قطعات خودرو

سایپا P90 بخریم یا L90؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، سایپا P90 نسخه‌ی ایرانی تندر 90 یا همان L90، محصول شرکت فرانسوی رنو است. بعد از شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا و خروج شرکت‌های فرانسوی از جمله رنو، سایپا تصمیم گرفت رنو لوگان یا همان تندر 90 را ایرانیزه و با برند خودش به بازار عرضه کند، سایپا P90 یا کادیلا، محصول این تلاش است. تلاشی که باید دید تا چه حد می‌تواند در ارتقاء سطح خودروهای ایرانی موفق باشد و در نظر مشتریان ایرانی چه جایگاهی خواهد داشت. شاید در ادامه بتوانیم با توجه به اطلاعات منتشر شده از ماشین، پاسخی به برخی از این سوالات بدهیم.

 

 

کادیلا یا سایپا P90

ماشین جدید سایپا که هنوز هم به طور رسمی عرضه نشده، قرار است تندر 90 را با قدرت و امکانات بیشتر و البته ظاهری جذاب‌تر به ایرانیان ارائه دهد. عکس‌های منتشر شده از این ماشین واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته، برخی می‌گویند کادیلا هر چه باشد از تندر 90 زیباتر است و گامی رو به جلو است و برخی دیگر معتقدند در طراحی این ماشین تناسب و هارمونی رعایت نشده و حاصل کار یک توپ چهل تکه است که به هیچ وجه نمی‌تواند یک ماشین زیبا محسوب شود. نظر شما چیست؟ شاید هنوز نتوان قضاوت دقیقی در این خصوص داشت و شاید بتوان نظری میانه را انتخاب کرد و کادیلا را خودرویی میانه حال دانست که نه آنچنان زیباست و نه آنچنان فاجعه!

 

نمای ظاهری کادیلا

 

 

نمای ظاهری کادیلا

متاسفانه باید گفت کادیلا از نظر فرم ظاهری همان تندر 90 است، اتاق و شاسی آن تغییری نداشته‌اند اما نمای جلویی و عقبی آن تغییرات اساسی کرده است. به نظر برخی متخصصان آن را تبدیل به یک فاجعه‌ی طراحی کرده است اما برخی از مخاطبان و دنبال کنندگان صنعت خودرو معتقدند که می‌شود با اطمینان گفت که نسبت به طراحی تندر 90 برتری زیادی دارد.

 

نمای جلوی کادیلا ترکیبی از جلوپنجره و کاپوت دنا پلاس و چراغ‌های جلوی فیدلیتی و حجم های اغراق آمیزی است که به نظر ما نتوانسته است ترکیب متناسبی را به وجود بیاورد.

 

فضای داخلی و کابین

داشبورد کادیلا شباهت زیادی به تندر 90 دارد با این حال طراحان سایپا از رنو ساندرو نیز ایده برداری یا شاید کپی برداری کرده‌اند و برخی امکانات از قبیل سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی به آن اضافه شده است. به‌نظرتان می‌تواند در فهرست محکم‌ترین بدنه ماشین ایرانی قرار بگیرد؟

 

مشخصات فنی خودرو

کادیلا از موتور ME16 استفاده می‌کند که توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 147 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد و از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل خواهد شد. باید منتظر بود و دید خبری از مدل اتوماتیک این خودرو خواهد شد یا نه؟

 

امکانات و آپشن‌های رفاهی

در نسخه‌ی رونمایی شده از این خودرو امکاناتی مانند شیشه بالابر های برقی، صندلی‌های دستی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم مولتی مدیا دارای مانیتور، آینه های جانبی برقی و کامپیوتر سفری دیده می‌شود.

 

بررسی ویژگی های کادیلا

 

 

امنیت

کادیلا مجهز به ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو ایربگ و سیستم کنترل پایداری ESP و علاوه بر این به دلیل اینکه از همان پلتفرم تندر 90 استفاده می‌کند می‌توان انتظار داشت که از نظر ایمنی در سطح مطلوبی باشد. با این حال باید منتظر عرضه رسمی آن ماند تا از امنیت آن اطمینان حاصل کرد.

 

قیمت

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد قیمت این محصول سایپا در دست نیست اما با توجه به شرایط اقتصادی و تغییراتی که نسبت به تندر 90 در این خودرو به وجود آمده، به نظر می‌رسد سایپا به قیمتی مشابه خودروی قبلی راضی نشود و باید انتظار یک افزایش قیمت محسوس را داشت؛ با این حال نمی‌توان از هیچ چیز مطمئن بود و باید منتظر ماند و دید آیا کادیلا با قیمتی که به زودی شاهد آن خواهیم بود، خواهد توانست با خودروهای هم رده رقابت کند یا نه؟ (مطالعه بیشتر: ماشین پژوپارس دوگانه سوز

 

کادیلا معرفی شد

 

 

بالاخره تندر 90 یا کادیلا?

با توجه به آنچه که گفته شد در کادیلا می‌توان امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تندر 90 یافت، ضمن اینکه از نظر ایمنی نیز برخی مزیت‌ها در این خودروی جدید مشاهده می‌شود، اما در مورد طراحی نمای بیرونی و داخلی آن نمی‌توان چندان خوشبین بود. با این حال این مورد به سلیقه‌ی مخاطبین نیز بستگی دارد، در مورد قیمت نیز هنوز اطلاعات دقیقی در دست نداریم و این فاکتور بسیار مهمی برای تصمیم گیری است، آیا قیمتی که ارائه خواهد شد با امکانات و مزیت‌های گفته شده تناسبی خواهد داشت یا می‌توان همان تندر 90 را با قیمتی کمتر به آن ترجیح داد؟

 

تنها چیزی که می‌توان با اطمینان گفت این است که کادیلا خودروی چندان وسوسه برانگیزی نیست و ارزش هزینه کردن زیاد را ندارد. اما آنچه همه چیز را روشن تر خواهد کرد، تنها بعد از عرضه رسمی این خودرو رخ خواهد داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *