قطعات خودرو

«شینگتو»؛ نسخه چینی سمی‌ تراک تسلا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،در سال‌های اخیر صنعت خودران جای خود را در میان خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین باز کرده است. خودروسازان مطرح و بزرگی مانند دایملر هم در این مدت تلاش کرده‌اند در این صنعت سهمی به دست بیاورند. با این حال برخی خودروسازان تازه‌کار نیز با طراحی و تولید مدل‌های سنگین الکتریکی و خودران روی کار آمدند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تسلا و ریویان اشاره کرد.حال به‌تازگی یکی از تولیدکنندگان چینی از مدل خودران خود رونمایی کرده است. شرکت دیپ‌وی چینی که یکی از زیرمجموعه‌های بایدو است از کشنده‌ای رونمایی کرده که قرار است در بازارهای جهانی سهمی برای خود دست و پا کند. شباهت ظاهری این خودرو با کشنده سمی‌تراک تسلا این تصور را پیش می‌آورد که قرار است این کشنده شینگتو، نسخه چینی تسلای آمریکایی باشد. هر چند این دو خودرو از نظر فنی تفاوت‌هایی با هم دارند اما رقابت آن‌ها در بازارهای جهانی در آینده‌ای نه‌چندان دور قابل پیش‌بینی است.

طراحی کشنده خودران «شینگتو» با همکاری «پینین‌فارینا»

«دیپ‌وی» در چین که متعلق به شرکت «بایدو» غول اینترنتی این کشور است، به تازگی از پروژه‌ای رونمایی کرده که قرار است براساس آن کامیون‌ سنگین هوشمند و خودران شینگتو را رونمایی کند. این کامیون توسط بزرگ‌ترین استودیو طراحی خودرو جهان یعنی پینین‌فارینای اصالتا ایتالیایی در شانگهای طراحی شده است که بر اعتبار آن می‌افزاید. این کامیون‌ خودران قرار است بخشی از نیازهای داخلی و حتی صادراتی چین به کشنده‌های خودران و الکتریکی را تامین کند. دیپ‌وی براساس فناوری رانندگان خودران بایدو، هوش بزرگراهی این خودرو را تامین کرده است که زمان موردنیاز این خودرو را برای ارائه واکنش به 100 میلی‌ثانیه می‌رساند.
آیرودینامک این کشنده خودران در تست‌های انجام شده عدد 0.35 را نشان داده است که می‌تواند انرژی مصرفی را کاهش دهد. باتری‌ به‌کاررفته در این خودرو یک بسته 450 کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ برد 300 کیلومتری را طی می‌کند. این باتری برای رسیدن به شارژ کامل تنها به یک ساعت زمان نیاز دارد و تعویض آن نیز 6 دقیقه زمان می‌برد. کامیون شینگتو به 11 دوربین آنبورد، یک آشکارساز فروسرخ، رادارهای موج میلی‌متری و یک حسگر لیدار مجهز شده است که امکان رانندگی خودران و قدرت تشخیص مسافت فوق طولانی بیش‌از یک کیلومتری را برای آن فراهم می کنند.
باتری به‌کاررفته در این کشنده به دلیل وزن کم و طراحی شاسی شینگتو، پایداری در حرکت و کارکردی آسان را برای این کشنده به همراه دارد. پنین‌فارینا در طراحی داخلی آن نیز کابین هوشمندی را در نظر گرفته تا سطح رفاه و آسایش آن را برای رانندگان کامیون افزایش دهد. این کابین مجهز به دستیار صوتی هوشمند، سامانه اطلاعات سرگرمی با نمایشگر لمسی بزرگ و صندلی‌ها و تختخوابی بسیار راحت است که می‌تواند این کابین را به خانه دومی برای رانندگان آن تبدیل کند.

«شینگتو»؛ نسخه چینی سمی‌ تراک تسلا

«تسلا»؛ رقیب آمریکایی «شینگتو»

شینگتو می‌تواند رقیب چینی مدل‌های آمریکایی مانند تسلا باشد. چند سال پیش تسلا از کشنده سنگین خودران و الکتریکی خود رونمایی کرد و توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. نکته جـــالب این کامیون آن است که می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۵ ثانیه پر کند.
از دیگر ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی این کامیون می‌توان به توانایی بالا رفتن از مسیری با شیب ۵درصد با سرعت ثابت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. کشنده تسلا با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰کیلومتر حرکت کند که این نتیجه‌ خارق‌العاده با کمک طراحی بدنه‌ آیرودینامیک به‌ دست آمده است. باتری این خودرو با هر 30دقیقه شارژ می‌تواند 640کیلومتر را طی کند. در کابین این خودرو نیز مانند سایر رقبا امکاناتی برای رانندگان در نظر گرفته شده اما شگفتی آن صندلی راننده‌ای است که در مرکز کابین قرار دارد. در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. دوربین‌های نصب‌شده در اطراف این کامیون باعث می‌شوند راننده دیگر نگران نقاط کور نباشد. از جمله سیستم‌های ایمنی آن نیز می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *