قطعات خودرو

تهیه سند راهبردی صنعت در دستور کار وزارت صمت قرار دارد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، علی رسولیان امروز در نشست خبری کارنامه شرکت مادر تخصصی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تا پایان آذر سال 1400، با اشاره به دیدار اخیر تولید‌کنندگان با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار به چند تولید‌کنندگان را توصیه کردند که یکی از فرمایشات ایشان تدوین سند راهبردی صنعتی  بود که حتما این موضوع یکی از موضوعات کاری ما و رویکردهای جدی ما در وزارت صمت خواهد بود. 

وی افزود: از مسائل مورد توصیه ایشان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از بهبود فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت‌های موجود صنعت بود که بخشی را انجام داده‌ایم و انشاء الله در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری حتما برنامه‌ریزی انجام خواهد شد. 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌صنعتی با اشاره به طرح‌های عمرانی آماده افتتاح اشاره کرد و گفت: امسال در 31 استان هزار و 143 میلیارد تومان پروژه عمرانی را در قالب 390 پروژه آماده افتتاح داریم که در قالب 228 شهرک ناحیه و منطقه ویژه در حوزه زیرساخت‌های شهرک‌هی صنعتی کمک می‌کند تا بتوانیم خدمات بهتری به فعالین اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی ارائه دهیم. 

رسولیان بیان داشت: در حوزه آب‌رسانی، برق‌رسانی و تصفیه فاضلاب، گاز رسانی و آتش‌نشانی و مخابرات نیز اقداماتی در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته است و حدود 395 طرح صنعتی هم آماده افتتاح است که این طرح‌ها در بخش‌های مختلف صنعت و تولید هستند و امیدواریم که این طرح ها به وضعیت تولید کشور کمک کند. 

وی در مورد آخرین وضعیت عملکردی شهرک‌های ناحیه صنعتی کشور نیز گزارشی اراده داد و گفت: 832 شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور وجود دارد که دارای واحدهای تولیدی فعال است از این تعداد تعداد 501 شهرک صنعتی و 327 ناحیه صنعتی و 4 منطقه ویژه هم فعال است. 

رسولیان بیان داشت: امسال برای تامین زیرساخت های ضروری شهرک‌ها و نواحی صنعتی 6 هزار و 248 میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد تا بتوانیم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم سال گذشته مجموع هزینه‌ها 2 هزار و 578 میلیارد تومان اصلاحی بوده است. 

وی افزود: همچنین موفق شده‌ایم 255 میلیارد تومان نیز از دولت موافقتنامه مبادله کنیم که بخشی از آن تخصیص یافته است و امیدواریم بقیه نیز تخصیص یابد تا در زیرساخت‌ها این اعتبارات را هزینه کنیم. 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: در مجموع شهرک‌های صنعتی کشور 10 هزار و 415 مگاوات برق تامین کرده‌ایم و هنوز هم نیاز به تامین برق وجود دارد و کسری ضروری 2 هزار و 372 مگاوات است، امسال بالغ بر 2 هزار مگاوات برق برای ایجاد پست‌های برق با وزارت نیرو مشارکت کردیم تا بتوانیم برق‌های مورد نیاز صنعت را در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی کشور تامین کنیم. 

وی بیان داشت: رویکردی نیز برای تولید برق خورشیدی ایجاد شده است و تفاهمات اولیه با وزارت نیرو انجام شده است و امیدواریم زودتر عملیاتی و اجرایی شود، البته برخی شرکت ها کار را شروع کرده‌اند و در حال ایجاد واحدهای کوچک مقیاس است. 

رسولیان بیان داشت: ایجاد شهرک‌های جدید انرژی خورشیدی در کشور در حال پیگیری است و هم اینکه از فضاهای موجود کشور برای توسعه انرژی خورشیدی استفاده کنیم و برای این کار توافقاتی انجام شده است. 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان داشت: در مجموع در شهرک‌های صنعی کشور 16 هزار 558 لیتر بر ثانیه آب تامین کرده‌ایم و خوشبختانه دو رویکرد جدی هم در این بخش برای تامین نیاز جدی واحدهای صنعتی مدنظر است که یکی استفاده از پساب شهری است تا با دریافت پساب شهری و تصفیه آن آب تامین شود که امسال حدود هزار و 200 لیتر پساپ شهری توافق‌نامه امضا شده است و دیگری نیز این است که بازیافت آب صنعتی موجود شهرک‌ها صنعتی کشور را انجام دهیم تا از این آب در نواحی که مشکل کمبود آب وجود دارد استفاده کنیم. 

وی اظهار داشت: 2 هزار و 23 قرارداد فعال در حوزه‌های پروژه‌های عمرانی وز یرساختی شهرک‌ها داریم و حدود 6 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال اجرا است و متوسط این پروژه‌ها حدود 61 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 

رسولیان بیان داشت: ایجاد هزار واحد کارگاهی نیز قول داده بودیم تا در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شود تا از این طریق کسب و کارهای کوچک تقویت شود تا الان 791 واحد تکمیل شده است و 209 واحد نیز در دست احداث است و تقریبا حدود هزار و 400 واحد هم در دست احداث است. 

وی افزود: یکی از رویکردهای ما این است که بتوانیم اراضی مورد نیاز برای صنعت را فراهم کنیم، در بعضی از شهرک‌های صنعتی با افزایش جدی تقاضا مواجه بودیم که امسال برنامه منظمی پیش گرفته شد و تاکنون حدود 7 هزار هکتار  به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شده است تا بتوانیم زمین مناسب برای بخش خصوصی و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کنیم. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد جدی دولت و وزارت صمت درباره حمایت از ایجاد شهرک‌های خصوصی گفت: پیشنهاداتی را در این زمینه به دولت ارائه کرده‌ایم، الان 97 شهرک خصوصی و غیردولتی از ما پروانه تاسیس گرفته‌اند که برخی در حال ایجاد و برخی نیز بهره‌برداری شده‌اند. 64 شهرک نیز پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند. 

رسولیان بیان داشت: 48 هزار و535 واحد صنعتی و تولیدی در حال بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که این بنگاه‌ها 42 درصد خرد هستند و زیر 10 نفر کارگر دارند و 51 درصد نیز بنگاه‌های کوچک دارند و بین 10 تا 50 نفر کارگر هستند و 5 درصد نیز بنگاه‌های متوسط هستند و بین 5 تا 100 نفر کارگر دارند 2 درصد نیز بالاتر از 100 نفر کارگر دارند که این نشان می‌دهد، بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم بسیار بالایی را در اقتصاد دارد. 

وی افزود: یکی از موضوعاتی که امسال در برنامه‌ها به آن توجه کرده‌ایم این است که کسانی که از ما زمین برای ایجاد واحدهای تولیدی در طول سال‌های متمادی گرفته‌اند به مساله به بهره‌برداری رسیدن آن ورود کرده ایم و 9 درصد در مرحله نصب ماشین آلات هستند. 

رسولیان گفت: 7 درصد در مرحله اسکلت قرار دارند و بقیه نیز در مرحله اسکلت و دیوارکشی و تخصیص زمین هستند که امیدواریم با پیگیری جدی ما به بهره‌برداری برسند. 

وی در رابطه با جلوگیری از سوداگری زمین و واسطه‌گری بیان داشت: تلاش می‌کنیم تا کسانی که بنایی برای ساخت و ساز و تولید ندارند، زمین‌هایشان را پس بگیرند البته رویکرد ما کمک به کسانی است که قصد ساز و دار دارند. امسال 546 مورد پرونده به متراژ 345 هکتار را به محاکم قضایی معرفی کرده‌ایم و بد از محکمه این زمین‌ها آزاد شده است و 334 قرارداد به متراژ 424 هکتار در هیات‌داوری و اختلاف انصراف داده‌اند و مجموعا 884 قرارداد به مساحت 777 هکتار را پس گرفته ایم که این رقم بی‌سابقه است و اگر الان وارد شهرک‌ها شوید با ساخت و ساز کارگاه‌ها مواجه می‌شوید و برای کسانی که زمین‌ها را نمی‌سازند یا خرید و فروش می‌کنند، بلافاصله وارد می‌شویم و مبارزه می‌کنیم. 

رسولیان افزود: یکی از موضوعات و رویکردهای جدی دولت سیزدهم این است که واحدهای راکد احیا شود و لذا واحدهای راکد به شدت در حال کاهش است و نسبت به سال گذشته بیش از 18 درصد واحدهای راکد کاهش یافته است. 

رسولیان در ادامه اظهار داشت: 12 هزار و 607 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی تعطیل است و 6 هزار 814 واحد در داخل شهرک‌ها است که براساس بررسی انجام شده از این تعداد 62 درصد امکان راه‌اندازی مجدد دارند. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار نیز برای احیای واحدهای تولیدی راکد کمک می‌کند. 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: چالش‌هایی که در زمینه واحدهای راکد وجود دارد را شناسایی کرده‌ایم و تقریبا 209 مشکل در 20 عنوان وجود دارد که در سامانه 124 قرار داده می‌شود. 

وی افزود: از ابتدای امسال در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بیرون از شهرک‌ها در حوزه صنعت هزار و 717 واحد راکد احیا شده است و به چرخه تولید برگشته است که بالغ بر هزار واحد آن بعد از استقرار دولت سیزدهم بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال به احیای 2 هزار واحد نیز برسیم. 

رسولیان گفت: بیش از 3 میلیارد دلار صادرات توسط شهرک‌های کوچک و متوسط در داخل شهرک‌های صنعتی ثبت شده است. 

معاون وزیر صمت اظهار داشت: عمده صادرات مربوط به مواد غذایی، کیف و کفش، پوشاک، خشکبار و صنایع فلزی و غیرفلزی است. 

وی بیان داشت: در مجموع امسال 5 هزار و 257 قرارداد واگذاری برای بنگاه‌های اقتصادی داشته‌ایم و زمین واگذار کرده‌ایم. 

وی افزود: تفاهمات بسیار خوبی با چین و آلمان داریم تا شرکت‌های  توانمند را به خارج از کشور ببریم و ارتباطاتی بین بنگاه‌های داخلی و خارجی  ایجاد کنیم تا سطح علمی آنها افزایش یابد و مبادلات کالا با یکدیگر داشته باشند. 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان داشت: ما ظرفیت‌های زیادی در سطح کشور داریم که اگر فعال شود بهتر از سرمایه‌گذاری جدید خواهد بود و لذا این‌ها در حال شناسایی است. 

وی افزود: اولویت در واگذاری‌ها به تولید محصول هم خواهد بود و شرکت‌های های تک و دانش محور را در برنامه داریم تا در اولویت قرار گیرد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث آمایش سرزمین برای ایجاد شهرک‌های جدید نیز در دستور کار قرار دارد و کاری نیز با وزارت راه در حال انجام است تا در جاهایی که شهرک‌صنعتی وجود دارد و نیروی شاغل، در آنجا مناطق مسکونی ایجاد شود و برای کارگران شهرک مسکونی ایجاد شود. 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: ساماندهی لکه‌های صنعتی بخصوص در استان‌ تهران و برخی از استان‌ها نیز جزء برنامه‌های وزارت صمت است. 

وی بیان داشت: شهرک‌های تخصصی یکی از موضوعاتی است که در  دیدار مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد و ما هم پیگیری می‌کنیم تا این شهرک‌ها ایجاد شود. 

رسولیان بیان داشت: در مجموعه نگاه وزارت صمت، نگاه پاسخگویی شفاف است تا همه کسانی که درخواستی دارند از طریق سامانه 124 ثبت کنند و پاسخ بگیرند. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مجموع 10 هزار و 415 مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده و کسری برق 2 هزار و 372 مگاوات است برای امسال نیز افزون بر 2 هزار و 500 مگاوارت برق با وزارت نیرو برای تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارک شده است و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و خورشیدی در دستور کار قرار دارد. 

وی افزود:  قطع برق در شهرک‌های صنعتی مربوط به وزارت نیرو است اما برای حل این مشکل رویکرد ما این است که در شهرکها در تولید برق مشارکت کنیم و برای آن زمین رایگان در نظر گرفته شده و با وزارت نیرو نیز تفاهماتی انجام شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *