قطعات خودرو

شاخص لاستیک با ما چگونه حرف می زند؟

احتمالا حتی برخی از رانندگان نیز به این امر واقف نیستند که هر لاستیک دارای شاخصی برای سرعت است. در برخی از کشورها، بزرگراه‌هایی وجود دارد که حداکثر سرعت ماشین هیچ محدودیتی ندارد؛ اما شاخص سرعت با توجه به کیفیت لاستیک در این مواقع اهمیت پیدا می‌کند. قدرت تحمل لاستیک تا سرعت خاصی مشخص است و نباید از آن سرعت فراتر رود. در این صورت، ممکن است لاستیک بترکد و در سرعت بالا، کنترل خودرو آنقدر مشکل است که فاجعه به بار می‌آید. پس باید به شاخص سرعت لاستیک توجه داشته باشید.

از طرفی شاخص‌های دیگری نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا با توجه به کاربرد خودرویتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید و امنیت خودروی خود را هم بالا ببرید.شاخص لاستیک چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

سازندگان تایر خودرو، امروزه پیشرفت زیادی از نظر مواد اولیه و کیفیت لاستیک داشته اند و همین عامل سبب شده است تا لاستیک‌هایی تولید کنند که دارای قدرت تحمل بالای سرعت باشد. با این حال، نباید توجه به شاخص لاستیک را نادیده گرفت.

شاخص سرعت لاستیک در اصل همان شاخصی است که نشان می‌دهد، لاستیک تا چه سرعتی را می‌تواند تحمل کند. این شاخص به صورت عدد و علائم اختصاری دیگری بر روی لاستیک درج می‌شود. رانندگان باید سرعتی متناسب با شاخص لاستیک داشته باشند. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشند که این شاخص برای لاستیک‌های کاملا سالم مد نظر است. به عنوان مثال در صورتی که پنچرگیری انجام شده باشد یا ترک خوردگی ریز بر روی بدنه لاستیک وجود داشته باشد، شاخص سرعت به مراتب کمتر از مقداری است که بر روی بدنه لاستیک وجود دارد.

دلیل استفاده از شاخص لاستیک این است که از بروز اتفاقات ناگوار در سرعت‌های بالا یا در زمان ترمز کردن ناگهانی خودرو جلوگیری کند. این اتفاقات ممکن است در سرعتی بالاتر از آنچه در شاخص لاستیک نشان داده شده است، رخ دهد.

این شاخص، از طریق انجام آزمایش‌های دقیقی به دست می‌آید. شاخص سرعت به وسیله یکی از حروف A تا  Z بر روی جداره تایر خودرو مشخص شده است.آیا شاخص سرعت در لاستیک خودروها متفاوت است؟

هر چند نامگذاری شاخص لاستیک ممکن است در گذر زمان تغییراتی داشته باشد؛ اما دانستن نحوه شاخص گذاری و اطلاعات مربوط به آن، می‌تواند استفاده از آن را راحت تر کند. در حال حاضر شاخص سرعت در انتهای سایز لاستیک مشخص می‌شود. به عنوان مثال 225/50R16 89S را ممکن است بر روی لاستیک خودرو دیده باشید. البته شاخص سرعت و حداکثر سرعت قابل تحمل بر حسب کیلومتر بر ساعت و کاربرد هر لاستیک برای خودروهای مختلف مشخص شده است. این اطلاعات در یک جدول در ادامه مطلب نگارش می‌شود. از این رو برای هر خودرو، باید لاستیک با شاخص سرعت مشخصی را استفاده کرد و این فاکتور در خودروهای مختلف با هم دیگر متفاوت است.

راهنمای شاخص لاستیک مناسب برای انواع خودرو

اگر قصد خرید لاستیک برای خودروی خود را دارید، نه تنها سایز خودرو باید اهمیت داشته باشد؛ بلکه شاخص و حداکثر سرعت مجاز نیز باید مد نظر قرار گیرد. با توجه به جدول زیر، به راحتی می‌توانید شاخص لاستیک خودرو را ببینید و برای خودروی خود، بهترین لاستیک متناسب با آن را خریداری کنید.

شاخص سرعت   حداکثر سرعت قابل تحمل km/h     کاربرد

L        120 خودروهای آف روود و light truck tire

M     130 لاستیک با کاربردهای موقت

N      140

P       150

Q      160 لاستیک‌های زمستانه (با میخ یا بدون میخ)

R       170 لاستیک‌های مناسب وانت و مزدا و خودروهای مشابه

S       180 خودروهای سواری و ون

T       190 خودروهای سواری و ون

U       200

H       210 ماشین‌های سواری اسپرت و کوپه

V       240 ماشین‌های سواری اسپرت و کوپه

شاخص‌های دیگری مانند Z ، Y و  W نیز در برخی لاستیک‌ها دیده می‌شوند. این شاخص‌ها جدیدتر هستند.

اولین بار، پس از شاخص گذاری لاستیک با نمادهایی که در جدول وجود دارد، شاخص سرعت Z رونمایی شد و نشان دهنده لاستیک‌هایی بود که می‌توانستند سرعت را در مقادیر بالاتر از 240 تحمل کنند. با این وجود، حد بالای تحمل لاستیک‌ها مشخص نبود و همین امر نیز سبب شد تا دو نماد Y و W نیز به وجود آیند.

نماد W نشان می‌دهد که سرعت لاستیک حداکثر می‌تواند 270 را تحمل کند و نماد Y نشان می‌دهد که حداکثر سرعت قابل تحمل برای لاستیک، 300 کیلومتر بر ساعت است. معمولا این سرعت در خودروهای اسپرت ورزشی دیده می‌شود. همچنین خودروهایی که در مسابقات رالی استفاده می‌شوند نیز از این گروه هستند.

با توجه به این مطلب، اگر لاستیک دارای شاخص Z باشد، یعنی سرعت آن بالای 240 کیلومتر بر ساعت است و حضور حرف W  نشان دهنده حداکثر سرعت قابل تحمل 300 کیلومتر بر ساعت است. همچنین شاخص Y , Z  در کنار هم، نشان دهنده سرعت بالای 240 و حداکثر 270 کیلومتر بر ساعت برای لاستیک است.

منبع: توربومگ

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است