قطعات خودرو

فعلا بیمه نامه خودروها رسیده

زیان تولید خودرو

خودرویی که فاکتور می‌شود یعنی تجاری سازی شده، کمبود قطعه ندارد و به صورت کامل تولید شده و آماده تحویل شده است. بیمه نامه آن نیز خریداری شده وصادر شده و در حال کنتور انداختن است. اما تحویل نمی شود. چرا؟ چون پلاک نشده است. پس خودروساز مشکلی ندارد و توپ توی زمین شماره گذاری است. گل خورده به حساب مشتری!

درحالی که برخی مشتریان شرکت های خودروسازی از عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی به رغم گذشتن یک‌ماه از زمان مقرر خبر می‌دهند و می‌گویند حتی بیمه‌نامه این خودروها صادر و به آنها تحویل شده است اما انجمن خودروسازان می‌گوید احتمالا دلیل این تاخیر مشکل شماره‌گذاری به‌دلیل عدم واردات و تامین مواد اولیه ساخت پلاک به‌دلیل تحریم‌هاست و هیچ ربطی به خودروسازان ندارد.

این مشتریان با بیان این که اسفندماه سال گذشته اقدام به خرید پژو پارس با موعد تحویل مهرماه سال جاری از گروه صنعتی ایران‌خودرو کردند، گفتند: «بیمه‌نامه‌ این خودروها در آبان یعنی حدود یک‌ماه پیش صادر و به ما تحویل داده شده است اما هنوز خودرو را تحویل نگرفتیم آن هم در شرایطی که مبلغ خودرو را به صورت کامل پرداخت کرده‌ایم ولی همچنان زمان تحویل خودرو مشخص نیست.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که هر روز صحبت‌هایی از ساماندهی بازار و قیمت شنیده می‌شود اما هیچکس از ساماندهی تحویل خودرو به مشتریانی که چندماه برای تحویل خودرویشان منتظر مانده‌اند چیزی نمی‌گوید. این در حالی است که به‌گفته این خریداران، ثبت‌نام برای پژوپارس در اسفند ماه سال گذشته، با پرداخت ۳۹میلیون‌تومان و با موعد تحویل مهرماه ۹۹ بوده، پس از گذشت ۲ماه از موعد آن خبری از تحویل این خودروها نیست.

احمد نعمت بخش احتمال داده و گفته: « به‌نظر من و به احتمال زیاد دلیل این امر، مشکل در شماره‌گذاری است.زیرا به‌دلیل تحریم‌ها ازآنجاکه یک ‌یا دو قطعه و همچنین مواداولیه تولید پلاک ازجمله هولوگرام‌هایی که روی پلاک خودرو نصب می‌شوند، وارداتی است، به دلیل تحریم‌ها در دسترس نیستند، بنابراین می‌توان گفت دلیل عدم تحویل برخی خودروها مشکل شماره‌گذاری است.»

نعمت‌بخش در ادامه از وجود ۲۰هزار دستگاه خودرو آماده بدون پلاک در پارکینگ دو خودروساز بزرگ خبر داد و گفت: «این‌که با  صراحت اعلام می‌کنم مشکل از راهور و شماره‌گذاری بوده، به این دلیل است که درحال‌حاضر حدود ۲۰هزار دستگاه خودرو آماده در پارکینگ هر دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارند که پلاک نشده‌اند.»

البته اگر این موضوع صحت داشته باشد؛ قطعا باید برای آن تدابیری در نظر گرفته شود.مثلاً می‌توان مدت زمان نگه‌داشتن پلاک آزاد در شماره‌گذاری را بیشتر کرد تا در مدت‌کوتاه نیاز نباشد مشتریان برای خرید خودرو بعدی از پلاک جدید استفاده کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است