قطعات خودرو

صنعت خودروسازی یک افتضاح ملی است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از صمت، بیش از صد سال است که ما ایرانی‌ها خود را با ژاپن مقایسه می‌کنیم، حدود ۱۱۰ سال پیش، ناصرالملک، که در دوران قاجار چند سالی هم نایب‌السلطنه بود، جایی گفته: راه سعادت ملت این است که ما هم همان راهی را برویم که امپراتور ژاپن رفت و امروز برای سرمشق مللِ غافل و خواب‌آلوده هیچ نمونه‌ای بهتر از ژاپن نیست. اما چه شد که ژاپن، ژاپن شد و ایران، ایران ماند؟ معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: اقتصاد و صنعت در کشور ما هم زمان با اصلاحات میچی در ژاپن شروع شد، اما اینکه چرا ژاپن به آن سطح از پیشرفت در حوزه صنعت خودروسازی رسید و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم ریشه‌های متعددی دارد.

یک بخش کار این است که در حوزه فن آوری، صنعت خودروسازی ما نتوانسته است هم گام با دیگر بخش‌ها رشد پیدا کند از دیگر سو بحث تحریم‌ها هم مزید برعلت بود ومانع انتقال فن آوری پیشرفته به حوزه صنعتی ما شد. علاوه بر این مقولات متاسفانه ما در صنایع داخلی کشور دست های پشت پرده یا همان مافیا را می بینیم. زیرا تولیدات ما نه کیفیت لازم را دارند و نه قیمت آن‌ها رقابتی است. اگر می‌خواهیم صنعت ما همانند دیگر کشورهای توسعه یافته صنعتی رشد کند چاره‌ای نداریم جز اینکه تعاملات ما با جهان بیرون، تعاملاتی اصولی باشد که تا این لحظه اتفاق نیفتاده است.

وی افزود:محدودیت‌هایی نظیر بحث اینفرااستراکچرها مخصوصا در حوزه آب را هم باید به عوامل بازدارنده‌ای که مانع توسعه صنعت در کشور ما شده است اضافه کنید.

سعیدی اضافه کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که در بسیاری از صنایع نظامی و دفاعی به سطح قابل قبولی از پیشرفت رسیده‌ایم، زیرا با یک رویکرد انقلابی در آن حوزه ها کار شده است. اما در دیگر حوزه ها چون رانت وجود دارد و انحصار وجود دارد باعث شده است که به توفیقات چندانی نائل نشویم که نمونه مشخص آن صنعت خودروسازی ما است که افتضاحی ملی است. در ۹۳% موارد ایربک‌ها در خودرو های ما باز نمی شود. این وضعیت مرزهای تراژدی را هم رد کرده است. مسئولان خودروسازی ما و این مافیای داخلی با بی شرمی تمام اعلام می‌کنند زاویه تصادف باید جوری باشد که ایربک‌های ما باز شود. این توهینی به شعور انسانی است و نشان می‌دهد در صنعت خودرو سازی فاصله‌ای معنا دار یا فاصله‌ای نجومی با کشور‌های متوسط دنیا داریم.

بزرگترین دلیل فساد در صنایع

نماینده مردم چابهار ادامه داد: مسلما ایجاد رانت و انحصار می تواند بزرگترین دلیل بر فساد یک صنعت باشد که شما این وضعیت را در صنعت خودرو سازی کشور به عینه می‌بینید. اما این نکته که از لژیونر ها و از مدیران خارجی استفاده کنیم باید اشاره کنم که ما در دهه ۴۰ وقتی شاهد جهش صنعتی بودیم آن اتفاق را با بسیاری از صنعتگران داخلی خود رقم زدیم. ما در این حوزه از بسیاری کشورها کم نداریم اما آنچه که مهم است تزریق روحیه انقلابی و جهادی است که متاسفانه وجود ندارد.

نماینده مجلس یازدهم در پایان بیان کرد: در حوزه صنعت خودروسازی هر گونه نگاه یک سویه به توسعه می‌تواند منجر به ضد توسعه شود مخصوصا در توسعه‌های صنعتی، وقتی شما نگاه زیست‌محیطی و نگاه اجتماعی نداشته باشید دیگر مولفه‌های توسعه پایدار را ندارید.

اینجا است که ما شاهد یک فاجعه انسانی هستیم نظیر آنچه که امروز در چابهار اتفاق می افتد. در حوزه پتروشیمی می‌بینید که در عسلویه چه اتفاقاتی رخ می دهد. برخی از متولیان طرح های توسعه صنعتی چون مطلقا نگاه اجتماعی و زیست محیطی ندارند عملا آنچه که اتفاق افتاده است به جای اینکه باعث ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در منطقه‌ای شود دقیقا اتفاقی عکس را رقم زده است لذا یکی از شاخصه‌های عدم توسعه در کشور ما عدم توجه به مولفه‌های اجتماعی و مولفه‌های زیست محیطی است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است