قطعات خودرو

سهم بیشتر لاستیک در بازار فروش آنلاین

پس از باتری حالا لاستیک توانسته به سمت سهم بیشتری در فروش آنلاین حرکت کند. این یک حقیقت است که اگر شرکت‌های فروش آنلاین روش‌ها و خدمات خود را مرتباً بهینه سازی کنند. قطعا اقبال بیشتری از سوی مشتری نهایی خواهند داشت. گرفتن سهم بازار بیشترمستلزم جلب اعتماد در قیمت، زمان تحویل، سهولت خرید، خدمات پس از فروش و تطابق مشخصات کالای خریداری شده با محصول تحویلی دارد.
سهم فعلی دیجیتال مارکتینگ لوازم و قطعات خودرو در ایران با خوش بینانه‌ترین برآوردها 2.8 درصد است. باتری،چراغ های لوکس، انواع لامپ، لنت، لوازم جانبی و لوکس به ترتیب بیشترین تعداد درخواست را ثبت کرده‌اند اما لاستیک شانس زیادی خواهد داشت. چون تنوع برند و مدل کمتری دارد و قیمت آن نیز مشخص‌تر است.

در سطح جهانی

به گزارش تایرریویو «tirereview» درحال‌حاضر تا ۱۰درصد مشتریان تایر؛ خرید خود را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌دهند.با گسترش  این شیوه خرید، ‌مردم نیز علاقه  بیشتری به کسب اطلاعات و تحقیق درباره تایر پیدا خواهند کرد. درهمین‌راستا و برای  پاسخ به این نیاز، هرروز اطلاعات بیشتری در فضای مجازی  منتشر می‌شود و همین اطلاعات باعث جذب مشتریان‌ بیشتر خواهد شد. البته خرید اینترنتی تنها به تایر ختم نمی‌شود البته شیوع کرونا نیز باعث شد خریدآنلاین به‌عنوان گزینه قابل‌اعتماد در صنایع مختلف مطرح شود. شیوه‌ای که تا پیش از این سهم چندانی درمقابل فروشندگان سنتی نداشت. 

حال این روند در برخی موارد حتی منجر به دو تا سه برابر شدن خرید آنلاین محصولات سنتی همچون تایر شده است.اگرچه  اقتصاد دیجیتال در حال تبدیل شدن به رقیب اصلی برای کسب‌وکارهای سنتی است اما به باور بسیاری از کارشناسان، درحال‌حاضر هر دو شیوه فروشِ سنتی و آنلاین برای دراختیار  داشتن بازار  لازم است آن هم تا زمانی‌که شرایط اقتصادی بهبود یابد.

البته در عین‌حال می‌توان روند فعلی را جالب و ترسناک دانست. زیرا ازیک‌سو برندهای تایرساز از تصاویر و ویدیوها برای بیان طراحی محصولات جدید خود استفاده می‌کنند که بسیار هیجان‌انگیز است و نشان می‌دهد چه پتانسیلی در پس‌زمینه این صنعت، نهفته است. اما ازسوی‌دیگر از این واقعیت هراس دارند که ممکن است فشار اقتصادی به برخی کسب‌وکارهای سنتی؛ آنها را به مرز نابودی بکشاند. 

حال این روزها با توجه به شرایط کنونی؛ کارخانه‌ها باید صنعت را تشویق کنند با فروشندگان تجارت الکترونیک تعامل بیشتری داشته باشند و درگاه‌های فروش آنلاین خود را باز کنند. اما مشکل اینجاست بسیاری از کارخانه‌ها سعی کرده‌اند استقلال فروش خود را حفظ کنند.  البته اتخاذ این تصمیم باعث می‌شود فروشندگان خُرد توان حضور در فضای مجازی را از دست بدهند.

بنابراین زمان آن رسیده است تا برندهای تایر در محلی حضور پیدا کنند که این محصولات در آنجا خریداری ‌شود تا به جای قیمت‌گذاری کنترلی در بازار، براساس تقاضاوتشویق (در هر دو عرصه دیجیتال و فیزیکی) اقدام به فروش محصولات خود کنند. 

در واقع از قیمت به ‌عنوان ارزش خود در بازار بهره ببرند. در واقع به‌نوعی فاصله بین مشتری نهایی و تولیدکننده کاهش پیدا کند و حتی امکان دریافت بازخورد از مشتری برای تولیدکننده نیز فراهم شود. برای اجرای این روند لازم نیست حتما سازنده دست‌به‌کار شود، بلکه بسترهای فروش آنلاین که در اختیار مشتری‌ها قرار دارد، بهترین روش به شمار می‌روند.

 اَبَرفروشگاه‌هایی همچون آمازون را نمی‌توان به‌عنوان تهدیدی برای صنعت دانست، بلکه آنها بستری را ایجاد می‌کنند تا مشکل ارتباط با مشتری برطرف شود.

در این زمینه می‌توان از صنعت موسیقی الهام گرفت. زیرا چند سال پیش مخاطبان فقط  اقدام به خرید سی‌دی می‌کردند اما با تغییراتی که در این صنعت رخ داد، امروزه به غیر از فروش؛ اشتراک، اجاره و حتی پخش آنلاین موسیقی هم امکان‌پذیر شده است.

تجربه خرید موزیک طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو شد که حالا به نظر می‌رسد در صنعت تایر در حال تکرار است، روند ارتباط مردم با این محصول تغییر یافته است. بنابراین به فروشگاه‌های خشت و آجری توصیه می‌شود ابتدا با مشتری خود ارتباط بیشتری برقرار کنند تا متوجه شوند چه مواردی برای آنها مهم است، سپس شریکی پیدا کنند تا اطلاعات کاملی از آینده فروش دیجیتال در اختیار آنها بگذارد.

اندی چالفسکی، مدیرعامل سیمپل ‌تایر اعلام کرد بهترین دیدگاه این است  که پس از پذیرش تغییر، راهکارهای نوآورانه‌ای را برای کسب نتیجه بهتر جست‌وجو کنید. 

حال این روزها، ‌تغییرات قیمتی در بازار تایر کشور از یک‌سو و گرایش مردم به خریدهای غیرحضوری، ازسوی‌دیگر سرانجام تایرسازان ایرانی را نیز به‌نوعی ملزم به ورود به فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی خواهد کرد. چراکه با از بین رفتن فاصله قیمتی بین بازار و آنچه مصوب شده است، فروش برای تایرسازان مشکل خواهد شد، بنابراین تولیدکنندگان بزرگ باید چاره‌ای برای تغییر رویه فروش و  حضور در بخش آنلاین بیندیشند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است