قطعات خودرو

به خطر افتادن چند هزار شغل نزديک تهران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، رئيس اتحاديه آهنگران و صنعت گران خودرو تهران از ورود سازمان بازرسي به موضوع شهرک ثامن خبر داد و گفت: خوشبختانه با پيگيري‌ هاي متعدد و داشتن مستندات مهم، سازمان بازرسي در جريان کار و موارد مهم پرونده قرار گرفت.

 

محمدجواد برازنده، رئيس اتحاديه آهنگران و صنعت گران خودرو تهران با بيان مطلب فوق بيان کرد: قرار بود در شهرک ثامن -جاده خاوران- کسبه صنف لوازم مستعمل مشغول بهکار شوند، اما حالا وضعيت نامعلومي دارد. دو هفته قبل جلسهاي با حضور فرماندار شهرري، نماينده وزارت صمت و نماينده جهاد کشاورزي تشکيل شد و بازرس ويژه استاد تهران وعده رسيدگي به پرونده در سريعترين زمان ممکن را داد.

 

وي درباره شهرک ثامن در جاده خاوران اظهارداشت: سال ۹۲ بود که اتحاديه وقت وسايل مستعمل(اوراقيها)، اعضا و کسبه اين اتحاديه را به دليل اينکه اينگونه مشاغل براي شهر تهران آلودگي ايجاد مي کنند، ملزم کرد تا تهران را ترک کنند و به شهرکي که هنوز کار ساخت آن آغاز نشده بود بروند؛ يعني شهرک ثامن به مساحت ۲۰ هکتار در جاده خاوران. جلسات مختلفي در آن زمان برگزار شد و خروجي تمام اين جلسات صورتجلسه اي ۲۰ بندي شد که سازنده و اتحاديه وقت ملزم به اجراي آن مي شوند.

 

 

برازنده در مورد بندهاي مهم صورتجلسه اي که سال ۹۲ نوشته شده بود و قرارداد کسبه که بر مبناي آن تدوين شد، گفت: غير کشاورزي بودن زمين، اخذ مجوز ساخت، تحويل سند شش دانگ با کاربري مشخص و داشتن آب، برق، گاز و تلفن از موارد مهم آن صورتجلسه ۲۰ بندي بود که قرارداد هاي مابين کسبه و سازنده هم بر مبناي آن نوشته شد، اما جاي تعجب است که کاربري زمين هنوز مشخص نيست، آب و گاز در شهرک ثامن وجود ندارد و تمام مراحل براي گرفتن مجوز ساخت از سوي سازنده طي نشده.

 

 

رئيس اتحاديه آهنگران و صنعت گران خودرو تهران در ادامه به تعداد سوله ها و متراژ آنها و نحوه ساخت و ساز شهرک پرداخت و افزود: در ابتدا قرار بود ۱۰۵۳ سوله به مساحت هاي ۶۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ متري به اعضاي اتحاديه داده شود، اما بعدها اين تعداد به ۱۴۳۰ رسيد که دليل افزايش سوله ها نامعلوم است. همچنين اصلا قرار نبود واحد تجاري در شهرک ثامن ساخته شود، اما در خيابان اصلي شهرک ۸۰ واحد تجاري دو طبقه وجود دارد که وضعيت آنها هم نامعلوم است.

 

 

وي همچنين در مورد اهميت صنف لوازم مستعمل در کمک به بازتوليد تجهيزات و لوازم مختلف گفت: کسبه در اين صنف يک بازتوليد از تجهيزات و لوازم مستعمل دارند؛ يعني کسبه اين صنف با تجربه چندين ساله، مي توانند تجهيزات مهمي را به چرخه توليد بازگردانند؛ اما حالا با انتقال نادرست و غيراصولي يک صنف که اهميت ويژه اي در توليد کشور دارد، اتفاقي رخ داده که چرخه توليد در يک بخش مهم مختل شده، آن هم در سال هاي اخير که رهبر انقلاب بارها به موضوع توليد و رونق آن اشاره داشته اند.

 

 

وي افزود: در شهرک ثامن شايد ۱۰ درصد از سوله اعضاي صنف لوازم مستعمل باشند و مابقي سوله ساير شغل هاست. شغل هايي که شايد حتي مجوز کار قانوني هم نداشته باشند. در حالي که شهرک ثامن مختص کسبه صنف لوازم مستعمل است.

 

 

وي در انتها در مورد به خطر افتادن شغل حدود ۱۰ هزار کسبه و کارگر اين صنف اشاره کرد و گفت: همه اعضاي صنف اميدوارند هرچه سريعتر وضعيت اين شهرک مشخص شود. زندگي ۱۰ هزار نفر به اجراي درست قانون در مورد اين شهرک گره خورده و آينده شغلي اين افراد در خطر است.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *