قطعات خودرو

شوآف دولت در برقی سازی صنعت خودرو

خودروی برقی

معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که واردات خودرو در اولویت ارزی دولت قرار ندارد جریانی که به رغم وعده ها، این مساله را یادآوری می کند که شاید برقی سازی صنعت خودرو همانند واردات خودرو شوآفی بیش نیست.

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، مسئولان دولتی به خصوص وزارت صمت از چند ماه پیش تبلیغات گسترده‌ای را برای خودروهای تمام‌ الکتریک و برقی‌سازی صنعت خودروسازی آغاز کرده‌ است.

 

بانک مرکزی متعهد شد تا علاوه بر تامین یک میلیارد یورو برای نیاز خودروهای برقی پایتخت، یک میلیارد یورو ارز به منظور واردات خودرو، ون، اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهد.

 

با تغییر در برنامه ارزی دولت، سرنوشت واردات خودروهای برقی چه می شود؟

اما حالا معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام می کند که واردات خودرو در اولویت ارزی دولت قرار ندارد. پیش از این نیز داوود منظور رئیس این سازمان، گفته بود که با توجه به ظرفیت تولید داخل خودرو، اختصاص ارز برای واردات به‌ صرفه نیست.

 

سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا، معتقد است که برای توسعه خودروهای برقی باید در ابتدا چشم‌انداز دو تا سه‌ دهه‌ای در این خصوص تدوین شود، همان جریانی که در سایر کشورها انجام می شود.در توسعه خودروهای برقی، نکته مهم هماهنگی لازم دستگاه های متولی مانند وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی است و در واقع برای عملی شدن این برنامه، این سه دستگاه باید در سند توسعه خودروهای برقی دیده شوند.

 

مدنی با این حال ثبات مدیریت در اجرای توسعه خودروهای برقی را شرط لازم در اجرای این طرح دانست و تاکید کرد: باید برنامه و پروژه ها به نحوی تعریف شوند که با تغییر دولت ها، کماکان ضمانت اجرایی داشته باشند. در جریان واردات خودروهای برقی، تجهیز تاکسیرانی به محصولات پاک و اصرار به توسعه این محصولات بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و زیرساختی کشور، نشان از عدم توجه وزارت صمت به ساختار صنعت خودرو دارد.

 

آیا چینی ها توان انتقال تکنولوژی ساخت برقی ها را به خودروسازان دارند؟

مدنی گفت: در تولید خودروهای برقی با توجه به توافقات اخیر دولت با چینی ها، باید انتقال تکنولوژی صورت گیرد در حالی که چینی ها توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارند. این کشور چندان سنت انتقال فناوری به کشورهای مقصد صادراتی خود را ندارد. تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور همچنان جاری است. ورود فناوری مشمول این تحریم‌ها می‌شود و بعید است که چینی‌ها قصد داشته باشند که با انتقال فناوری تولید خودروهای برقی به ایران، خطر عواقب تحریم‌های ایران را به جان بخرند.

 

در عین حال مدنی معتقد است در تولید خودروهای برقی اگر بخواهیم فقط به چین تکیه کنیم، فقط مونتاژ کار خواهیم بود. بنابراین وزارت صمت با ایجاد بستری برای همکاری طراحان، قطعه سازان و خودروسازان بزرگ دنیا با صنعت خودرو کشور، فضای رقابتی در تولید خودروهای برقی در داخل ایجاد کند تا بتوانیم در تولید محصولات برقی خودکفا شویم.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *