همین چندی پیش بود که وزیر صمت با حضور در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به پرسش نمایندگان مبنی بر چرایی افزایش قیمت خودرو، با پیش کشیدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خواستار تصویب هر چه سریع‌تر آن شد. رضا فاطمی‌امین در برابر انتقاد نمایندگان مبنی بر رشد قیمت خودرو، عملا توپ را در زمین مجلس انداخت و تاکید کرد با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت در بازار خودرو نیز کنترل خواهد شد.

 

 

در واقع از آنجا که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی فعلا مسکوت مانده و در انتظار تصویب در صحن علنی به سر می‌برد، وزیر صمت با طرح دوباره آن به‌نوعی به نمایندگان یادآور شد که آن‌ها نیز سهمی در رشد قیمت دارند.

 

 

به نظر می‌رسد پس از اظهارات وزیر صمت، حالا مجلس شورای اسلامی بابت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه به نوعی تحت فشار قرار گرفته؛ چه آنکه بخشی از افکار عمومی نیز گمان می‌برد به واسطه این طرح، قیمت در بازار خودرو کنترل خواهد شد. اما طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست و چگونه قرار است رشد قیمت در انواع بازارها به‌خصوص خودرو را کنترل کند؟

 

 

از حدودا سه سال پیش، موضوع مالیات جدیدی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در قالب طرح دولت به مجلس ارائه شد. این مالیات البته در دنیا بحث جدیدی به شمار نمی‌رود و سابقه‌ای بسیار قدیمی دارد. در این نوع مالیات که با نام CGT در دنیا شناخته می‌شود، بر سود سرمایه افراد (سرمایه‌هایی مانند مسکن) مالیات اعمال می‌شود.

 

به این نوع مالیات، مالیات ثروتمندان نیز گفته می‌شود و سود ناشی از انتقال اموال غیرمولد را در بر می‌گیرد. در واقع در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.