قطعات خودرو

طراحی فوق‌العاده زیبای کیت بدنه آدرو برای بی ام و M3 و M4

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بسیاری از طرفداران دنیای خودرو و جتی هواداران مدل‌های گوناگون بی ام و نیز به بیش‌ازاندازه بزرگ بودن جلوپنجره نسل‌های کنونی محصولات این خودروساز اذعان می‌کنند. نمی‌توانید یک پست، مقاله یا بررسی درباره این خودروها پیدا کنید که در آن به این مسئله اشاره نکرده باشند. جلوپنجره‌های جدید حقیقتا مانند برخی المان‌های دیگر طراحی نسل جدید M3 و M4 چندان با بخش‌های دیگر بدنه سازگاری و هارمونی ندارد.

 

پس از رونمایی بی ام و سدان سری ۳ و کوپه سری ۴، مشخص شد که مسئله اصلی لزوما اندازه جلوپنجره نیست بلکه طراحی آن نیز تاثیر به‌سزایی در ظاهرش دارد. در همین راستا، یک شرکت ارائه خدمات پس‌ازفروش آیرودینامیک به نام «آدرو» به تازگی از مجموعه سپرهای جدیدش برای M3 و M4 پرده‌برداری کرده است. تنها با نگاه‌کردن به تصاویر می‌توانید تاثیر طراحی بهتر آدرو در زیبایی نسل کنونی این دو خودرو را مشاهده کنید.

آدرو پیش از رونمایی از محصولات نهایی خود، نخست تصاویری ابتدایی را منتشر کرد. کیت جدید آدرو درکنار ایجاد ظاهری کاملا جدید برای چهره خودروهای یادشده، کاربرد آیرودینامیکی نیز دارد و شامل سپرهای جدید، ورودی‌های تازه هوا و جلوپنجره‌ای بازطراحی‌شده می‌شود. به زبان دیگر، همه‌چیز به‌جز چراغ‌ها تغییر پیدا کرده‌اند. آدرو کار را به اینجا ختم نکرده و در کنار استفاده از یک گلگیر جانبی جدید، یک دیفیوزر تازه و یک بالچه فیبرکربنی نیز روی صندوق عقب این خودروها نصب کرده است. با این‌همه تمرکز اصلی‌شان روی بخش جلویی خودرو بوده است.

با نگاهی به تصاویر متوجه تاثیر طراحی در بهبود چهره M4 و M3 می‌شوید؛ با وجود اینکه جلوپنجره آدرو نیز مانند نمونه اصلی بزرگ است اما برای این خودروها به‌مراتب نمای بهتری را ایجاد می‌کند. استفاده از این جلوپنجره و ارتفاع کمتر بدنه و سپرها از زمین، فرمی تهاجمی را برای این خودروها ایجاد کرده است.

آدرو پس از طراحی جلوپنجره به سراغ ورودی‌های هوا رفته و روی تک‌تک خطوط سپر جلو کار کرده تا انحناها و اشکال را به‌شکلی متناسب طراحی کند؛ به‌همین‌دلیل در طراحی این سپر با اجزای دیگر خودرو هماهنگی بیشتری وجود دارد. بسیاری معتقدند که بی‌ام‌و M3 G80 خودروی فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود اما طراحی آن برای بسیاری از مردم سوال‌برانگیز است.

طراح ارشد این مجموعه، «دیوید لی»، که پیشتر با در پروژه‌هایی چون مرسدس‌میباخ ۶ و هیوندای آیونیک ۵ فعالیت داشته، به‌خوبی از تاریخچه برند بی‌ام‌و و طرح‌های ظریف و هوشمندانه آن آگاه است و می‌خواسته تا آن را برگرداند. او در این رابطه می‌گوید:

ما یک هدف مشخص داشتیم و آن هم تصحیح تمام بخش‌های مشکل‌دار طراحی بود تا اینکه M4 به آنچه که لیاقت آن را دارد برسد.

M3 و M4 پادشاهان سدان‌های عملکردبالا محسوب می‌شود و بی‌ام‌و در تاریخ خود هرگز به طراحی آن‌ها بی‌توجهی نکرده است. از دید یک طراح، آن‌ها در نسل آخر M3 و M4 از لحاظ فنی اشتباه است پس ما تصمیم گرفتیم تا از فرصت استفاده کرده و آن را رفع کنیم.

این کیت بدنه قیمت کمی هم ندارد. سپر جلو به‌تنهایی ۳.۵ هزار دلار قیمت دارد و اگر مشتری به تجهیز خودرویش به اسپلیتر کربنی نیز علاقه داشته باشد باید ۸۰۰ دلار اضافه‌تر بپردازد. باقی بخش‌های بدنه نیز به‌صورت جداگانه به‌فروش می‌رسند. تمام این قطعات در نمایشگاه سما نیز به نمایش درآمده و به فروش رسیدند.

البته از دید بسیاری از افراد، پرداخت چنین هزینه‌ای برای تصحیح طراحی M3 و M4 چندان زیاد به نظر نخواهد رسید. نسل جدید این خودروها از لحاظ فنی موردتحسین بسیاری قرار گرفته‌اند و استفاده از یک طراحی مناسب می‌تواند توجه بسیاری را برای مالکیت آن جذب کند. نظر شما درباره طراحی جدید آدرو چیست؟!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *