قطعات خودرو

سایه گرانی و رونق فروش کالای قاچاق در بازار لوازم یدکی

قطعه نیوز: افت و خیز و نوسان ارز، بازار لوازم یدکی را هم تحت تاثیر قرار داده است به نحوی که بازار لوازم یدکی در ۹ ماهه اخیر چندین بار جهش های شوک آور قیمت ها را شاهد بوده است که منشاء چنین جهش‌هایی به نوسانات نرخ ارز، مافیای داخلی و نوسان قیمت مواد اولیه بر می‌گردد.

به گزارش قطعه نیوز : علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به اینکه نوسانات قیمت دلار عاملی شده تا فروش قطعات یدکی نیز در بازار با رشد قیمت روبرو شود، افزود: قیمت انواع قطعات نسبت به هفته گذشته شاهد ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بوده است.

وی با اعلام اینکه در قطعات وارداتی هر کس به صورت روزانه قیمتی را برای کالاهای خود اعلام می‌کند، افزود: در قطعات داخلی نیز اعلام بهانه‌های مختلف در افزایش قیمت مواد اولیه عاملی شده تا آنها نیز رشد قیمت را در کالاهای خود اجرایی کنند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اعلام اینکه قیمت برخی از قطعات به صورت روزانه و حتی ساعتی اعلام می‌شود، تصریح کرد: انژکتور، دیسک صفحه و کلا قطعات وارداتی به صورت روزانه و ساعتی قیمت‌گذاری می‌شوند.

نیک آیین با تاکید براینکه وضعیت بازار به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست، افزود: در هفته های اخیر رکود در خرید و فروش ها وجود داشت و هرکس فقط به قید ضرورت و نیاز اقدام به خرید قطعات می‌کرد اما امروز فروشنده‌ها تمایلی به فروش نداشته و از ان طرف خریداران در تامین نیاز خود با افزایش قیمت بالایی روبرو شدند به نحوی که اگر کسی نیاز ضروری برای خرید قطعات داشته باشند باید قیمت بالایی را پرداخت کند.

کسری نیز به عنوان یکی از فروشندگان لوازم یدکی به قطعه نیوز می گوید: بخشی از این کالاها در گمرکات رسوب و ترخیص نشده است. برخی از لوازم یدکی هم به دلیل اینکه در داخل کشور تولید می شوند، اجازه ورود ندارد. این موضوع موجب شده که قاچاق کالاهای مشابه خارجی رونق بگیرد و البته با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر در بازار خرید و فروش برسد. به عنوان نمونه در ایران لنت ترمز تولید می شود و واردات آن ممنوع است اما اگر کمی در بازار جستجو کنید می توانید به راحتی لنت خارجی هم پیدا کنید. البته قیمت بسیار بالاست.

وی معتقد است: تولید کنندگان ایرانی به مواد اولیه نیاز دارند و وقتی یکی از مواد مورد نیازشان کمیاب یا گران می شود، نمی توان توقع داشت که قیمت کالای تمام شده ثابت بماند. مسلم است که در این شرایط قیمت برای مصرف کننده هم بالا می رود.

به گفته فروشندگان لوازم یدکی خودرو ، سرسیلندر ۴۰۵ را در تیرماه همین امسال به قیمت یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان از شرکت خریداری می‌کردیم و آخرین خریدمان به ۲ میلیون ۴۵۰ هزار تومان هم رسیده است. سرسیلندر کامل هم در تیرماه ۳ میلیون ۷۰ هزار تومان برای ما فاکتور می شد و به تازگی با قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در فاکتور ثبت شده است.

محمدی نیز که سابقه چندین ساله در فروش لوازم یدکی خودرو دارد با گلایه از بلاتکلیفی بازار در قیمت ها و عرضه کالا به قطعه نیوز می‌گوید: سوپاپ موتور  پژو ٤٠٥ طي يك هفته از قيمت هر دست ٣٦٥ تومان به ٤٣٠ تومان رسیده است. دسته موتور دو سرپيچ تيپ٥ هم طي يك ماه از ١٤٠ تومان به ٢٢٠ تومان افزایش یافته است و البته اینها تنها نمونه هایی است از آنچه در این بازار در حال رخ دادن است. تصور کنید که ما که فروشنده هستیم با چنین قیمت هایی لوازم یدکی را می خریم و مسلم است که خریدار باید پول بیشتری بابت آن بپردازد.

البته بازار لوازم یدکی متفاوت از سایر بازارهاست و خریداران این بازار یا خرده فروشان هستند و یا کسانی که برای خودروهای شخصی نیاز به این وسایل دارند. بازار لوازم يدكي در بدترين حالت يک روند يكنواخت دارد و  روند ثابتی را به لحاظ مشتری طی می کند. این بازار مشتری فیک ندارد ولی می تواند دلال هایی را هم در خود جای دهد. دلال هایی که همان کالاهای قاچاق را دست به دست می چرخانند یا کسانی که قطعات دست دوم را در بازار خرید و فروش می کنند. قطعات دست دوم در واقع قطعات ماشین های اوراقی است که از قبرستان خودروها وارد بازار می شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *