قطعات خودرو

سایپا دانش‌بنیان می‌شود

به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، محمد علی تیموری در مصاحبه با برنامه “رویداد” ابتدا به تاکیدات رهبری مبنی بر کیفیت نازل خودروهای داخلی با وجود قیمت بالا اشاره کرد و گفت: فرمایش رهبری در باب کیفیت ناظر بر بقای این صنعت است.

جدا از این که رهبری درباره نارضایتی مردم سخنانی را ایراد فرمودند، بنده به عنوان کسی که در یک کارخانه خودروسازی حضور دارم، فرمایشات ایشان را باید برای بقای این صنعت سرلوحه قرار دهم.

وی معتقد است هیچ صنعتی در دنیا بدون داشتن کیفیت، قیمت مناسب و تحویل به موقع، بقا نخواهد داشت.

تعهد سایپا به مردم

تیموری که از دو هفته گذشته در گروه خودروسازی سایپا مستقر شده است، گفت: نخستین کاری که پس از فرمایش روز گذشته رهبری انجام دادیم، تشکیل اولین جلسه هیئت مدیره بود و همه اعضای هیئت مدیره به کیفیت، قیمت و تحویل به موقع متعهد شدند.

وی کیفیت و قیمت مناسب را نیازمند بستری به نام “تولید اقتصادی” دانست و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به کیفیت و قیمت مناسب باید تولیدی اقتصادی داشته باشیم و باید تمرکز بر 200 هزار خودرو در سال باشد؛ خاصه محصولاتی که بتوان آن ها را در تیراژ بالا به مردم عرضه کرد.

به گفته مدیرعامل گروه سایپا حسن این رویه این است که زنجیره تامین از انجام هزینه های اضافی بر صنعت قطعه سازی ممانعت می کند؛ در این صورت تولید پیوسته بوده و موجب ارتقای کیفیت خواهد شد.

این رویه در تمام دنیا اجرایی شده و شرکت های خودروسازی کشور به خصوص ایران خودرو و سایپا نیز باید بدین سمت حرکت کنند.

واردات هنر نیست

تیموری با بیان این که واردات خودرو هنر نیست؛ چراکه ظرفیت جذب نشده‌ی خودروسازان خارجی خریداری و در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار می گیرد، گفت: تفکر ما نخست اشتغال زایی و تولید محصولی با کیفیت است؛ چراکه اشتغال با هر قیمتی پذیرفتنی نیست.

همچنین کسانی که خودرو را وارد می کنند، نرخ تعرفه گمرک را بر اساس ارز 4200 تومانی محاسبه می کنند و لذا تعرفه‌ی 15 درصدی به آن ها تعلق می گیرد نه 100 درصد.

وی همچنین تاکید کرد: در سیاست قیمت گذاریِ خودروی وارداتی، هیچگاه نمی توان قیمتی مشخص برای مشتری تعیین کرد بلکه قیمت بر اساس کشش بازار از سوی واردکننده انجام می شود.

تیموری با این ادعا که شخصا می تواند از تمام قوانین کشور استفاده کرده و مبادرت به واردات خودرو کند، ادامه داد: تاجران و واردکنندگان خودرو سهم زیادی در خریدِ سربارهای جذب نشده خودروسازان خارجی دارند؛ ولی خودروساز داخلی سربار را به سمت تولیدِ داخل سوق می دهد.

لذا تعرفه های گمرکی باید برای هر دو یکسان باشد؛ چراکه خودروسازان داخلی نیز مجبور هستند بخشی از قطعات اکترونیکی را از خارج تهیه کرده و لاجرم تعرفه گمرکی می پردازند.

استقبال از شرکت های دانش بنیان

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال رادیو گفت‌وگو مبنی بر بی توجهی صنعت خودروسازی به شرکت های دانش بنیان، گفت: روز گذشته یکی از سخنرانان، مدیرِ یک شرکت دانش بنیان در حوزه الکترونیک در کیش بود. بنده با ایشان تماس گرفتم و درخواست کردم ای سی یو خودرو را برای سایپا تولید کند.

شرکت های دانش بنیان دارای یک نقطه قوت و ضعف هستند؛ نخست این که دانش محور و خلاق بوده ولی نقطه ضعفی ناظر بر کوچکی و از بین رفتن دارند.

تیموری با بیان این مطلب افزود: تیراژ این شرکت ها باید بر مبنای اقتصادی شدن باشد و بنده از تمام این شرکت ها استقبال خواهم کرد؛ چنان چه ظرف 10 روز گذشته با بالغ بر 10 شرکت تماس گرفتم و پیشنهاد دادم در قالب یک شرکت تعاونی وارد عمل شوند.

وی در این راستا از معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز درخواست کرد پارک های فناوری را در قالب شرکت های تعاونی مدیریت کرده تا مزیت بالایی دربر داشته باشند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است