قطعات خودرو

سود ۱۲۰ درصدي برخي خودروها/ اختلاف عجيب قيمت کارخانه و بازار

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان اتومبيل تهران در مورد دلايل استقبال گسترده مشتريان براي ثبت نام خريد محصولات گروه صنعتي ايران خودرو در مقايسه با ساير شرکت هاي خودروسازي داخلي، گفت: علاوه بر رانت حاصل از اختلاف قيمت مصوب کارخانه و بازار، تنوع سبد محصولات ايران خودرو در رده هاي قيمتي و با آپشن هاي مختلف، ارتقاي کيفيت، شبکه گسترده خدمات پس از فروش، ايمني بهتر و بازارپسندي از جمله دلايل اقبال مشتريان به خريد محصولات اين گروه خودروسازي است.

 

موتمني با اشاره به فاصله قيمت کارخانه و بازار و برخورداري از سود ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدي ناشي از مابه التفاوت قيمت کارخانه و بازار محصولات ايران خودرو، افزود: اين شرايط موجب شده تا حتي برخي افراد که پولي براي خريد خودرو ندارند نيز به دنبال ثبت نام براي کسب سود با فروش حواله خودرو باشند. به نحوي که از ۶ ميليون متقاضي خريد محصولات ايران خودرو در دومين مرحله فروش در سامانه يکپارچه ممکن است تنها ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر خريدار واقعي وجود داشته باشد و بقيه افراد با هدف کسب سود و به دليل کيفيت و خدمات مناسب در اين بخت آزمايي خريد خودرو مشارکت کرده اند.

 

او افزود: تجربه نشان داده که در فاصله سال هاي ۹۴ تا ۹۶ به دليل فاصله قيمتي ۲ تا ۳درصدي نرخ مصوب کارخانه و بازار، تقاضاي چنداني براي ثبت نام خريد خودرو وجود نداشت؛ اما اکنون سود سرشار ناشي از مابه التفاوت قيمت مصوب و بازار موجب شده تا مثلا براي خريد ۱۰ هزار خودرو چند ميليون مشتري ثبت نام کنند.

 

به گفته موتمني قبلا شرکت هاي خودروسازي با استفاده از تبليغات، پرداخت سود بالاتر از نرخ سود مصوب بانک ها و شرايط ويژه براي فروش سعي در جلب نظر مشتريان داشتند و اکنون نيز بايد با رشد عرضه از طريق آزادسازي قيمت خودروهاي داخلي و واردات خودرو به تقاضاي واقعي موجود در بازار پاسخ داده شود تا فاصله قيمت مصوب و بازار خودرو به ۳ تا ۴ درصد کاهش يابد.

 

موتمني تاکيد کرد: وقتي مثلا قيمت مصوب پژو ۲۰۶ تيپ دو حدود ۱۵۰ ميليون و قيمت بازار اين خودرو پرتقاضا ۳۰۰ ميليون تومان است يا قيمت بازار پژوپارس در انواع مختلف از ۱۰۰ تا ۱۸۰ ميليون تومان بالاتر از قيمت مصوب است، به دليل تقاضاي موثر و بازار خوب اين خودروها، ميزان مشارکت در خريد افزايش مي يابد.

 

او افزود: علاوه بر سود حاصل از اختلاف قيمت در مورد علت اقبال به ثبت نام براي خريد محصولات ايران خودرو بايد به تنوع زياد ، خدمات پس از فروش مناسب، دوام و کيفيت و بازار پسندي نيز اشاره کرد.

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان اتومبيل تهران با بيان اين که در سال ۹۶ يک ميليون و ۵۵۰ هزار خودرو توليد و واردات نيز آزاد بود، افزود: اين شرايط موجب شد تا فاصله قيمت مصوب و بازار خودروهاي داخلي در حد ۲ تا ۳ درصد باشد و حتي قيمت بازار برخي خودروها مانند تندر۹۰ اتوماتيک و پارس تندر به کمتر از قيمت کارخانه برسد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *