قطعات خودرو

ماجرای لغو موقت شماره‌گذاری تیبا و سمند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا، هفته گذشته بود که رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: بر اساس ابلاغ سازمان ملی استاندارد، همه مدل‌های سمند و تیبا (جز سمند سورن) به سبب نداشتن ایمنی، دیگر شماره‌گذاری نخواهند شد.

 

 

این در حالیست که پیش از آن (در اوایل خردادماه)، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد از عدم تمدید اعتبار ایمنی سه خودروی سمند، تیبا و تیبا ۲ خبر داد و تاکید کرد: بر این اساس این خودروها شماره‌گذاری نمی‌شوند.

 

 

وی عموم ایراد پرتکرار خودروی‌های سمند و تیبا را در انتقال قدرت در سیستم موتور، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها دانسته که منجر به خروج آن‌ها از فهرست صدور تاییدیه‌های ایمنی، شده است.

 

 

شایان ذکر است که توقف تولید این خودروها، در ابتدای هفته جاری توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مُهر نهایی را خورد و این مقام عالی وزارت صمت ضمن اشاره به ابلاغ توقف تولید تیبا، سمند و پژو SLX ۴۰۵ و احتمالا ساینا، اظهار کرد: پلتفرم این خودروها قدیمی است و امکان ارتقای کیفیت در این خودروها وجود ندارد؛ بنابراین بایستی تولید آن‌ها متوقف شود.

 

توافق وزارت صمت و سازمان استاندارد نیز این است که برای خودروهایی که از پیش ثبت سفارش شده‌اند، تعداد مشخصی در جهت ایفای تعهدات تولید شود و پس از آن تولید این خودروها متوقف شود. تیبا از اواخر تیرماه دیگر تولید نمی‌شود و ثبت‌نام جدید نخواهد شد. تولید دو خودروی دیگر هم یک تا دو ماه دیگر متوقف می‌شود.

 

 

روز گذشته نیز، امید قالیباف-سخنگوی وزارت صمت– در این رابطه اعلام کرد: همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و احتمالا ساینا از ابتدای مرداد ماه متوقف می‌شود و خودروهایی نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S۸ و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آن‌ها خواهند شد.

 

میزان تعهد خودروسازان برای این سه خودرویی که تولید نمی‌شوند در مجموع کمتر از ۵۰ هزار دستگاه است که طبق هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، شماره‌گذاری خواهند شد.

 

 

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که قرار نیست، توقف تولید این خودروها لغو شود؛ بلکه این تعداد تعهد ایجاد شده از پیش، شماره‌گذاری و تحویل خواهند شد و پس از آن دیگر تولید و عرضه این محصولات متوقف خواهد بود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است