفاده شد که یک ماه بعد به دست مشتریان رسید. بر اساس ادعای سازنده و بر پایه چرخه رانندگی CLTC، مینی ون ۰۰۹ که به باتری ۱۴۰ کیلووات ساعتی مجهز شده است، می‌تواند با هر بار شارژ کامل ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. نمونه استاندارد این ون کوچک نیروی خود را از باتری کوچک‌تر ۱۱۶ کیلووات ساعتی با توان پشتیبانی ۷۰۲ کیلومتری می‌گیرد.

نظر شما درباره پیشرفت صنعت چین در حوزه نوظهور خودروهای برقی چیست؟ آیا چین پرچمدار آینده این صنعت خواهد شد؟

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *