قطعات خودرو

شارژ فوق‌ سریع گک آیون V الکتریکی؛ ۸۰ درصد در ۸ دقیقه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، گک آیون V الکتریکی جزو محصولات شاخص چینی محسوب می‌شود و به تازگی نیز اخبار مثبتی از آن به گوش می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید تکنولوژی مربوط به خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته اما بسیاری از مصرف‌کنندگان هنوز درباره انتخاب این خودروها دو دل هستند که دلیل اصلی آن به شعاع حرکتی و زمان شارژ مربوط می‌شود.

اگرچه فاکتور شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و حالا لوسید ایر با شعاع حرکتی ۸۳۷ کیلومتری در دسترس است اما درباره زمان شارژ نمی‌توان چنین چیزی را گفت. افراد زیادی ۲۰ تا ۶۰ دقیقه منتظر شارژ ۸۰ درصدی باتری خودروی خود نخواهند ماند. این در حالی است که پر کردن باک یک خودروی بنزینی حدود ۵ دقیقه زمان می‌برد.

 

شارژ سریع و ۸۰ درصدی یک خودروی الکتریکی در  ۵ دقیقه دستاوردی بزرگ خواهد بود و منتقدان این خودروها اصلی‌ترین بهانه خود در انتخاب خودروهای درون‌سوز را از دست خواهند داد. اولین شرکتی که بتواند چنین چیزی را رقم بزند احتمالاً مزیت بسیار بزرگی نسبت به رقبا کسب خواهد کرد. آیا این شرکت می‌تواند گک چین (کمپانی خودروی گوانگژو) باشد؟ با توجه به ویدئویی که کانال یوتیوب Fully Charged منتشر کرده شاید این‌گونه باشد. الیوت ریچاردز از شرکت GBT متعلق به گک در گوانگژو بازدید کرده تا جدیدترین تکنولوژی شارژ بسیار سریع XFC این شرکت را بررسی کند. چینی‌ها مدعی هستند این تکنولوژی می‌تواند ۸۰ درصد باتری گک آیون V را در ۸ دقیقه شارژ کند.

به گزارش پدال و به نقل از insideevs، گک در حال حاضر دو نوع سلول باتری هماهنگ با XFC را عرضه می‌کند که ۳C و ۶C نام دارند. سلول‌های اولی مشخصات ۴۱۴.۴ ولت و ۴۸۰ کیلوواتی و ۵۲۲ آمپری دارند که باعث می‌شود ۸۰ درصد باتری را در ۱۵ دقیقه و ۳۰ تا ۸۰ درصد آن را در حدود ۱۰ دقیقه شارژ کرد.

 

سلول‌های دوم که هنوز در حال توسعه هستند و در ماه‌های آینده عرضه خواهند شد مشخصات ۷۶۹.۶ ولتی و ۵۵۸ آمپری دارند هرچند هنوز میزان شارژ آن‌ها مشخص نشده است. ۸۰ درصد ظرفیت باتری را می‌توان در ۸ دقیقه شارژ کرد و برای شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصدی فقط ۵ دقیقه زمان نیاز خواهد بود.

 

 

کانال یاد شده فقط موفق به تست باتری ۳C در گک آیون V الکتریکی شده اما حتی این تکنولوژی پایین‌تر نسبت به ۶C نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. شارژ باتری در ظرفیت ۲۹ درصدی شروع شده و تنها بعد از گذشت ۱۰ دقیقه میزان شارژ به ۸۰ درصد رسیده است که بسیار سریع خواهد بود. در نظر داشته باشید که تکنولوژی ۶C می‌تواند این زمان را بسیار بهبود بخشد.

 

شاید حالا از خود بپرسید که آیا این تکنولوژی شارژ بسیار سریع به باتری آسیب می‌رساند یا خیر. گک می‌گوید این اتفاق رخ نمی‌دهد و برای اثبات آن باتری را برای ۱ میلیون کیلومتر و بیش از ۱۶۰۰ سیکل شارژ بسیار سریع گارانتی می‌کند. طبق گفته ریچاردز، خود خودرو قطعاً زودتر از باتری مستهلک خواهد شد. این خودروساز چینی مدعی شده باتری موردبحث تنها ۵ درصد تخریب داشته که اگر درست باشد بسیار عالی خواهد بود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *